Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Rosélia Costa de Castro
Data de Publicação: 2001
Outros Autores: Moreira, Rui Verlaine Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14580
Resumo: The object of this work is to access the interest and the literaty performance of children who took part in a special project elaborated by professionals of the Rachel de Queiroz library for infant literature, in the Social Services of Ceará in Fortaleza. The study interviewed 16 children as well as their parents and teachers. Phenomenology was used as the theoretic reference, and an effort was made to get snswers, not only from the children, but also their parents and teachers to questions regarding interest and performance in literature. Heidegger and Gadamer were the references for understanding the relationship between reader, author and text. The altitude of the reader in relation to the text influences the development of pleasure in reading, this being a process which begins in infancy and very often is lifelong. The concept of understanding developed of by Gadamer served as a reference for us to proceed with the empiric assessment. The results showed that some variables interfered with the development of pleasure and performance of the children examined in relation to the act of reading.
id UFC-7_be8104ded9ccb633c85e89115ae0f087
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/14580
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leituraDesempenhoLeituraCriançaAvaliaçãoThe object of this work is to access the interest and the literaty performance of children who took part in a special project elaborated by professionals of the Rachel de Queiroz library for infant literature, in the Social Services of Ceará in Fortaleza. The study interviewed 16 children as well as their parents and teachers. Phenomenology was used as the theoretic reference, and an effort was made to get snswers, not only from the children, but also their parents and teachers to questions regarding interest and performance in literature. Heidegger and Gadamer were the references for understanding the relationship between reader, author and text. The altitude of the reader in relation to the text influences the development of pleasure in reading, this being a process which begins in infancy and very often is lifelong. The concept of understanding developed of by Gadamer served as a reference for us to proceed with the empiric assessment. The results showed that some variables interfered with the development of pleasure and performance of the children examined in relation to the act of reading.O objetivo deste trabalho é avaliar o interesse e o desempenho na leitura, por parte das crianças que participaram de projeto específico desenvolvido pela biblioteca infantil Rachel de Queiroz, no SESC de Fortaleza. Para este estudo, foram entrevistados 16 crianças, seus pais e professores. O referencial teórico utilizado foi a fenomenologia, pois queríamos buscar nas crianças, pais e professores as respostas para as perguntas levantadas sobre o interesse e desempenho na leitura. Heidegger e Cadamer foram referidos para entendermos a relação entre leitor, autor e texto. A postura desenvolvida pelo leitor em relação ao texto vai influenciar o desenvolvimento do gosto na leitura, sendo um processo que se inicia na infância e, muitas vezes, subsiste por toda a vida. O conceito de compreensão desenvolvido por Cadamer serviu como marco para procedermos a avaliação da busca empírica. Os resultados encontrados apresentam algumas variáveis que interferiram no desenvolvimento do gosto e desempenho das crianças investigadas em relação ao ato de ler.Revista Educação em Debate2015-12-17T16:58:32Z2015-12-17T16:58:32Z2001info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMACHADO, Rosélia Costa de Castro; MOREIRA, Rui Verlaine Oliveira. Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 22, v. 1, n. 41, p. 54-69, 2001.(0102-1117) Impressohttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14580Machado, Rosélia Costa de CastroMoreira, Rui Verlaine Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:38:55Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/14580Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-12-07T19:38:55Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura
title Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura
spellingShingle Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura
Machado, Rosélia Costa de Castro
Desempenho
Leitura
Criança
Avaliação
title_short Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura
title_full Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura
title_fullStr Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura
title_full_unstemmed Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura
title_sort Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura
author Machado, Rosélia Costa de Castro
author_facet Machado, Rosélia Costa de Castro
Moreira, Rui Verlaine Oliveira
author_role author
author2 Moreira, Rui Verlaine Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Rosélia Costa de Castro
Moreira, Rui Verlaine Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Desempenho
Leitura
Criança
Avaliação
topic Desempenho
Leitura
Criança
Avaliação
description The object of this work is to access the interest and the literaty performance of children who took part in a special project elaborated by professionals of the Rachel de Queiroz library for infant literature, in the Social Services of Ceará in Fortaleza. The study interviewed 16 children as well as their parents and teachers. Phenomenology was used as the theoretic reference, and an effort was made to get snswers, not only from the children, but also their parents and teachers to questions regarding interest and performance in literature. Heidegger and Gadamer were the references for understanding the relationship between reader, author and text. The altitude of the reader in relation to the text influences the development of pleasure in reading, this being a process which begins in infancy and very often is lifelong. The concept of understanding developed of by Gadamer served as a reference for us to proceed with the empiric assessment. The results showed that some variables interfered with the development of pleasure and performance of the children examined in relation to the act of reading.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001
2015-12-17T16:58:32Z
2015-12-17T16:58:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MACHADO, Rosélia Costa de Castro; MOREIRA, Rui Verlaine Oliveira. Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 22, v. 1, n. 41, p. 54-69, 2001.
(0102-1117) Impresso
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14580
identifier_str_mv MACHADO, Rosélia Costa de Castro; MOREIRA, Rui Verlaine Oliveira. Avaliação do interesse e do desempenho da criança na leitura. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 22, v. 1, n. 41, p. 54-69, 2001.
(0102-1117) Impresso
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806542226391040