Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Kamila Ferreira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Dias, Ana Jéssica Lopes, Alves, Ana Karen de Sousa, Furtuoso, Francisco Mateus Rodrigues, Serra, Thais de Queiroz, Abreu, Victórya Suéllen Maciel, Barbosa, Lorena Pinheiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63916
Resumo: Objective: to verify the self-efficacy of parents and caregivers in controlling childhood asthma before and after an educational intervention and to associate the scores with sociodemographic factors. Methods: quasi-experimental study, with 65 parents and caregivers of children with asthma. The Self-Efficacy and Their Child’s Level of Asthma Control scale – Brazilian version – was used before and 30 days after the intervention with the reading of the booklet “Are you able to control your child’s asthma – let’s learn together?” For the analysis, McNemar’s Chi-square and Wilcoxon statistical tests were used. Results: after 30 days, the effect of the intervention demonstrated statistical significance between high self-efficacy scores and the following variables: marital status (Odds Ratio:2.6; p≤0.001), family income (Odds Ratio: 3.4; p≤0.001) and Bolsa Família Program benefit (Odds Ratio:2.9; p≤0.001). Conclusion: the educational booklet was shown to be effective in increasing the self-efficacy of parents and caregivers in the control and management of childhood asthma.
id UFC-7_bcc2e8375b1d998d7d284694ad27347d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/63916
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantilEducational technology for promoting parental self-efficacy in controlling childhood asthmaAutoeficáciaAsmaTecnologia EducacionalEducação em SaúdeEnfermagemObjective: to verify the self-efficacy of parents and caregivers in controlling childhood asthma before and after an educational intervention and to associate the scores with sociodemographic factors. Methods: quasi-experimental study, with 65 parents and caregivers of children with asthma. The Self-Efficacy and Their Child’s Level of Asthma Control scale – Brazilian version – was used before and 30 days after the intervention with the reading of the booklet “Are you able to control your child’s asthma – let’s learn together?” For the analysis, McNemar’s Chi-square and Wilcoxon statistical tests were used. Results: after 30 days, the effect of the intervention demonstrated statistical significance between high self-efficacy scores and the following variables: marital status (Odds Ratio:2.6; p≤0.001), family income (Odds Ratio: 3.4; p≤0.001) and Bolsa Família Program benefit (Odds Ratio:2.9; p≤0.001). Conclusion: the educational booklet was shown to be effective in increasing the self-efficacy of parents and caregivers in the control and management of childhood asthma.Objetivo: verificar a autoeficácia de pais e cuidadores no controle da asma infantil, antes e depois de intervenção educativa e associar os escores com os fatores sociodemográficos. Métodos: estudo quase-experimental, com 65 pais e cuidadores de crianças com asma. Utilizou-se a escala Self- Efficacy and Their Child’s Level of Asthma Control - versão brasileira antes e 30 dias depois da intervenção com a leitura da cartilha “Você é capaz de controlar a asma da sua criança – vamos aprender juntos?”. Para análise, realizaram-se os testes estatísticos Qui-quadrado de McNemar e Wilcoxon. Resultados: após 30 dias, o efeito da intervenção demonstrou significância estatística entre os escores de autoeficácia elevada e as variáveis: estado civil (Odds Ratio: 2,6;p≤0,001), renda familiar (Odds Ratio: 3,4; p≤0,001) e benefício do Programa Bolsa Família (Odds Ratio: 2,9;p≤0,001). Conclusão: a cartilha educativa mostrou-se eficaz no aumento da autoeficácia de pais e cuidadores no controle e manejo da asma infantil.Rev. Rene2022-02-14T17:20:24Z2022-02-14T17:20:24Z2022-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLIMA, Kamila Ferreira et al. Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil. Rev. RENE : Revista da rede de enfermagem do nordeste, Fortaleza, v. 23, e71588, fev. 2022. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/71588/218160. Acesso em: 14 fev. 20222175-6783http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63916Lima, Kamila FerreiraDias, Ana Jéssica LopesAlves, Ana Karen de SousaFurtuoso, Francisco Mateus RodriguesSerra, Thais de QueirozAbreu, Victórya Suéllen MacielBarbosa, Lorena Pinheiroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-14T17:20:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/63916Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:01:49.510082Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil
Educational technology for promoting parental self-efficacy in controlling childhood asthma
title Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil
spellingShingle Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil
Lima, Kamila Ferreira
Autoeficácia
Asma
Tecnologia Educacional
Educação em Saúde
Enfermagem
title_short Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil
title_full Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil
title_fullStr Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil
title_full_unstemmed Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil
title_sort Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil
author Lima, Kamila Ferreira
author_facet Lima, Kamila Ferreira
Dias, Ana Jéssica Lopes
Alves, Ana Karen de Sousa
Furtuoso, Francisco Mateus Rodrigues
Serra, Thais de Queiroz
Abreu, Victórya Suéllen Maciel
Barbosa, Lorena Pinheiro
author_role author
author2 Dias, Ana Jéssica Lopes
Alves, Ana Karen de Sousa
Furtuoso, Francisco Mateus Rodrigues
Serra, Thais de Queiroz
Abreu, Victórya Suéllen Maciel
Barbosa, Lorena Pinheiro
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Kamila Ferreira
Dias, Ana Jéssica Lopes
Alves, Ana Karen de Sousa
Furtuoso, Francisco Mateus Rodrigues
Serra, Thais de Queiroz
Abreu, Victórya Suéllen Maciel
Barbosa, Lorena Pinheiro
dc.subject.por.fl_str_mv Autoeficácia
Asma
Tecnologia Educacional
Educação em Saúde
Enfermagem
topic Autoeficácia
Asma
Tecnologia Educacional
Educação em Saúde
Enfermagem
description Objective: to verify the self-efficacy of parents and caregivers in controlling childhood asthma before and after an educational intervention and to associate the scores with sociodemographic factors. Methods: quasi-experimental study, with 65 parents and caregivers of children with asthma. The Self-Efficacy and Their Child’s Level of Asthma Control scale – Brazilian version – was used before and 30 days after the intervention with the reading of the booklet “Are you able to control your child’s asthma – let’s learn together?” For the analysis, McNemar’s Chi-square and Wilcoxon statistical tests were used. Results: after 30 days, the effect of the intervention demonstrated statistical significance between high self-efficacy scores and the following variables: marital status (Odds Ratio:2.6; p≤0.001), family income (Odds Ratio: 3.4; p≤0.001) and Bolsa Família Program benefit (Odds Ratio:2.9; p≤0.001). Conclusion: the educational booklet was shown to be effective in increasing the self-efficacy of parents and caregivers in the control and management of childhood asthma.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-14T17:20:24Z
2022-02-14T17:20:24Z
2022-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Kamila Ferreira et al. Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil. Rev. RENE : Revista da rede de enfermagem do nordeste, Fortaleza, v. 23, e71588, fev. 2022. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/71588/218160. Acesso em: 14 fev. 2022
2175-6783
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63916
identifier_str_mv LIMA, Kamila Ferreira et al. Tecnologia educacional para promoção da autoeficácia dos pais no controle da asma infantil. Rev. RENE : Revista da rede de enfermagem do nordeste, Fortaleza, v. 23, e71588, fev. 2022. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/71588/218160. Acesso em: 14 fev. 2022
2175-6783
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63916
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev. Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev. Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029039321907200