Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Aliniana da Silva
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Viana, Maria Corina Amaral, Chaves, Edna Maria Camelo, Bezerra, Adriana de Morais, Gonçalves Júnior, Jucier, Tamboril, Ana Carolina Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/index
http://diadorim.ibict.br/handle/1/233
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35786
Resumo: Objective: to present an educational technology in Nursing, directed at adolescents, about vaccination against HPV, based on the Nola Pender health promotion model. Method: qualitative, descriptive study of the experience report about the creation and application of an educational technology composed of two teaching strategies on the Human Papillomavirus vaccine. The research was carried out in municipal schools, linked to the Family Health Strategy, with adolescents from nine to 13 years old. The sample consisted of 157 adolescents. Results: Nursing interventions based on scientific and theoretical knowledge are effective in relation to traditional activities that are transferred vertically and without interaction. Conclusion: the use of educational technologies promoted a positive impact on the acquisition / appropriation of knowledge by the adolescents studied and indicates the need to invest in effective educational technologies that emphasize the autonomy of the adolescent in the decision making process.
id UFC-7_cad75c09f78e55156cafeb13f68e41d1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/35786
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescenteTecnología educacional basada en NOLA PENDER: promoción de la salud del adolescentEducational technology based on NOLA PENDER: promoting adolescent healthAdolescentesEnfermagemEducação em SaúdeTecnologia EducacionalObjective: to present an educational technology in Nursing, directed at adolescents, about vaccination against HPV, based on the Nola Pender health promotion model. Method: qualitative, descriptive study of the experience report about the creation and application of an educational technology composed of two teaching strategies on the Human Papillomavirus vaccine. The research was carried out in municipal schools, linked to the Family Health Strategy, with adolescents from nine to 13 years old. The sample consisted of 157 adolescents. Results: Nursing interventions based on scientific and theoretical knowledge are effective in relation to traditional activities that are transferred vertically and without interaction. Conclusion: the use of educational technologies promoted a positive impact on the acquisition / appropriation of knowledge by the adolescents studied and indicates the need to invest in effective educational technologies that emphasize the autonomy of the adolescent in the decision making process.Objetivo: apresentar uma tecnologia educativa em Enfermagem, voltada para adolescentes, acerca da vacinação contra o HPV, baseada no modelo de promoção da saúde de Nola Pender. Método: estudo qualitativo, descritivo, do tipo relato de experiência, acerca da criação e aplicação de uma tecnologia educacional composta por duas estratégias de ensino sobre a vacina contra o Papilomavírus Humano. A pesquisa foi realizada em escolas municipais, vinculadas à Estratégia de Saúde da Família, com adolescentes dos nove aos 13 anos. A amostra foi constituída por 157 adolescentes. Resultados: intervenções de Enfermagem baseadas em conhecimento científico e teórico demonstram-se efetivas em relação às atividades tradicionais repassadas de forma vertical e sem interação. Conclusão: o uso de tecnologias educacionais promoveu impacto positivo na aquisição/apropriação de conhecimento pelos adolescentes estudados e sinaliza a necessidade de se investir em tecnologias educacionais eficazes que primem pela autonomia do adolescente no processo de tomada de decisão.Objetivo: presentar una tecnología educativa en enfermería dirigida a adolescentes acerca de la vacunación contra el VPH basada en el modelo de promoción de la salud de Nola Pender. Método: estudio cualitativo, descriptivo, del tipo relato de experiencia acerca de la creación y aplicación de una tecnología educativa compuesta por dos estrategias de enseñanza acerca de la vacuna contra el Papilomavirus Humano. La investigación fue realizada en escuelas municipales vinculadas a la Estrategia de Salud de la Familia con adolescentes de 9 a 13 años. La muestra fue constituida por 157 adolescentes. Resultados: intervenciones de enfermería basadas en conocimiento científico y teórico se demuestran efectivas en relación a las actividades tradicionales repasadas de forma vertical y sin interacción. Conclusión: el uso de tecnologías educativas promovió un impacto positivo en la adquisición / apropiación de conocimiento por los adolescentes estudiados y señalan la necesidad de invertir en tecnologías educativas eficaces que priman por la autonomía del adolescente en el proceso de toma de decisión.Revista de Enfermagem da UFPE2018-09-19T18:26:15Z2018-09-19T18:26:15Z2018-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, A. S. et al. Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER : promoção da saúde do adolescente. Rev enferm UFPE on line., Recife, v. 12, n. 2, p. 582-8, fev., 2018.1981-8963 (On line)http://www.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/indexhttp://diadorim.ibict.br/handle/1/233http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35786Santos, Aliniana da SilvaViana, Maria Corina AmaralChaves, Edna Maria CameloBezerra, Adriana de MoraisGonçalves Júnior, JucierTamboril, Ana Carolina Ribeiroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-01T18:18:13Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/35786Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:50:59.250247Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente
Tecnología educacional basada en NOLA PENDER: promoción de la salud del adolescent
Educational technology based on NOLA PENDER: promoting adolescent health
title Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente
spellingShingle Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente
Santos, Aliniana da Silva
Adolescentes
Enfermagem
Educação em Saúde
Tecnologia Educacional
title_short Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente
title_full Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente
title_fullStr Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente
title_full_unstemmed Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente
title_sort Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER: promoção da saúde do adolescente
author Santos, Aliniana da Silva
author_facet Santos, Aliniana da Silva
Viana, Maria Corina Amaral
Chaves, Edna Maria Camelo
Bezerra, Adriana de Morais
Gonçalves Júnior, Jucier
Tamboril, Ana Carolina Ribeiro
author_role author
author2 Viana, Maria Corina Amaral
Chaves, Edna Maria Camelo
Bezerra, Adriana de Morais
Gonçalves Júnior, Jucier
Tamboril, Ana Carolina Ribeiro
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Aliniana da Silva
Viana, Maria Corina Amaral
Chaves, Edna Maria Camelo
Bezerra, Adriana de Morais
Gonçalves Júnior, Jucier
Tamboril, Ana Carolina Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescentes
Enfermagem
Educação em Saúde
Tecnologia Educacional
topic Adolescentes
Enfermagem
Educação em Saúde
Tecnologia Educacional
description Objective: to present an educational technology in Nursing, directed at adolescents, about vaccination against HPV, based on the Nola Pender health promotion model. Method: qualitative, descriptive study of the experience report about the creation and application of an educational technology composed of two teaching strategies on the Human Papillomavirus vaccine. The research was carried out in municipal schools, linked to the Family Health Strategy, with adolescents from nine to 13 years old. The sample consisted of 157 adolescents. Results: Nursing interventions based on scientific and theoretical knowledge are effective in relation to traditional activities that are transferred vertically and without interaction. Conclusion: the use of educational technologies promoted a positive impact on the acquisition / appropriation of knowledge by the adolescents studied and indicates the need to invest in effective educational technologies that emphasize the autonomy of the adolescent in the decision making process.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-19T18:26:15Z
2018-09-19T18:26:15Z
2018-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, A. S. et al. Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER : promoção da saúde do adolescente. Rev enferm UFPE on line., Recife, v. 12, n. 2, p. 582-8, fev., 2018.
1981-8963 (On line)
http://www.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/index
http://diadorim.ibict.br/handle/1/233
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35786
identifier_str_mv SANTOS, A. S. et al. Tecnologia educacional baseada em NOLA PENDER : promoção da saúde do adolescente. Rev enferm UFPE on line., Recife, v. 12, n. 2, p. 582-8, fev., 2018.
1981-8963 (On line)
url http://www.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/index
http://diadorim.ibict.br/handle/1/233
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35786
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFPE
publisher.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFPE
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028969807609856