O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62794 |
Resumo: | The Social Sport Project was developed in a school in Porto Alegre aiming to include black and popular class athletes in school. The objective was to verify if the soccer can be a tool of social and scholastic inclusion. It was a participatory qualitative and observational research. The fact that students play soccer facilitated theiracceptance in school, and the habitusac-quired in the sport made them safer and more mature to deal with everyday difficulties. Final-ly, it is concluded that football, as well as sport in general, is a powerful tool in the process of social inclusion and schooling of young people |
id |
UFC-7_ca662c743a51fe4f91b1142d9863cb28 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/62794 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
O futebol como ferramenta de inclusão social e escolarThe soccer as a tool for social and school inclusionFutebolFerramentaInclusão socialInclusão escolarSoccerToolSocial inclusionSchool inclusionFútbolHerramientaInclusión socialInclusión escolarThe Social Sport Project was developed in a school in Porto Alegre aiming to include black and popular class athletes in school. The objective was to verify if the soccer can be a tool of social and scholastic inclusion. It was a participatory qualitative and observational research. The fact that students play soccer facilitated theiracceptance in school, and the habitusac-quired in the sport made them safer and more mature to deal with everyday difficulties. Final-ly, it is concluded that football, as well as sport in general, is a powerful tool in the process of social inclusion and schooling of young peopleO Projeto Esporte Social foi desenvolvido em uma escola particular de Porto Alegre visando aincluir atletas negros e de classes populares nestaescola. O objetivo do estudo foi verificar se o futebol pode ser uma ferramenta de inclusão social e escolar. Foi uma pesquisa qualitativa e observacional participativa. O fato dos alunos jogarem futebol facilitou sua aceitação na esco-la, e o habitusadquirido no esporte tornou-os mais seguros e maduros para lidarem com as dificuldades cotidianas. Por fim, conclui-se que o futebol, assim como o esporte em geral, constitui uma ferramenta poderosa no processo deinclusão social e escolar de jovensEl Proyecto Deporte Social fue desarrollado en una escuela de Porto Alegre para incluir a atletas negros y de clases populares en la escuela. Se objetivó verificar si el fútbol puede ser una herramienta de inclusión social y escolar. Fue una investigación cualitativa y observacio-nal participativa. El hecho de que los alumnos jugar fútbol facilitó su aceptación en la escuela, y el "habitus" adquirido en el deporte les hizo más seguros y maduros para lidiar con las dificultades cotidianas. Por último, se concluye que el fútbol, así como el deporte en general, constituye una herramienta poderosa en el proceso de inclusión social y escolar de jóvenes.Pensar a Prática2021-12-07T18:36:23Z2021-12-07T18:36:23Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBALZANO, Otávio Nogueira et al. O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62794Balzano, Otávio NogueiraRodrigues, Abraham Lincoln de PaulaSilva, Gilberto Ferreira daMunsberg, João Alberto Steffenporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T18:36:23Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62794Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2021-12-07T18:36:23Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar The soccer as a tool for social and school inclusion |
title |
O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar |
spellingShingle |
O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar Balzano, Otávio Nogueira Futebol Ferramenta Inclusão social Inclusão escolar Soccer Tool Social inclusion School inclusion Fútbol Herramienta Inclusión social Inclusión escolar |
title_short |
O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar |
title_full |
O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar |
title_fullStr |
O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar |
title_full_unstemmed |
O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar |
title_sort |
O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar |
author |
Balzano, Otávio Nogueira |
author_facet |
Balzano, Otávio Nogueira Rodrigues, Abraham Lincoln de Paula Silva, Gilberto Ferreira da Munsberg, João Alberto Steffen |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Abraham Lincoln de Paula Silva, Gilberto Ferreira da Munsberg, João Alberto Steffen |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Balzano, Otávio Nogueira Rodrigues, Abraham Lincoln de Paula Silva, Gilberto Ferreira da Munsberg, João Alberto Steffen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Futebol Ferramenta Inclusão social Inclusão escolar Soccer Tool Social inclusion School inclusion Fútbol Herramienta Inclusión social Inclusión escolar |
topic |
Futebol Ferramenta Inclusão social Inclusão escolar Soccer Tool Social inclusion School inclusion Fútbol Herramienta Inclusión social Inclusión escolar |
description |
The Social Sport Project was developed in a school in Porto Alegre aiming to include black and popular class athletes in school. The objective was to verify if the soccer can be a tool of social and scholastic inclusion. It was a participatory qualitative and observational research. The fact that students play soccer facilitated theiracceptance in school, and the habitusac-quired in the sport made them safer and more mature to deal with everyday difficulties. Final-ly, it is concluded that football, as well as sport in general, is a powerful tool in the process of social inclusion and schooling of young people |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2021-12-07T18:36:23Z 2021-12-07T18:36:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BALZANO, Otávio Nogueira et al. O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, 2019. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62794 |
identifier_str_mv |
BALZANO, Otávio Nogueira et al. O futebol como ferramenta de inclusão social e escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, 2019. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62794 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática |
publisher.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1809935804128034816 |