Avaliação do desenvolvimento neuromotor da criança por meio do Harris Infant Neuromotor Test
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10910 |
Resumo: | Objective: To investigate the neuromotor development of at-risk children between three and 12 months of life, administering the Brazilian version of the Harris Infant Neuromotor Test (HINT). Method: A longitudinal study, with 78 children and 76 parents/guardians discharged from a neonatal intensive care unit in Fortaleza-CE/ Brazil. Two instruments were administered: HINT and a socioeconomic questionnaire, between July/2009 to August/2010. Data from 55 preterm and 23 term children were analyzed. Results: The final mean scores ranged from 14.6 to 25.2 and from 11.2 to 24.7, for preterm and term, respectively, showing that 91% of children demonstrated good neuromotor performance; seven premature infants showed alterations which led to the referral of three children to a specialized clinic for examination and diagnostics. Conclusion: The test allowed nurses to assess infant development, identify deviations early, and plan interventions. |
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Avaliação do desenvolvimento neuromotor da criança por meio do Harris Infant Neuromotor TestEvaluation of neuromotor development by means of the Harris Infant neuromotor testPrematuroDesenvolvimento InfantilTestes NeuropsicológicosObjective: To investigate the neuromotor development of at-risk children between three and 12 months of life, administering the Brazilian version of the Harris Infant Neuromotor Test (HINT). Method: A longitudinal study, with 78 children and 76 parents/guardians discharged from a neonatal intensive care unit in Fortaleza-CE/ Brazil. Two instruments were administered: HINT and a socioeconomic questionnaire, between July/2009 to August/2010. Data from 55 preterm and 23 term children were analyzed. Results: The final mean scores ranged from 14.6 to 25.2 and from 11.2 to 24.7, for preterm and term, respectively, showing that 91% of children demonstrated good neuromotor performance; seven premature infants showed alterations which led to the referral of three children to a specialized clinic for examination and diagnostics. Conclusion: The test allowed nurses to assess infant development, identify deviations early, and plan interventions.Objetivo: Investigar o desenvolvimento neuromotor das crianças de risco, entre três e 12 meses de vida, aplicando o Harris Infant Neuromotor Test (HINT), na versão brasileira. Método: Estudo longitudinal, com 78 crianças e 76 pais/responsáveis egressos de Unidade de Terapia Intensiva Neonatal, em Fortaleza-CE/Brasil. Aplicaram- se dois instrumentos: HINT e questionário socioeconômico, de julho/2009 a agosto/2010. Analisaram-se 55 crianças nascidas prematuras e 23 a termo. Resultados: A média final dos escores variou de 14,6 a 25,2 e 11,2 a 24,7, para os prematuros e a termo, respectivamente, mostrando que 91% das crianças evidenciaram bom desempenho neuromotor e sete, nascidas prematuras, apresentaram alterações, o que implicou encaminhamento de três crianças ao serviço especializado para exames e diagnósticos. Conclusão: O teste possibilitou aos enfermeiros avaliar o desenvolvimento infantil, identificar desvios precoces e planejar intervenções.Objetivo: Investigar el desarrollo neuromotor de los niños en riesgo entre tres y 12 meses de vida, por medio de la versión brasileña del Harris Infant Neuromotor Test (HINT). Método: Estudio longitudinal con 78 niños y 76 padres egresados de una Unidad de Cuidados Intensivos Neonatales en Fortaleza-CE, Brasil. Se aplicaron dos instrumentos: HINT y un cuestionario socioeconómico, entre los meses de julio de 2009 a agosto de 2010. Se analizaron 55 niños prematuros y 23 niños nacidos de término. Resultados: Las puntuaciones medias finales oscilaron entre 14,6 a 25,2 y 11,2 a 24,7 para los recién nacidos prematuros y de término respectivamente. El 91% de los niños mostraron un buen desempeño neuromotor y siete recién nacidos prematuros mostraron alteraciones, lo que implicó la derivación de tres niños a un servicio especializado para exámenes y diagnósticos. Conclusión: El test permitió a los enfermeros evaluar el desarrollo infantil, identificar precozmente la presencia de desviaciones y planificar intervenciones.Revista da Escola de Enfermagem da USP2015-03-10T12:32:43Z2015-03-10T12:32:43Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLOPES, M. M. C. O. ; CARDOSO, M. V. L. M. L. Avaliação do desenvolvimento neuromotor da criança por meio do Harris Infant Neuromotor Test Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 48, n. 4, p. 586-593, 2014.1980-220Xhttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10910Lopes, Márcia Maria Coelho OliveiraCardoso, Maria Vera Lúcia Moreira Leitãoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-13T14:41:51Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/10910Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:28:42.113243Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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