O processo morte-morrer : definições de acadêmicos de enfermagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sales, Catarina Aparecida
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Ferreira, Patrícia Chatalov, Silva, Vladimir Araujo da, Oliveira, William Tiago de, Marcon, Sonia Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11623
Resumo: The purpose of the study was to know the definitions nursing students have concerning the death-dying process. A descriptive-qualitative study developed in 2010, with 65 students of the first and last year of Nursing in a public university. Data was collected through semi-structured interview and submitted to content analysis. Data showed that the students possess diverse opinions concerning this process, per times seeing it as natural however difficult to be understood and accepted, especially because it brings pain, suffering, losses and family unstableness. They also revealed that they do not feel prepared to experience terminality in their future customers. The results reinforce the importance of having the thematic approached in the beginning of the undergraduate course, in curricular components or in extra-curricular activities, in order to provide the development of necessary support to experiencethe death-dying process of the customers.
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spelling O processo morte-morrer : definições de acadêmicos de enfermagemThe death and dying process : definitions of nursing undergraduate studentsMorteTanatologiaEstudantes de EnfermagemThe purpose of the study was to know the definitions nursing students have concerning the death-dying process. A descriptive-qualitative study developed in 2010, with 65 students of the first and last year of Nursing in a public university. Data was collected through semi-structured interview and submitted to content analysis. Data showed that the students possess diverse opinions concerning this process, per times seeing it as natural however difficult to be understood and accepted, especially because it brings pain, suffering, losses and family unstableness. They also revealed that they do not feel prepared to experience terminality in their future customers. The results reinforce the importance of having the thematic approached in the beginning of the undergraduate course, in curricular components or in extra-curricular activities, in order to provide the development of necessary support to experiencethe death-dying process of the customers.A finalidade do estudo foi conhecer as definições dos estudantes de enfermagem acerca do processo de morte-morrer. Estudo descritivo, qualitativo, desenvolvido em 2010, junto a 65 acadêmicos do primeiro e último ano de Enfermagem de uma universidade pública. Os dados foram colhidos por meio de questionário, depois submetidos à análise de conteúdo. Os dados evidenciaram que os acadêmicos possuem opiniões variadas acerca deste processo, por vezes percebendo-o como natural, porém difícil de ser compreendido e aceito, especialmente porque traz dor, sofrimento, perdas e desestruturação familiar. Demonstraram, ainda, que não se sentem preparados para vivenciar a terminalidade de seus futuros clientes. Os resultados reforçam ainda a importância da temática ser abordada no início da graduação, em componentes curriculares ou atividades extracurriculares, de forma a oportunizar o desenvolvimento de sustentáculos necessários para vivenciar o processo morte-morrer dos clientes.La finalidad del estudio fue conocer las definiciones de estudiantes de enfermería acerca del proceso de muerte-morir. Estudio descriptivo, cualitativo, desarrollado en 2010, con 65 estudiantes del primero y último año de Enfermería de universidad pública. Los datos fueron recolectados por medio de entrevista semiestructurada y sometidos al análisis de contenido. Los datos evidenciaron que los estudiantes poseían opiniones variadas sobre este proceso, por veces percibiéndolo como natural, pero difícil de ser comprendido y aceptado, especialmente porque trae dolor, sufrimiento, pérdidas y desestructuración familiar. Demostraron, aun, que no se sentían preparados para vivir la terminalidad de sus futuros clientes. Los resultados refuerzan la importancia de la temática ser abarcada en el inicio de la graduación, en componentes curriculares o actividades extracurriculares, dando la oportunidad del desarrollo de sustentáculos necesarios para vivir el proceso muerte-morir de clientes.Rev Rene2015-04-27T11:51:15Z2015-04-27T11:51:15Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSALES, C. A. et al. O processo morte-morrer : definições de acadêmicos de enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v. 14, n. 3, p. 521-30, 2013.2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11623Sales, Catarina AparecidaFerreira, Patrícia ChatalovSilva, Vladimir Araujo daOliveira, William Tiago deMarcon, Sonia Silvaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-11T12:26:04Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11623Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:40:02.557884Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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