Construção e instrumentação de pavimentos asfálticos submetidos ao Simulador de Grande Porte (SGP)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Juceline Batista dos Santos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Soares, Jorge Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56413
Resumo: Sensor instrumentation is a relatively recent technology for paving. Another methodology still embryonic in Brazil is the use of traffic simulators; however, its use allows accelerating the faults in the pavements in a short time. In this way, this research aims to present the experience regarding the construction, instrumentation, and acceleration of the degradations in the pavements from the passage of a Large-Scale Simulator (SGP) in Ceará. For this, 02 experimental sections were constructed and submitted to the SGP, being 01 section properly instrumented. To evaluate the data obtained by the instrumentation (pressure, deformation, humidity, and temperature), Python programming was used. Through the thermocouples, it was possible to observe the agreement of the temperatures used in laboratory tests of asphaltic materials, considering the temperatures that occur in the lower part of the asphalt coating in the field. Moisture sensors indicated that the base and sub-base layers had a moisture content of about 4% below the optimum humidity. The extensometers and the load cells allowed determining the values of deformations and pressures. Finally, it is encouraged the continuation of data collection through instrumentation in the field, something still incipient in the country.
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For this, 02 experimental sections were constructed and submitted to the SGP, being 01 section properly instrumented. To evaluate the data obtained by the instrumentation (pressure, deformation, humidity, and temperature), Python programming was used. Through the thermocouples, it was possible to observe the agreement of the temperatures used in laboratory tests of asphaltic materials, considering the temperatures that occur in the lower part of the asphalt coating in the field. Moisture sensors indicated that the base and sub-base layers had a moisture content of about 4% below the optimum humidity. The extensometers and the load cells allowed determining the values of deformations and pressures. Finally, it is encouraged the continuation of data collection through instrumentation in the field, something still incipient in the country.A instrumentação com sensores é uma tecnologia relativamente recente para a pavimentação. Outra metodologia, ainda embrionária no Brasil, é o uso de simuladores de tráfego, no entanto a sua utilização permite acelerar as falhas nos pavimentos em um curto espaço de tempo. Dessa forma, esta pesquisa visa apresentar a experiência quanto à construção, instrumentação e aceleração das degradações nos pavimentos a partir da passagem de um simulador de grande porte (SGP) no Ceará. Para isso, dois trechos experimentais foram construídos e submetidos ao SGP, sendo um trecho devidamente instrumentado. Para avaliação dos dados obtidos pela instrumentação (pressão, deformação, umidade e temperatura), utilizou-se a programação Python. Por meio dos termopares foi possível perceber a concordância das temperaturas utilizadas em ensaios laboratoriais de materiais asfálticos, contemplando as temperaturas que ocorrem na parte inferior do revestimento asfáltico em campo. Os sensores de umidade indicaram que as camadas de base e sub-base apresentaram umidade de cerca de 4% abaixo da umidade ótima. Os extensômetros e as células de carga permitiram determinar os valores de deformação e . Por fim, incentiva-se o prosseguimento da coleta de dados por meio da instrumentação em campo, algo ainda incipiente no país.La instrumentación con sensores es una tecnología relativamente reciente para pavimentación. Otra metodología aún embrionaria en Brasil es el uso de simuladores de tránsito, sin embargo, su utilización permite acelerar los fallos en los suelos en un corto período de tiempo. Así, esta investigación tiene el objetivo de presentar la experiencia cuanto a la construcción, instrumentación y a la aceleración del deterioro de los suelos a partir del paso de un Simulador de Gran Tamaño (SGT) en Ceará. Para eso, 02 tramos experimentales fueron construidos y sometidos al SGT, de estos 01 adecuadamente instrumentado. Para evaluación de los datos obtenidos por la instrumentación (presión, deformación, humedad y temperatura), se utilizó la programación Phyton. Por medio de los termopares fue posible notar la concordancia de las temperaturas utilizadas en ensayos de laboratorio de materiales asfalticos, contemplando las temperaturas que ocurren en la parte inferior del revestimiento asfaltico en campo. Los sensores de humedad indicaron que las capas de base y sub-base presentaron humedades cerca de 4% abajo de la humedad óptima. Los extensómetros y las células de carga permitieron determinar los valores de deformaciones y presión. Por fin, se fomenta la continuación de la colecta de datos por medio de la instrumentación en campo, algo todavía incipiente en el país.L’instrumentation par capteurs est une technologie relativement récente pour la chaussée. Une autre méthodologie encore nouvelle au Brésil est l’utilisation de simulateurs de trafic. Pourtant, son utilisation permet d’accélérer les défauts des chaussées dans une courte période. Ainsi, cette recherche a comme objectif présenter l’expérience sur la construction, l’instrumentation et sur l’accélération des dégradations dans les chaussées lors du passage d’un simulateur à grande échelle (SGE) au l’état du Ceará au Brésil. Pour cela, 02 sections expérimentales ont été construites et soumises au SGE. Il faut avoir en compte que 01 section a été correctement instrumentée. Pour évaluer les données obtenues par l’instrumentation (pression, déformation, humidité et température), la programmation en Python a été utilisée. Grâce aux thermocouples, il a été possible d’observer la concordance des températures utilisées lors des essais en laboratoire des matériaux asphaltiques. Tout cela en prenant en compte des températures présentes dans la partie inférieure du revêtement d’asphalte sur le terrain. Les capteurs d’humidité ont indiqué que les couches de base et de sousbase ont présenté une teneur en humidité d’environ 4% inférieure à l’humidité optimale. Les extensomètres et les cellules de charge ont permis de déterminer les valeurs de déformations et de pressions. Enfin, il est encouragé de poursuivre la collecte de données par une instrumentation sur le terrain, ce qui commence à apparaître dans le pays.2021-02-05T13:26:44Z2021-02-05T13:26:44Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBASTOS, Juceline Batista dos Santos; SOARES, Jorge Barbosa. Construção e instrumentação de pavimentos asfálticos submetidos ao Simulador de Grande Porte (SGP). Rev. Tecnol. 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