Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Francisco Gilberto Fernandes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Caetano, Joselany Áfio, Frota, Natasha Marques, Silva, Maguida Gomes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23101
Resumo: Objective. To evaluate the influence of the use of digital applications in medicament calculation education for nursing students. Methods. An experimental study was developed with a sample of 100 nursing students, who were divided randomly into two groups (use of the Calculation Medicines – CalcMed application – available free on the Internet, n =50) and control (conventional method of the calculator use and pre-math skills, n =50). Both groups were assessed before and after the application of the teaching strategy through a test with ten specific questions of medicament calculations. Results. The study group showed a mean score of 8.14 versus an average of 5.02 in the control group. The average time of test execution was faster in the study group compared to the control group (15.7 versus 38.9 minutes). Conclusion. The strategy of using this application positively influences learning and enables greater security in the implementation of medicament calculations
id UFC-7_b29ebee7903d71a4c165e3fbb8a43e26
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/23101
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Use of digital applications in the medicament calculation education for nursingUtilización de aplicativos digitales en la enseñanza del cálculo de medicamentos para enfermeríaUtilização de aplicativos digitais no ensino do cálculo de medicamentos para enfermagemTecnologia EducacionalEducação em EnfermagemObjective. To evaluate the influence of the use of digital applications in medicament calculation education for nursing students. Methods. An experimental study was developed with a sample of 100 nursing students, who were divided randomly into two groups (use of the Calculation Medicines – CalcMed application – available free on the Internet, n =50) and control (conventional method of the calculator use and pre-math skills, n =50). Both groups were assessed before and after the application of the teaching strategy through a test with ten specific questions of medicament calculations. Results. The study group showed a mean score of 8.14 versus an average of 5.02 in the control group. The average time of test execution was faster in the study group compared to the control group (15.7 versus 38.9 minutes). Conclusion. The strategy of using this application positively influences learning and enables greater security in the implementation of medicament calculationsObjetivo. Avaliar a influência do uso de aplicativos digitais no ensino do cálculo de medicamentos em estudantes de enfermagem. Métodos . Se desenvolveu um estudo experimental com uma amostra de 100 estudantes de enfermagem do Município de Fortaleza - CE, Brasil, os quais foram designados em forma aleatória aos grupos de estudo (utilização do aplicativo Cálculo de Medicação – CalcMed- disponível gratuitamente na Internet, n =50) y de controle (método convencional com uso da calculadora e habilidades matemáticas prévias, n =50). Ambos grupos foram avaliados antes e depois da aplicação da estratégia de ensino com uma prova de dez perguntas específicas com cálculos de medicação. Resultados. O grupo de estudo apresentou uma média de acertos de 8.14 versus media de 5.02 no grupo controle. O tempo de execução da prova foi mais rápido no grupo de e0studo comparado com o do grupo controle (15.7 minutos versus 38.9). Conclusão . A estratégia de utilizar este aplicativo influencia positivamente a aprendizagem e possibilita uma maior segurança na execução dos cálculos de medicamentos.Objetivo. Evaluar la influencia del uso de aplicativos digitales en la enseñanza del cálculo de medicamentos en estudiantes de enfermería. Métodos . Se desarrolló un estudio experimental con una muestra de 100 estudiantes de enfermería del Municipio de Fortaleza CE, Brasil, asignados en forma aleatoria a los grupos de estudio (utilización del aplicativo Cálculo de Medicación – CalcMed- disponible gratuitamente en Internet, n =50) y de control (método convencional con uso da calculadora y habilidades matemáticas previas, n =50). Ambos grupos se evaluaron antes y después de la aplicación de la estratégia de enseñanza con un examen de diez preguntas específicas con cálculos de medicación. Resultados. El grupo de estudio presentó una media de aciertos de 8.14 versus media de 5.02 en el grupo control. El tiempo de ejecución del examen fue más rápido en el grupo de estudio comparado con el del grupo control (15.7 minutos versus 38.9). Conclusión . La estrategia en cuanto a la utilización este aplicativo influencia positivamente el aprendizaje y posibilita una mayor seguridad en la ejecución de los cálculos de medicamentosInvestigación Y Educacion en Enfermaria2017-06-07T16:57:06Z2017-06-07T16:57:06Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEREIRA, F. G. F. et al. Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing. Investigación Y Educacion en Enfermaria, Medellín, v. 34, n. 2, p. 297-304, 2016.0120-5307 Printedhttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23101Pereira, Francisco Gilberto FernandesCaetano, Joselany ÁfioFrota, Natasha MarquesSilva, Maguida Gomes daengreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-25T19:25:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/23101Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:47:33.960605Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing
Utilización de aplicativos digitales en la enseñanza del cálculo de medicamentos para enfermería
Utilização de aplicativos digitais no ensino do cálculo de medicamentos para enfermagem
title Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing
spellingShingle Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing
Pereira, Francisco Gilberto Fernandes
Tecnologia Educacional
Educação em Enfermagem
title_short Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing
title_full Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing
title_fullStr Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing
title_full_unstemmed Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing
title_sort Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing
author Pereira, Francisco Gilberto Fernandes
author_facet Pereira, Francisco Gilberto Fernandes
Caetano, Joselany Áfio
Frota, Natasha Marques
Silva, Maguida Gomes da
author_role author
author2 Caetano, Joselany Áfio
Frota, Natasha Marques
Silva, Maguida Gomes da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Francisco Gilberto Fernandes
Caetano, Joselany Áfio
Frota, Natasha Marques
Silva, Maguida Gomes da
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia Educacional
Educação em Enfermagem
topic Tecnologia Educacional
Educação em Enfermagem
description Objective. To evaluate the influence of the use of digital applications in medicament calculation education for nursing students. Methods. An experimental study was developed with a sample of 100 nursing students, who were divided randomly into two groups (use of the Calculation Medicines – CalcMed application – available free on the Internet, n =50) and control (conventional method of the calculator use and pre-math skills, n =50). Both groups were assessed before and after the application of the teaching strategy through a test with ten specific questions of medicament calculations. Results. The study group showed a mean score of 8.14 versus an average of 5.02 in the control group. The average time of test execution was faster in the study group compared to the control group (15.7 versus 38.9 minutes). Conclusion. The strategy of using this application positively influences learning and enables greater security in the implementation of medicament calculations
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-06-07T16:57:06Z
2017-06-07T16:57:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEREIRA, F. G. F. et al. Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing. Investigación Y Educacion en Enfermaria, Medellín, v. 34, n. 2, p. 297-304, 2016.
0120-5307 Printed
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23101
identifier_str_mv PEREIRA, F. G. F. et al. Use of digital applications in the medicament calculation education for nursing. Investigación Y Educacion en Enfermaria, Medellín, v. 34, n. 2, p. 297-304, 2016.
0120-5307 Printed
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23101
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Investigación Y Educacion en Enfermaria
publisher.none.fl_str_mv Investigación Y Educacion en Enfermaria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028720801218560