Aquisição do aspecto perfect por falantes nativos de espanhol da Argentina aprendizes de português como

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Jean Carlos da Silva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46402
Resumo: The perfect aspect relates two points on the timeline: the moment of the event and the moment of reference. When associated with the present tense, it describes a situation that began in the past and persists to the present (universal perfect) or an action that occurred in the past and presents relevance in the present (existential perfect). One of the ways to perform linguistically this aspectual notion is by means of the present perfect that, in Spanish, conveys universal perfect and existential perfect, whereas in Portuguese, it expresses only the universal subtype. In this work, we investigated the process of acquisition of the perfect aspect by native speakers of the Spanish spoken in Argentina learners of Portuguese as L2. To this end, two linguistic tests were applied to Portuguese language students who were in intermediate and advanced levels. The results indicated that learners, regardless of their level, transfer morphosyntactic performance patterns from the perfect aspect of their L1 to L2, since they use the present perfect also to perform the existential subtype
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spelling Aquisição do aspecto perfect por falantes nativos de espanhol da Argentina aprendizes de português comoThe acquisition of the perfect aspect by native speakers of Spanish spoken in Argentina learners of Portuguese as L2Aquisição da segunda línguaLinguagem & linguisticaLínguasThe perfect aspect relates two points on the timeline: the moment of the event and the moment of reference. When associated with the present tense, it describes a situation that began in the past and persists to the present (universal perfect) or an action that occurred in the past and presents relevance in the present (existential perfect). One of the ways to perform linguistically this aspectual notion is by means of the present perfect that, in Spanish, conveys universal perfect and existential perfect, whereas in Portuguese, it expresses only the universal subtype. In this work, we investigated the process of acquisition of the perfect aspect by native speakers of the Spanish spoken in Argentina learners of Portuguese as L2. To this end, two linguistic tests were applied to Portuguese language students who were in intermediate and advanced levels. The results indicated that learners, regardless of their level, transfer morphosyntactic performance patterns from the perfect aspect of their L1 to L2, since they use the present perfect also to perform the existential subtypeO aspecto perfect relaciona dois pontos na linha do tempo, sendo eles o momento do evento e o momento da referência. Quando associado ao tempo presente, descreve uma situação que começou no passado e persiste até o presente (perfect universal) ou uma ação que ocorreu no passado e apresenta relevância no presente (perfect existencial). Uma das formas de realizar linguisticamente essa noção aspectual é por meio do passado composto que, no espanhol, veicula perfect universal e existencial, enquanto que, no português, expressa somente o subtipo universal. Neste trabalho, investigamos o processo de aquisição do aspecto perfect por falantes nativos do espanhol da Argentina aprendizes de português como L2. Para tanto, foram aplicados dois testes linguísticos a estudantes de português em níveis intermediário e avançado. Os resultados indicam que os aprendizes, independentemente do nível em que se encontram, transferem padrões de realização morfossintática do aspecto perfect de sua L1 para a L2, uma vez que utilizam o passado composto também para realizar o subtipo existencial.Revista Entrepalavras2019-10-02T16:03:56Z2019-10-02T16:03:56Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOMES, Jean Carlos da Silva. Aquisição do aspecto perfect por falantes nativos de espanhol da Argentina aprendizes de português como L2. Entrepalavras, Fortaleza, ano 9, v. 9, n. 2, p. 354-377, maio/ago. 2019.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46402Gomes, Jean Carlos da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:54:52Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46402Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:31:43.738769Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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