Professores de língua espanhola no estado do Ceará: crenças sobre diversidade linguística e perspectivas de ensino atuais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Livya Lea de Oliveira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pontes, Valdecy de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52902
Resumo: The beliefs of a teacher about language, culture, teaching-learning process, among other aspects, may reflect on their actions, methodologies, teaching strategies and their students’ learning. In this context, considering that the Spanish language is official language in more than 21 countries and each of them has particularities and richness of linguistic variations and cultural traditions, this work proposal seeks to investigate the beliefs of Spanish teachers of the State of Ceará about diversity language and the pers- pectives for their teaching. For this, the paper bases on studies on beliefs situated in the area of Applied Linguistics and Educational Sociolinguistics. In addition, to obtain the data, we applied questionnaires with Spanish teachers of the state public network and / or language schools. As a result, we found that most of the 27 teachers investigated chose to speak a peninsular variety; however, they are not favorable to the valorization of this variety in the didactic approach of the diversity of the Spanish language.
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spelling Professores de língua espanhola no estado do Ceará: crenças sobre diversidade linguística e perspectivas de ensino atuaisSpanish teachers in the state of Ceará: beliefs about language diversity and current education perspectivesLinguística AplicadaSociolinguística EducacionalLinguística - Aspectos culturaisLíngua espanholaVariação linguísticaPrática docenteThe beliefs of a teacher about language, culture, teaching-learning process, among other aspects, may reflect on their actions, methodologies, teaching strategies and their students’ learning. In this context, considering that the Spanish language is official language in more than 21 countries and each of them has particularities and richness of linguistic variations and cultural traditions, this work proposal seeks to investigate the beliefs of Spanish teachers of the State of Ceará about diversity language and the pers- pectives for their teaching. For this, the paper bases on studies on beliefs situated in the area of Applied Linguistics and Educational Sociolinguistics. In addition, to obtain the data, we applied questionnaires with Spanish teachers of the state public network and / or language schools. As a result, we found that most of the 27 teachers investigated chose to speak a peninsular variety; however, they are not favorable to the valorization of this variety in the didactic approach of the diversity of the Spanish language.As crenças de um professor(a) sobre língua, cultura, processo de ensino- -aprendizagem, entre outros diversos aspectos, refletem-se nas suas ações, metodo- logias, estratégias de ensino e aprendizagem de seus alunos. Nesse contexto, consi- derando que a língua espanhola é falada como língua oficial em mais de 21 países e cada um deles possui particularidades e riqueza de variações linguísticas e tradições culturais, essa proposta busca investigar as crenças de professores de espanhol do Estado do Ceará acerca da diversidade linguística dessa língua e das perspectivas para o seu ensino. Para tanto, baseia-se em estudos sobre crenças, situados na área de Linguística Aplicada e Sociolinguística Educacional. Além disso, a obtenção dos dados foi realizada mediante a aplicação de questionários via online com professores de espanhol da rede pública estadual e/ou escolas de idiomas. Como resultado, averi- guamos que a maioria dos 27 professores investigados opta por falar uma variedade peninsular, no entanto, não se mostram favoráveis à valorização dessa variedade na abordagem didática da diversidade da língua espanhola.Revista Calidoscópio2020-07-14T09:41:03Z2020-07-14T09:41:03Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEREIRA, Livya Lea de Oliveira; PONTES, Valdecy de Oliveira. Professores de língua espanhola no estado do Ceará: crenças sobre diversidade linguística e perspectivas de ensino atuais. Revista Calidoscópio, São Leopoldo (RS), v. 17, n. 2, p. 361-382, maio/ago. 2019.2177-6202http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52902Pereira, Livya Lea de OliveiraPontes, Valdecy de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-31T14:25:53Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52902Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:45:52.590045Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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