Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fontes, Wilma Dias de
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Leadebal, Oriana Deyze Correia Paiva, Ferreira, Jocelly de Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14653
Resumo: The teaching of nursing process has represented a challenge in the professional formation, which calls for the enhancement of coping with the professionals of the area. This is an exploratory-descriptive study, which investigated the skills, knowledge and abilities of gra- duating students to implement the nursing process, developed in Joao Pessoa PB, from June to December 2007 in three Higher Education institutions; the samples were 97 students, and as instrument it was used the Likert questionnaire, based on skills prepared by National Curriculum Guidelines for Undergraduate Courses in Nursing and the pertinent literature. The results were analyzed quantitatively, re- vealing that the majority agrees with the possession of skills, knowledge and ability to implement the steps of the nursing process, even when one of those skills stood out against the other, a fact that raises thoughts about the contribution of theory and practice integration in academic education.
id UFC-7_c6fd89bb7ac21cfb090fbc9368ec82a3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/14653
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduaçãoCompetences for the application of the nursing process: self-evaluation of the students that are completing the requirements for the undergraduation courseProcessos de EnfermagemEnsinoCompetência ProfissionalThe teaching of nursing process has represented a challenge in the professional formation, which calls for the enhancement of coping with the professionals of the area. This is an exploratory-descriptive study, which investigated the skills, knowledge and abilities of gra- duating students to implement the nursing process, developed in Joao Pessoa PB, from June to December 2007 in three Higher Education institutions; the samples were 97 students, and as instrument it was used the Likert questionnaire, based on skills prepared by National Curriculum Guidelines for Undergraduate Courses in Nursing and the pertinent literature. The results were analyzed quantitatively, re- vealing that the majority agrees with the possession of skills, knowledge and ability to implement the steps of the nursing process, even when one of those skills stood out against the other, a fact that raises thoughts about the contribution of theory and practice integration in academic education.O ensino do processo de enfermagem tem representado um desafi o na formação profi ssional, cujo enfrentamento reclama pela valori- zação do cuidado e dos profi ssionais da área. Trata-se de um estudo exploratório-descritivo, que objetivou investigar as competências, conhecimento e habilidade, de discentes concluintes da graduação para a aplicação do processo de enfermagem; desenvolvido em João Pessoa-PB, de junho a dezembro de 2007, em três Instituições de Ensino Superior; teve como amostra 97 discentes, e como instrumento um questionário tipo Likert, fundamentado nas competências dispostas nas Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Enfermagem e na literatura pertinente. Os resultados foram analisados quantitativamente, revelando que a maioria concorda com a detenção das competências, conhecimento e habilidade, para aplicação das etapas do processo de enfermagem, mesmo quando uma destas competências se destacava em detrimento da outra; fato que suscita refl exões acerca da contribuição da integração teórico- -prática em nível de formação acadêmica.La enseñanza del proceso de enfermería ha representado un desafío en la formación profesional, cuyo enfrentamiento reclama por la valoración del cuidado y de los profesionales del área. Se trata de un estudio exploratorio descriptivo, cuyo objetivo fue investigar las competencias, conocimiento y habilidad de concluyentes de la graduación para la aplicación del proceso de enfermería, desarrollado en João Pessoa-PB, de junio al diciembre de 2007, en tres Instituciones de Enseñanza Superior; tuvo como muestra 97 alumnos concluyentes, y como instrumento un cuestionario tipo Likert, basado en las competencias dispuestas en las Directrices Curriculares Nacionales para las Carrereas de grado en Enfermería y en la literatura pertinente. Los resultados fueron analizados cuantitativamente, revelando que la mayoría concuerda con la detención de las competencias, conocimiento y habilidad, para aplicación de las etapas del proceso de enfermería, incluso cuando una de estas competencias se destacaba en detrimento de otra, hecho que suscita refl exiones acerca de la contribución de la integración teórico y práctica a nivel de formación académica.Rev Rene2016-01-04T11:36:54Z2016-01-04T11:36:54Z2010-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFONTES, W. D. et al. Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação. Rev. Rene, Fortaleza, v.11, n.3, p. 86-94, jul./set. 2010.2175-6783http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14653Fontes, Wilma Dias deLeadebal, Oriana Deyze Correia PaivaFerreira, Jocelly de Araújoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-06T17:45:41Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/14653Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:26:27.567837Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação
Competences for the application of the nursing process: self-evaluation of the students that are completing the requirements for the undergraduation course
title Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação
spellingShingle Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação
Fontes, Wilma Dias de
Processos de Enfermagem
Ensino
Competência Profissional
title_short Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação
title_full Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação
title_fullStr Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação
title_full_unstemmed Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação
title_sort Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação
author Fontes, Wilma Dias de
author_facet Fontes, Wilma Dias de
Leadebal, Oriana Deyze Correia Paiva
Ferreira, Jocelly de Araújo
author_role author
author2 Leadebal, Oriana Deyze Correia Paiva
Ferreira, Jocelly de Araújo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fontes, Wilma Dias de
Leadebal, Oriana Deyze Correia Paiva
Ferreira, Jocelly de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Processos de Enfermagem
Ensino
Competência Profissional
topic Processos de Enfermagem
Ensino
Competência Profissional
description The teaching of nursing process has represented a challenge in the professional formation, which calls for the enhancement of coping with the professionals of the area. This is an exploratory-descriptive study, which investigated the skills, knowledge and abilities of gra- duating students to implement the nursing process, developed in Joao Pessoa PB, from June to December 2007 in three Higher Education institutions; the samples were 97 students, and as instrument it was used the Likert questionnaire, based on skills prepared by National Curriculum Guidelines for Undergraduate Courses in Nursing and the pertinent literature. The results were analyzed quantitatively, re- vealing that the majority agrees with the possession of skills, knowledge and ability to implement the steps of the nursing process, even when one of those skills stood out against the other, a fact that raises thoughts about the contribution of theory and practice integration in academic education.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07
2016-01-04T11:36:54Z
2016-01-04T11:36:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FONTES, W. D. et al. Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação. Rev. Rene, Fortaleza, v.11, n.3, p. 86-94, jul./set. 2010.
2175-6783
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14653
identifier_str_mv FONTES, W. D. et al. Competências para aplicação do processo de enfermagem: autoavaliação de discentes concluintes do curso de graduação. Rev. Rene, Fortaleza, v.11, n.3, p. 86-94, jul./set. 2010.
2175-6783
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14653
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028804980899840