As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Ana Cléria Soares da
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58397
Resumo: In recent years, the environment has been the common theme in many discussions in various areas including schools, universities, government institutions and NGOs. The study's contributions Musical ecopedagogy for eco-formation: An experience with the Choir Green Voices in Fortaleza-CE invites the following question: How does ecopedagogy can contribute to the use of music for an eco-formation? The overall objective: To demonstrate the possibility of using music as ecological awareness strategy by ecopedagogy. The motivation for this study relied on work in education, focused on the teaching of music and for teaching environmental education. The field research with qualitative and quantitative approach was to subject the Choir Green Voices components in the city of Fortaleza, in the period between August 2013 to December 2014. And the data collection was conducted through semi-structured interview on the occasion of events held with the choir. The theoretical contributions were based on the socio-cultural theory of Vygotsky (1996), in rhythmic theory Dalcroze (1930), discussed by Fonterrada (2008), the Bridging approach de Oliveira (2006) and still in the learning theory of Ausubel (2008). The survey showed through the coral role that music constitutes an ecological awareness strategy by ecopedagogy for civic education. It was found that there is still a long way to go to make this happen ecological awareness
id UFC-7_c4f287e1aa44db522bccb12ae3ea7053
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/58397
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CECoralEcoformaçãoEcopedagogiaMúsicaChoirEco-formationEcopedagogyMusicIn recent years, the environment has been the common theme in many discussions in various areas including schools, universities, government institutions and NGOs. The study's contributions Musical ecopedagogy for eco-formation: An experience with the Choir Green Voices in Fortaleza-CE invites the following question: How does ecopedagogy can contribute to the use of music for an eco-formation? The overall objective: To demonstrate the possibility of using music as ecological awareness strategy by ecopedagogy. The motivation for this study relied on work in education, focused on the teaching of music and for teaching environmental education. The field research with qualitative and quantitative approach was to subject the Choir Green Voices components in the city of Fortaleza, in the period between August 2013 to December 2014. And the data collection was conducted through semi-structured interview on the occasion of events held with the choir. The theoretical contributions were based on the socio-cultural theory of Vygotsky (1996), in rhythmic theory Dalcroze (1930), discussed by Fonterrada (2008), the Bridging approach de Oliveira (2006) and still in the learning theory of Ausubel (2008). The survey showed through the coral role that music constitutes an ecological awareness strategy by ecopedagogy for civic education. It was found that there is still a long way to go to make this happen ecological awarenessNos últimos anos, o meio ambiente tem sido o tema frequente em muitas discussões de diversas áreas inclusive em escolas, universidades, instituições governamentais e ONGs. O estudo As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação: Uma experiência com o coral verdes vozes em Fortaleza-CE, convida ao seguinte questionamento: De que forma a ecopedagogia pode contribuir com o uso da música para uma ecoformação? O objetivo geral: Demostrar a possibilidade da utilização da música como estratégia de conscientização ecológica através da ecopedagogia. A motivação para esse estudo apoiou-se, em atuar na educação, voltada para o ensino da música e para o ensino da educação ambiental. A pesquisa de campo com abordagem qualitativa e quantitativa teve como sujeitos os componentes Coral Verdes Vozes na cidade de Fortaleza, no período compreendido entre Agosto de 2013 a Dezembro de 2014. E a coleta de dados foi realizada através de entrevista semiestruturada por ocasião dos eventos realizados com o coral. Os aportes teóricos fundamentaram-se na teoria sociocultural de Vygotsky (1996), na teoria rítmica de Dalcroze (1930), discutida por Fonterrada (2008), na abordagem pontes de Oliveira (2006) e ainda na teoria da aprendizagem de Ausubel (2008). A pesquisa apontou através da atuação do coral que a música se constitui em uma estratégia de conscientização ecológica através da Ecopedagogia para uma formação cidadã. Verificou-se que ainda há um longo caminho a ser percorrido para que esta conscientização ecológica aconteçaMiranda, Naíola Paiva deRocha, Ana Cléria Soares da2021-05-14T20:43:08Z2021-05-14T20:43:08Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfROCHA, Ana Cléria Soares da. As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE. 2016. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade Internacional Três Fronteiras, Assunção, 2016.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58397porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-14T20:43:08Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58397Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:22.535870Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE
title As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE
spellingShingle As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE
Rocha, Ana Cléria Soares da
Coral
Ecoformação
Ecopedagogia
Música
Choir
Eco-formation
Ecopedagogy
Music
title_short As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE
title_full As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE
title_fullStr As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE
title_full_unstemmed As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE
title_sort As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE
author Rocha, Ana Cléria Soares da
author_facet Rocha, Ana Cléria Soares da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Miranda, Naíola Paiva de
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Ana Cléria Soares da
dc.subject.por.fl_str_mv Coral
Ecoformação
Ecopedagogia
Música
Choir
Eco-formation
Ecopedagogy
Music
topic Coral
Ecoformação
Ecopedagogia
Música
Choir
Eco-formation
Ecopedagogy
Music
description In recent years, the environment has been the common theme in many discussions in various areas including schools, universities, government institutions and NGOs. The study's contributions Musical ecopedagogy for eco-formation: An experience with the Choir Green Voices in Fortaleza-CE invites the following question: How does ecopedagogy can contribute to the use of music for an eco-formation? The overall objective: To demonstrate the possibility of using music as ecological awareness strategy by ecopedagogy. The motivation for this study relied on work in education, focused on the teaching of music and for teaching environmental education. The field research with qualitative and quantitative approach was to subject the Choir Green Voices components in the city of Fortaleza, in the period between August 2013 to December 2014. And the data collection was conducted through semi-structured interview on the occasion of events held with the choir. The theoretical contributions were based on the socio-cultural theory of Vygotsky (1996), in rhythmic theory Dalcroze (1930), discussed by Fonterrada (2008), the Bridging approach de Oliveira (2006) and still in the learning theory of Ausubel (2008). The survey showed through the coral role that music constitutes an ecological awareness strategy by ecopedagogy for civic education. It was found that there is still a long way to go to make this happen ecological awareness
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2021-05-14T20:43:08Z
2021-05-14T20:43:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROCHA, Ana Cléria Soares da. As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE. 2016. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade Internacional Três Fronteiras, Assunção, 2016.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58397
identifier_str_mv ROCHA, Ana Cléria Soares da. As contribuições da ecopedagogia musical para a ecoformação cidadã: uma experiência com o coral Verdes Vozes em Fortaleza - CE. 2016. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade Internacional Três Fronteiras, Assunção, 2016.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58397
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028739690266624