Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Marília Silva
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61637
Resumo: Botany is an interdisciplinary area within Biology, which allows its approach in different contexts. Often, the existence of so many concepts and theories, make this subject unattractive and complicated in the eyes of students. Because of this, there is a need to encourage learning methodologies that help change this reality. Aiming to use elements of meaningful and cooperative learning in botany teaching, an experimental class was conducted with the subject matter fruits in the discipline of Morphology and Taxonomy of Spermatophytes with students of the Biological Sciences course. Meaningful learning is a model developed by David Ausubel that considers the student's prior knowledge as the starting point in the educational process. In turn, cooperative learning basically addresses group work, where members take on roles in the study and together achieve a common goal. The class took place at pre-set times where the fundamental criteria of cooperative and meaningful learning could be implemented. The strategies for the use of methodologies have proved effective in improving the teachinglearning process, however, we must consider the time of adaptation of students to the use of these methodologies, since most students are very accustomed to intellectual passivity encouraged in traditional teaching.
id UFC-7_b7287ce29b9018510b2a4782e6e2952e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/61637
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativaEnsino de botânicaAprendizagem significativaAprendizagem cooperativaBotany is an interdisciplinary area within Biology, which allows its approach in different contexts. Often, the existence of so many concepts and theories, make this subject unattractive and complicated in the eyes of students. Because of this, there is a need to encourage learning methodologies that help change this reality. Aiming to use elements of meaningful and cooperative learning in botany teaching, an experimental class was conducted with the subject matter fruits in the discipline of Morphology and Taxonomy of Spermatophytes with students of the Biological Sciences course. Meaningful learning is a model developed by David Ausubel that considers the student's prior knowledge as the starting point in the educational process. In turn, cooperative learning basically addresses group work, where members take on roles in the study and together achieve a common goal. The class took place at pre-set times where the fundamental criteria of cooperative and meaningful learning could be implemented. The strategies for the use of methodologies have proved effective in improving the teachinglearning process, however, we must consider the time of adaptation of students to the use of these methodologies, since most students are very accustomed to intellectual passivity encouraged in traditional teaching.A Botânica é uma área interdisciplinar dentro da Biologia, o que possibilita sua abordagem em diferentes contextos. Muitas vezes, a existência de tantos conceitos e teorias, tornam esse assunto pouco atrativo e complicado na visão dos alunos. Devido a isso, há a necessidade de incentivar metodologias de aprendizagens que ajudem a mudar essa realidade. Visando utilizar elementos da aprendizagem significativa e cooperativa no ensino de botânica, foi realizada uma aula experimental com a temática frutos na disciplina de Morfologia e Taxonomia de Espermatófitas com alunos do curso de Ciências Biológicas. A aprendizagem significativa é um modelo desenvolvido por David Ausubel que considera os conhecimentos prévios do aluno como ponto inicial no processo educativo. Por sua vez, a aprendizagem cooperativa aborda, basicamente, o trabalho em grupo, em que os membros assumem funções no estudo e juntos alcançam um objetivo comum. A aula se deu em momentos préestabelecidos em que os critérios fundamentais da aprendizagem cooperativa e significativa pudessem ser implementados. As estratégias para a utilização das metodologias se mostraram eficazes na melhoria do processo de ensino-aprendizagem, contudo, devemos considerar o tempo de adaptação dos alunos ao uso dessas metodologias, pois a maioria dos estudantes estão muito acostumados a passividade intelectual incentivada no ensino tradicional.Matias, Lígia Queiroz.Rocha, Marília Silva2021-10-28T18:11:25Z2021-10-28T18:11:25Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfROCHA, Marília Silva. Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa. 39 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61637porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-17T18:21:37Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61637Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:15:52.966312Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa
title Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa
spellingShingle Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa
Rocha, Marília Silva
Ensino de botânica
Aprendizagem significativa
Aprendizagem cooperativa
title_short Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa
title_full Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa
title_fullStr Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa
title_full_unstemmed Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa
title_sort Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa
author Rocha, Marília Silva
author_facet Rocha, Marília Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Matias, Lígia Queiroz.
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Marília Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de botânica
Aprendizagem significativa
Aprendizagem cooperativa
topic Ensino de botânica
Aprendizagem significativa
Aprendizagem cooperativa
description Botany is an interdisciplinary area within Biology, which allows its approach in different contexts. Often, the existence of so many concepts and theories, make this subject unattractive and complicated in the eyes of students. Because of this, there is a need to encourage learning methodologies that help change this reality. Aiming to use elements of meaningful and cooperative learning in botany teaching, an experimental class was conducted with the subject matter fruits in the discipline of Morphology and Taxonomy of Spermatophytes with students of the Biological Sciences course. Meaningful learning is a model developed by David Ausubel that considers the student's prior knowledge as the starting point in the educational process. In turn, cooperative learning basically addresses group work, where members take on roles in the study and together achieve a common goal. The class took place at pre-set times where the fundamental criteria of cooperative and meaningful learning could be implemented. The strategies for the use of methodologies have proved effective in improving the teachinglearning process, however, we must consider the time of adaptation of students to the use of these methodologies, since most students are very accustomed to intellectual passivity encouraged in traditional teaching.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2021-10-28T18:11:25Z
2021-10-28T18:11:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROCHA, Marília Silva. Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa. 39 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61637
identifier_str_mv ROCHA, Marília Silva. Ensino de botânica: uma experiência de incentivo à aprendizagem significativa e cooperativa. 39 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61637
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028728860573696