O lugar da reflexão na formação inicial de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Déborah Fernanda da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carvalho, Letícia dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50228
Resumo: Reflecting on past actions, thinking and basing future actions on these reflections, is a capacity of the human beings as rational beings. However, in teaching, this action needs to be done intentionally and critically, in order to achieve the objectives defined for a particular student, so configuring the classroom as a research space so the teachers can evaluate their own pedagogical actions. So, this article aims to discuss the importance of the reflection for the construction of the teaching practice, and also about the necessity of the reflection be stimulated already at the beginning of the teacher training process, with the insertion of students in school contexts. With this in mind, we investigated this kind of practice in the Institutional Program of teaching introduction Scholarships (Programa Institucional Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID). In order to do so, a qualitative research was carried out, using different techniques for collecting data: naturalistic observation, field diary, semi structured interview and class record book. The literature review is based on Zeichner (2008), Contreras (1997), Giroux (1990), Pimenta (2008), Gómez (2015), Schön (1983, 2000) among others. Through the analysis of the obtained results, it was possible to conclude that the practice based on critical and collaborative reflection is fundamental for the construction of teachers.
id UFC-7_b6ede3c1c3a62e63a33d2eb382d0b384
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/50228
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O lugar da reflexão na formação inicial de professoresReflection in the initial teacher trainingPrática reflexivaPrograma Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência- PIBIDFormação inicialReflecting on past actions, thinking and basing future actions on these reflections, is a capacity of the human beings as rational beings. However, in teaching, this action needs to be done intentionally and critically, in order to achieve the objectives defined for a particular student, so configuring the classroom as a research space so the teachers can evaluate their own pedagogical actions. So, this article aims to discuss the importance of the reflection for the construction of the teaching practice, and also about the necessity of the reflection be stimulated already at the beginning of the teacher training process, with the insertion of students in school contexts. With this in mind, we investigated this kind of practice in the Institutional Program of teaching introduction Scholarships (Programa Institucional Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID). In order to do so, a qualitative research was carried out, using different techniques for collecting data: naturalistic observation, field diary, semi structured interview and class record book. The literature review is based on Zeichner (2008), Contreras (1997), Giroux (1990), Pimenta (2008), Gómez (2015), Schön (1983, 2000) among others. Through the analysis of the obtained results, it was possible to conclude that the practice based on critical and collaborative reflection is fundamental for the construction of teachers.Refletir sobre atos passados e pensar, com base nestes, ações futuras é uma capacidade do ser humano. No entanto, na docência, essa ação precisa ser feita de forma intencional e crítica, a fim de que se alcancem os objetivos definidos para determinado aluno, configurando a sala de aula como um espaço de investigação para que o professor avalie sua própria ação pedagógica. Nesse sentido, o presente artigo objetiva discutir a importância da reflexão para a construção da prática docente e a necessidade de esta ser estimulada ainda durante a formação inicial com a inserção do(a) estudante em contextos escolares. Nesse sentido, investigamos essa prática no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Para tanto, foi realizada uma pesquisa de cunho qualitativo, sendo utilizadas diferentes técnicas para a recolha dos dados: observação naturalista, diário de campo, entrevista semiestruturada e diário de aula. A revisão bibliográfica está ancorada em Zeichner (2008), Contreras (1997), Giroux (1990), Pimenta (2008), Gómez (2015), Schön (1983, 2000), entre outros. A partir da análise dos resultados obtidos, foi possível concluir que uma prática pautada na reflexão crítica e colaborativa é fundamental para a construção da profissão docente.Reflexionar sobre actos pasados y pensar, sobre la base de estos, acciones futuras, es una capacidad del ser humano, siendo este un ser racional. Sin embargo, en la docencia, esta acción no necesita hacerse de forma intencional y crítica, con el fin de que se alcancen los objetivos definidos para determinado alumno, configurando el aula como un espacio de investigación para que el profesor evalúe su propia acción pedagógica. En este sentido, el presente artículo objetiva discutir sobre la importancia de la reflexión para la construcción de la práctica docente, y sobre la necesidad de esta ser estimulada aún durante la formación inicial con la inserción del estudiante en contextos escolares. En este sentido, investigamos esa práctica en el Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (Programa Institucional Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID). Para ello, fue realizada una investigación de corte cualitativo siendo utilizadas diferentes técnicas para la recopilación de los datos: observación naturalista, diario de campo, entrevista semiestructurada y diario de clase. La revisión bibliográfica está anclada en Zeichner (2008), Contreras (1997), Giroux (1990), Pimenta (2008), Gómez (2015), Schön (1983, 2000), entre otros. A partir del análisis de los resultados obtenidos fue posible concluir que una práctica pautada en la reflexión crítica y colaborativa es fundamental para la construcción de la profesión docente.Revista educação em debate2020-02-20T15:00:17Z2020-02-20T15:00:17Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Déborah Fernanda da; CARVALHO, Letícia dos Santos. O lugar da reflexão na formação inicial de professores. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n. 80, p. 155-171, set./dez. 2019.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50228Silva, Déborah Fernanda daCarvalho, Letícia dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:25:50Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/50228Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:38.827014Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O lugar da reflexão na formação inicial de professores
Reflection in the initial teacher training
title O lugar da reflexão na formação inicial de professores
spellingShingle O lugar da reflexão na formação inicial de professores
Silva, Déborah Fernanda da
Prática reflexiva
Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência- PIBID
Formação inicial
title_short O lugar da reflexão na formação inicial de professores
title_full O lugar da reflexão na formação inicial de professores
title_fullStr O lugar da reflexão na formação inicial de professores
title_full_unstemmed O lugar da reflexão na formação inicial de professores
title_sort O lugar da reflexão na formação inicial de professores
author Silva, Déborah Fernanda da
author_facet Silva, Déborah Fernanda da
Carvalho, Letícia dos Santos
author_role author
author2 Carvalho, Letícia dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Déborah Fernanda da
Carvalho, Letícia dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Prática reflexiva
Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência- PIBID
Formação inicial
topic Prática reflexiva
Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência- PIBID
Formação inicial
description Reflecting on past actions, thinking and basing future actions on these reflections, is a capacity of the human beings as rational beings. However, in teaching, this action needs to be done intentionally and critically, in order to achieve the objectives defined for a particular student, so configuring the classroom as a research space so the teachers can evaluate their own pedagogical actions. So, this article aims to discuss the importance of the reflection for the construction of the teaching practice, and also about the necessity of the reflection be stimulated already at the beginning of the teacher training process, with the insertion of students in school contexts. With this in mind, we investigated this kind of practice in the Institutional Program of teaching introduction Scholarships (Programa Institucional Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID). In order to do so, a qualitative research was carried out, using different techniques for collecting data: naturalistic observation, field diary, semi structured interview and class record book. The literature review is based on Zeichner (2008), Contreras (1997), Giroux (1990), Pimenta (2008), Gómez (2015), Schön (1983, 2000) among others. Through the analysis of the obtained results, it was possible to conclude that the practice based on critical and collaborative reflection is fundamental for the construction of teachers.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-02-20T15:00:17Z
2020-02-20T15:00:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Déborah Fernanda da; CARVALHO, Letícia dos Santos. O lugar da reflexão na formação inicial de professores. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n. 80, p. 155-171, set./dez. 2019.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50228
identifier_str_mv SILVA, Déborah Fernanda da; CARVALHO, Letícia dos Santos. O lugar da reflexão na formação inicial de professores. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n. 80, p. 155-171, set./dez. 2019.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50228
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista educação em debate
publisher.none.fl_str_mv Revista educação em debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028778035642368