Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/index http://diadorim.ibict.br/handle/1/233 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35786 |
Resumo: | Objective: to present an educational technology in Nursing, directed at adolescents, about vaccination against HPV, based on the Nola Pender health promotion model. Method: qualitative, descriptive study of the experience report about the creation and application of an educational technology composed of two teaching strategies on the Human Papillomavirus vaccine. The research was carried out in municipal schools, linked to the Family Health Strategy, with adolescents from nine to 13 years old. The sample consisted of 157 adolescents. Results: Nursing interventions based on scientific and theoretical knowledge are effective in relation to traditional activities that are transferred vertically and without interaction. Conclusion: the use of educational technologies promoted a positive impact on the acquisition / appropriation of knowledge by the adolescents studied and indicates the need to invest in effective educational technologies that emphasize the autonomy of the adolescent in the decision making process. |
id |
UFC-7_cad75c09f78e55156cafeb13f68e41d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/35786 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescenteTecnología educacional basada en NOLA PENDER: promoción de la salud del adolescentEducational technology based on NOLA PENDER: promoting adolescent healthAdolescentesEnfermagemEducação em SaúdeTecnologia EducacionalObjective: to present an educational technology in Nursing, directed at adolescents, about vaccination against HPV, based on the Nola Pender health promotion model. Method: qualitative, descriptive study of the experience report about the creation and application of an educational technology composed of two teaching strategies on the Human Papillomavirus vaccine. The research was carried out in municipal schools, linked to the Family Health Strategy, with adolescents from nine to 13 years old. The sample consisted of 157 adolescents. Results: Nursing interventions based on scientific and theoretical knowledge are effective in relation to traditional activities that are transferred vertically and without interaction. Conclusion: the use of educational technologies promoted a positive impact on the acquisition / appropriation of knowledge by the adolescents studied and indicates the need to invest in effective educational technologies that emphasize the autonomy of the adolescent in the decision making process.Objetivo: apresentar uma tecnologia educativa em Enfermagem, voltada para adolescentes, acerca da vacinação contra o HPV, baseada no modelo de promoção da saúde de Nola Pender. Método: estudo qualitativo, descritivo, do tipo relato de experiência, acerca da criação e aplicação de uma tecnologia educacional composta por duas estratégias de ensino sobre a vacina contra o Papilomavírus Humano. A pesquisa foi realizada em escolas municipais, vinculadas à Estratégia de Saúde da Família, com adolescentes dos nove aos 13 anos. A amostra foi constituída por 157 adolescentes. Resultados: intervenções de Enfermagem baseadas em conhecimento científico e teórico demonstram-se efetivas em relação às atividades tradicionais repassadas de forma vertical e sem interação. Conclusão: o uso de tecnologias educacionais promoveu impacto positivo na aquisição/apropriação de conhecimento pelos adolescentes estudados e sinaliza a necessidade de se investir em tecnologias educacionais eficazes que primem pela autonomia do adolescente no processo de tomada de decisão.Objetivo: presentar una tecnología educativa en enfermería dirigida a adolescentes acerca de la vacunación contra el VPH basada en el modelo de promoción de la salud de Nola Pender. Método: estudio cualitativo, descriptivo, del tipo relato de experiencia acerca de la creación y aplicación de una tecnología educativa compuesta por dos estrategias de enseñanza acerca de la vacuna contra el Papilomavirus Humano. La investigación fue realizada en escuelas municipales vinculadas a la Estrategia de Salud de la Familia con adolescentes de 9 a 13 años. La muestra fue constituida por 157 adolescentes. Resultados: intervenciones de enfermería basadas en conocimiento científico y teórico se demuestran efectivas en relación a las actividades tradicionales repasadas de forma vertical y sin interacción. Conclusión: el uso de tecnologías educativas promovió un impacto positivo en la adquisición / apropiación de conocimiento por los adolescentes estudiados y señalan la necesidad de invertir en tecnologías educativas eficaces que priman por la autonomía del adolescente en el proceso de toma de decisión.Revista de Enfermagem da UFPE2018-09-19T18:26:15Z2018-09-19T18:26:15Z2018-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, A. S. et al. Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER : promoção da saúde do adolescente. Rev enferm UFPE on line., Recife, v. 12, n. 2, p. 582-8, fev., 2018.1981-8963 (On line)http://www.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/indexhttp://diadorim.ibict.br/handle/1/233http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35786Santos, Aliniana da SilvaViana, Maria Corina AmaralChaves, Edna Maria CameloBezerra, Adriana de MoraisGonçalves Júnior, JucierTamboril, Ana Carolina Ribeiroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-01T18:18:13Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/35786Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:50:59.250247Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente Tecnología educacional basada en NOLA PENDER: promoción de la salud del adolescent Educational technology based on NOLA PENDER: promoting adolescent health |
title |
Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente |
spellingShingle |
Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente Santos, Aliniana da Silva Adolescentes Enfermagem Educação em Saúde Tecnologia Educacional |
title_short |
Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente |
title_full |
Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente |
title_fullStr |
Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente |
title_full_unstemmed |
Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente |
title_sort |
Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente |
author |
Santos, Aliniana da Silva |
author_facet |
Santos, Aliniana da Silva Viana, Maria Corina Amaral Chaves, Edna Maria Camelo Bezerra, Adriana de Morais Gonçalves Júnior, Jucier Tamboril, Ana Carolina Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Viana, Maria Corina Amaral Chaves, Edna Maria Camelo Bezerra, Adriana de Morais Gonçalves Júnior, Jucier Tamboril, Ana Carolina Ribeiro |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Aliniana da Silva Viana, Maria Corina Amaral Chaves, Edna Maria Camelo Bezerra, Adriana de Morais Gonçalves Júnior, Jucier Tamboril, Ana Carolina Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adolescentes Enfermagem Educação em Saúde Tecnologia Educacional |
topic |
Adolescentes Enfermagem Educação em Saúde Tecnologia Educacional |
description |
Objective: to present an educational technology in Nursing, directed at adolescents, about vaccination against HPV, based on the Nola Pender health promotion model. Method: qualitative, descriptive study of the experience report about the creation and application of an educational technology composed of two teaching strategies on the Human Papillomavirus vaccine. The research was carried out in municipal schools, linked to the Family Health Strategy, with adolescents from nine to 13 years old. The sample consisted of 157 adolescents. Results: Nursing interventions based on scientific and theoretical knowledge are effective in relation to traditional activities that are transferred vertically and without interaction. Conclusion: the use of educational technologies promoted a positive impact on the acquisition / appropriation of knowledge by the adolescents studied and indicates the need to invest in effective educational technologies that emphasize the autonomy of the adolescent in the decision making process. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-19T18:26:15Z 2018-09-19T18:26:15Z 2018-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, A. S. et al. Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER : promoção da saúde do adolescente. Rev enferm UFPE on line., Recife, v. 12, n. 2, p. 582-8, fev., 2018. 1981-8963 (On line) http://www.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/index http://diadorim.ibict.br/handle/1/233 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35786 |
identifier_str_mv |
SANTOS, A. S. et al. Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER : promoção da saúde do adolescente. Rev enferm UFPE on line., Recife, v. 12, n. 2, p. 582-8, fev., 2018. 1981-8963 (On line) |
url |
http://www.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/index http://diadorim.ibict.br/handle/1/233 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35786 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFPE |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFPE |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028969807609856 |