Casamento e compadrios: formação familiar escrava e forra na freguesia de Quixeramobim – Ceará (1740-1810)
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39942 |
Resumo: | From the analysis of the ecclesiastical documentation of baptisms and marriages, this study investigates the social dynamics and the constitution of the family arrangements of enslaved subjects and linings in the Quixeramobim Freguesia, Ceará, between the years 1740 and 1810. The problematization of nuptials and births from the themes of naturalness, legitimacy, compadrio, legal conditions (free, enslaved and forra) and qualities (white, brown, black, indian, goat, etc.), allowed us to understand Quixeramobinense family everyday within the limits and possibilities of the slave system. For this, we take as theoretical-methodological north the postulates of Social History and Historical Demography. The analysis of selected social categories allowed us to understand how the constitutions of social networks of sociabilities and solidarities expressed through compadrio and unions considered "legitimate" (legitimized by the Catholic rite of marriage), consensuals, concubinates, consenting sexual relations, or rapes that came to bear children (perceived through the natural children present in the baptismal records). In the same way, from the observation of these relations, we approached the questions involving the dynamics of the worlds of free and slave labor in the space and time of the Quixeramobim Freguesia. |
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Casamento e compadrios: formação familiar escrava e forra na freguesia de Quixeramobim – Ceará (1740-1810)FamíliaEscravidãoCasamentosCompadrioQuixeramobimFrom the analysis of the ecclesiastical documentation of baptisms and marriages, this study investigates the social dynamics and the constitution of the family arrangements of enslaved subjects and linings in the Quixeramobim Freguesia, Ceará, between the years 1740 and 1810. The problematization of nuptials and births from the themes of naturalness, legitimacy, compadrio, legal conditions (free, enslaved and forra) and qualities (white, brown, black, indian, goat, etc.), allowed us to understand Quixeramobinense family everyday within the limits and possibilities of the slave system. For this, we take as theoretical-methodological north the postulates of Social History and Historical Demography. The analysis of selected social categories allowed us to understand how the constitutions of social networks of sociabilities and solidarities expressed through compadrio and unions considered "legitimate" (legitimized by the Catholic rite of marriage), consensuals, concubinates, consenting sexual relations, or rapes that came to bear children (perceived through the natural children present in the baptismal records). In the same way, from the observation of these relations, we approached the questions involving the dynamics of the worlds of free and slave labor in the space and time of the Quixeramobim Freguesia.A partir da análise da documentação eclesiástica de batismos e casamentos, este estudo investiga as dinâmicas sociais e a constituição dos arranjos familiares dos sujeitos escravizados e forros na Freguesia de Quixeramobim, Ceará, entre os anos de 1740 e1810. A problematização das nupcialidade e natalidades a partir dos temas da naturalidade, legitimidade, compadrio, condição jurídicas (livre, escravizada e forra) e das qualidades (branco, pardo, negro, preto, índio, cabra etc.), nos permitiram compreender o cotidiano familiar quixeramobinense dentro dos limites e possibilidades do sistema escravista. Para tanto, tomamos como norte teórico-metodológico os postulados da História social e da Demografia histórica. A análise das categorias sociais selecionadas permitiu compreender como se deram aas constituições das redes sociais de sociabilidades e solidariedades expressadas através do compadrio e das uniões consideradas “legítimas” (legitimada pelo rito católico do casamento), consensuais concubinatos, relações sexuais consentidas, ou por meio de estupros que vieram gerar filhos (percebidas através dos filhos naturais presentes nas atas de batismos). De igual maneira, a partir das observações dessas relações, adentramos nas questões envolvendo as dinâmicas dos mundos do trabalho livre e escravo no espaço e tempo da Freguesia de Quixeramobim.Ribard, Franck Pierre GilbertMiranda, Luzia Leila Velez de2019-02-25T17:40:23Z2019-02-25T17:40:23Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMIRANDA, Luzia Leila Velez de. Casamentos e compadrios: formação familiar escrava e forra na frequesia de Quixeramobim - Ceará (1740-1810). 2018. 125f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-Graduação em História, Fortaleza (CE), 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39942porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-25T17:41:35Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39942Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:27:18.617025Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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