Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Hamilton Perninck
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Therrien, Jacques, Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39758
Resumo: The study discusses the perceptions of teachers of the municipal public elementary school network on the knowledge of university teaching, explained in the professional practice of teachers of undergraduate courses. The adopted methodology, based on a qualitative approach, was promoted through field research and carried out with support in semi-structured questionnaires. The subjects' sample was composed of twelve teachers from a school in the city of Fortaleza, Ceará, in the year 2015. The research findings point out that being a professional in education is not limited to the domain of an area of science, but also requires knowing The paths of pedagogical mediation of this knowledge among learners in the relationship between theory and practice. Therefore, it is salutary that the university professor has support in the reality of basic education, so that it can mediate training for teaching in the context of pedagogical praxis.
id UFC-7_d2e0ca1c8912a84a4f556cd92e987822
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39758
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básicaConocimiento de la enseñanza universitaria en la percepción de los maestros de la educación básicaKnowledge of university teaching in the perception of teachers of basic educationSaberes da docência universitáriaFormação de ProfessoresEducação básicaThe study discusses the perceptions of teachers of the municipal public elementary school network on the knowledge of university teaching, explained in the professional practice of teachers of undergraduate courses. The adopted methodology, based on a qualitative approach, was promoted through field research and carried out with support in semi-structured questionnaires. The subjects' sample was composed of twelve teachers from a school in the city of Fortaleza, Ceará, in the year 2015. The research findings point out that being a professional in education is not limited to the domain of an area of science, but also requires knowing The paths of pedagogical mediation of this knowledge among learners in the relationship between theory and practice. Therefore, it is salutary that the university professor has support in the reality of basic education, so that it can mediate training for teaching in the context of pedagogical praxis.O estudo discute percepções de professores da rede municipal pública de ensino fundamental sobre os saberes da docência universitária, explicitados na prática profissional de docentes de cursos de licenciatura. A metodologia adotada, pautada em abordagem qualitativa, foi promovida via pesquisa de campo e realizada com suporte em questionários semiestrutados. A amostra dos sujeitos foi composta de doze professores de uma escola da rede municipal de Fortaleza, Ceará, no ano de 2015. Os achados de pesquisa apontam que ser profissional da educação não se reduz ao domínio de uma área da Ciência, mas também requer conhecer os caminhos de mediação pedagógica deste saber junto aos educandos na relação entre a teoria e a prática. Para tanto, é salutar que o professor universitário tenha respaldo na realidade da educação básica, a fim de que possa mediar a formação para a docência no contexto da práxis pedagógica.El estudio discute las percepciones de los profesores de una escuela pública municipal de la enseñanza básica acerca del conocimiento de la docencia que los maestros universitarios explicitan en la práctica profesional en cursos de grado. En este contexto, son desarrolladas aproximaciones teóricas y metodológicas al alcance de la educación básica hasta la enseñanza universitaria desde la perspectiva de la pedagogía universitaria. La metodología utilizada, basada en un enfoque cualitativo, fue promovida a través de la investigación de campo y llevó a cabo con el apoyo de cuestionarios semiestructurados. La muestra de sujetos consistió en doce profesores de una escuela municipal en Fortaleza, Ceará, en el año de 2015. Los resultados de la investigación apuntan que el profesional de la educación no se limita al dominio de un área de la ciencia, como también, requiere el conocimiento de las formas de mediación pedagógica juntamente con los alumnos enRevista Educação em Perspectiva2019-02-19T12:23:36Z2019-02-19T12:23:36Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVIEIRA, Hamilton Perninck; THERRIEN, Jacques; CASTRO, Francisco Mirtiel Frankson Moura. Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica. Revista Educação em Perspectiva, Viçosa (MG), v. 8, n. 2, p. 267-285, maio/ago. 2017.2178-258Xhttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39758Vieira, Hamilton PerninckTherrien, JacquesCastro, Francisco Mirtiel Frankson Mourainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:06:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39758Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:18:00.266618Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica
Conocimiento de la enseñanza universitaria en la percepción de los maestros de la educación básica
Knowledge of university teaching in the perception of teachers of basic education
title Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica
spellingShingle Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica
Vieira, Hamilton Perninck
Saberes da docência universitária
Formação de Professores
Educação básica
title_short Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica
title_full Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica
title_fullStr Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica
title_full_unstemmed Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica
title_sort Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica
author Vieira, Hamilton Perninck
author_facet Vieira, Hamilton Perninck
Therrien, Jacques
Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura
author_role author
author2 Therrien, Jacques
Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Hamilton Perninck
Therrien, Jacques
Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura
dc.subject.por.fl_str_mv Saberes da docência universitária
Formação de Professores
Educação básica
topic Saberes da docência universitária
Formação de Professores
Educação básica
description The study discusses the perceptions of teachers of the municipal public elementary school network on the knowledge of university teaching, explained in the professional practice of teachers of undergraduate courses. The adopted methodology, based on a qualitative approach, was promoted through field research and carried out with support in semi-structured questionnaires. The subjects' sample was composed of twelve teachers from a school in the city of Fortaleza, Ceará, in the year 2015. The research findings point out that being a professional in education is not limited to the domain of an area of science, but also requires knowing The paths of pedagogical mediation of this knowledge among learners in the relationship between theory and practice. Therefore, it is salutary that the university professor has support in the reality of basic education, so that it can mediate training for teaching in the context of pedagogical praxis.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2019-02-19T12:23:36Z
2019-02-19T12:23:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VIEIRA, Hamilton Perninck; THERRIEN, Jacques; CASTRO, Francisco Mirtiel Frankson Moura. Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica. Revista Educação em Perspectiva, Viçosa (MG), v. 8, n. 2, p. 267-285, maio/ago. 2017.
2178-258X
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39758
identifier_str_mv VIEIRA, Hamilton Perninck; THERRIEN, Jacques; CASTRO, Francisco Mirtiel Frankson Moura. Saberes da docência universitária na percepção de professores da educação básica. Revista Educação em Perspectiva, Viçosa (MG), v. 8, n. 2, p. 267-285, maio/ago. 2017.
2178-258X
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39758
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Perspectiva
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Perspectiva
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028744678342656