A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Thalison de Souza
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57572
Resumo: In this paper we present a qualitative study on the use of simulation of experiments in the teaching of physics. When inserting simulations as an alternative tool in the teaching of Physics, the teacher will be contributing to the formation of a critical and experimentalist student, in addition, he will have an attractive and dynamic class, providing a greater abstraction of the studied phenomena. However, some challenges hinder the insertion of simulations in teaching practices, such as lack of computers, projectors and/or quality internet. The objective is to show the feasibility of using simulations as an alternative tool in the teaching of Physics, through a qualitative research that was developed in two parts. In the first part, we performed the analysis of three simulations referring to the content of mechanics, being on the rotation movement, Atwood machine and free fall, verifying which topics of Physics and tools could be approached together the simulations. In the second part, we applied a questionnaire to teachers seeking to know their opinions on the use of simulations.
id UFC-7_b199e6b047176c60d0298e936fe7ae81
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/57572
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de FísicaSimulaçõesFerramenta alternativaEnsino de FísicaIn this paper we present a qualitative study on the use of simulation of experiments in the teaching of physics. When inserting simulations as an alternative tool in the teaching of Physics, the teacher will be contributing to the formation of a critical and experimentalist student, in addition, he will have an attractive and dynamic class, providing a greater abstraction of the studied phenomena. However, some challenges hinder the insertion of simulations in teaching practices, such as lack of computers, projectors and/or quality internet. The objective is to show the feasibility of using simulations as an alternative tool in the teaching of Physics, through a qualitative research that was developed in two parts. In the first part, we performed the analysis of three simulations referring to the content of mechanics, being on the rotation movement, Atwood machine and free fall, verifying which topics of Physics and tools could be approached together the simulations. In the second part, we applied a questionnaire to teachers seeking to know their opinions on the use of simulations.Neste trabalho apresentamos um estudo qualitativo sobre o uso de simulação de experimentos no ensino de Física. Ao inserir simulações como ferramenta alternativa no ensino de Física, o professor estará contribuindo para a formação de um estudante crítico e experimentalista, além disso, terá uma aula atrativa e dinâmica, proporcionando uma maior abstração dos fenômenos estudados. Porém, alguns desafios dificultam a inserção das simulações em práticas docentes, tais como, falta de computadores, projetores e/ou internet de qualidade. O objetivo é mostrar a viabilidade do uso de simulações como ferramenta alternativa no ensino de Física, por meio de uma pesquisa de cunho qualitativo que foi desenvolvida em duas partes. Na primeira parte realizamos a análise de três simulações referentes ao conteúdo de mecânica, sendo elas sobre o movimento de rotação, máquina de Atwood e queda-livre, verificando quais tópicos de Física e ferramentas poderiam ser abordadas juntos as simulações. Na segunda parte, aplicamos um questionário aos professores buscando saber suas opiniões sobre a utilização de simulações.Dias, Nildo LoiolaVieira, Thalison de Souza2021-04-05T18:34:10Z2021-04-05T18:34:10Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfTHALISON, S. V. A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física. 2021. 43 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57572porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-05T18:34:10Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/57572Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:54:44.111359Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física
title A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física
spellingShingle A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física
Vieira, Thalison de Souza
Simulações
Ferramenta alternativa
Ensino de Física
title_short A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física
title_full A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física
title_fullStr A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física
title_full_unstemmed A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física
title_sort A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física
author Vieira, Thalison de Souza
author_facet Vieira, Thalison de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Dias, Nildo Loiola
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Thalison de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Simulações
Ferramenta alternativa
Ensino de Física
topic Simulações
Ferramenta alternativa
Ensino de Física
description In this paper we present a qualitative study on the use of simulation of experiments in the teaching of physics. When inserting simulations as an alternative tool in the teaching of Physics, the teacher will be contributing to the formation of a critical and experimentalist student, in addition, he will have an attractive and dynamic class, providing a greater abstraction of the studied phenomena. However, some challenges hinder the insertion of simulations in teaching practices, such as lack of computers, projectors and/or quality internet. The objective is to show the feasibility of using simulations as an alternative tool in the teaching of Physics, through a qualitative research that was developed in two parts. In the first part, we performed the analysis of three simulations referring to the content of mechanics, being on the rotation movement, Atwood machine and free fall, verifying which topics of Physics and tools could be approached together the simulations. In the second part, we applied a questionnaire to teachers seeking to know their opinions on the use of simulations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-05T18:34:10Z
2021-04-05T18:34:10Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv THALISON, S. V. A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física. 2021. 43 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57572
identifier_str_mv THALISON, S. V. A utilização de simulações como ferramenta alternativa para o ensino de Física. 2021. 43 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57572
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028994080047104