Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
dARK ID: | ark:/83112/0013000000tk1 |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44176 |
Resumo: | Objective: To describe the experience of a training course of UNASUS-UFMA for professors authors on the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses. Method: Descriptive study, from the experience report of the Course "Elaboration of Learning Situations for Self-instructional Courses" developed by coordination of pedagogical production of UNA-SUS UFMA. Results: Five professors author participated in the course. The course was developed in the distance mode and had a total workload of 60 hours. It was divided into two educational units, which addressed the specificities of the elaboration of learning situations and the application of some guidelines for the elaboration of didactic material directed to the ED. As an evaluative activity of the course, the professors author should send a posting activity, which consisted in the elaboration of a roadmap for the synthesis of a problem situation, which was used as a criterion for certification. Conclusions: The structure and dynamics of the course sought to contribute to the formation of professors who will work in the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses, promoting the direction for the construction of adequate educational resources for this type of teaching. |
id |
UFC-7_d5fa682cb33f5d922f748b726b57b5a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/44176 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Curso de formação para professores-autores: um relato de experiênciaTraining course for professors authors: an experience reportEducação a DistânciaModelos EducacionaisObjective: To describe the experience of a training course of UNASUS-UFMA for professors authors on the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses. Method: Descriptive study, from the experience report of the Course "Elaboration of Learning Situations for Self-instructional Courses" developed by coordination of pedagogical production of UNA-SUS UFMA. Results: Five professors author participated in the course. The course was developed in the distance mode and had a total workload of 60 hours. It was divided into two educational units, which addressed the specificities of the elaboration of learning situations and the application of some guidelines for the elaboration of didactic material directed to the ED. As an evaluative activity of the course, the professors author should send a posting activity, which consisted in the elaboration of a roadmap for the synthesis of a problem situation, which was used as a criterion for certification. Conclusions: The structure and dynamics of the course sought to contribute to the formation of professors who will work in the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses, promoting the direction for the construction of adequate educational resources for this type of teaching.Objetivo: Descrever a experiência de um curso UNA-SUS UFMA em formação para professores-autores sobre elaboração de situações de aprendizagem para cursos EaD autoinstrucionais. Método: Trata-se de um estudo descritivo, do tipo relato de experiência que descreve o Curso “Elaboração de Situações de Aprendizagem para Cursos EaD autoinstrucionais” desenvolvido pela coordenação de produção pedagógica da UNA-SUS UFMA. Resultados: O curso foi desenvolvido na modalidade EaD, com carga horária total de 60 horas. Foi dividido em duas unidades educacionais, que abordavam as especificidades da elaboração de situações de aprendizagem e a aplicação de algumas diretrizes de elaboração do material didático direcionado à EaD. Como atividade avaliativa do curso, o professor-autor deveria enviar uma atividade de postagem, que consistia na elaboração de um roteiro síntese de uma situação problema, que foi utilizada como critério para certificação. Esta primeira onda de formação contou com 5 professores-autores. Conclusões: A estrutura e dinâmica do curso buscou contribuir para a formação de professores-autores que atuarão na elaboração de situações de aprendizagem para cursos EaD autoinstrucionais, promovendo o direcionamento para a construção de recursos educacionais adequados para esta modalidade de ensino.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE)2019-07-29T11:40:56Z2019-07-29T11:40:56Z2019-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCHAGAS, Deysianne Costa das et al. Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. esp., p. 26-37, jan./jun. 2019.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44176ark:/83112/0013000000tk1Chagas, Deysianne Costa dasOliveira, Ana Emília Figueiredo deGarcia, Paola TrindadeReis, Regimarina SoaresPinho, Judith Rafaelle OliveiraSilva, Stephanie MatosLima, Steffi Greice de Castroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-29T11:40:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44176Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:28:45.607734Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência Training course for professors authors: an experience report |
title |
Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência |
spellingShingle |
Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência Chagas, Deysianne Costa das Educação a Distância Modelos Educacionais |
title_short |
Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência |
title_full |
Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência |
title_fullStr |
Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência |
title_full_unstemmed |
Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência |
title_sort |
Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência |
author |
Chagas, Deysianne Costa das |
author_facet |
Chagas, Deysianne Costa das Oliveira, Ana Emília Figueiredo de Garcia, Paola Trindade Reis, Regimarina Soares Pinho, Judith Rafaelle Oliveira Silva, Stephanie Matos Lima, Steffi Greice de Castro |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Ana Emília Figueiredo de Garcia, Paola Trindade Reis, Regimarina Soares Pinho, Judith Rafaelle Oliveira Silva, Stephanie Matos Lima, Steffi Greice de Castro |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chagas, Deysianne Costa das Oliveira, Ana Emília Figueiredo de Garcia, Paola Trindade Reis, Regimarina Soares Pinho, Judith Rafaelle Oliveira Silva, Stephanie Matos Lima, Steffi Greice de Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação a Distância Modelos Educacionais |
topic |
Educação a Distância Modelos Educacionais |
description |
Objective: To describe the experience of a training course of UNASUS-UFMA for professors authors on the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses. Method: Descriptive study, from the experience report of the Course "Elaboration of Learning Situations for Self-instructional Courses" developed by coordination of pedagogical production of UNA-SUS UFMA. Results: Five professors author participated in the course. The course was developed in the distance mode and had a total workload of 60 hours. It was divided into two educational units, which addressed the specificities of the elaboration of learning situations and the application of some guidelines for the elaboration of didactic material directed to the ED. As an evaluative activity of the course, the professors author should send a posting activity, which consisted in the elaboration of a roadmap for the synthesis of a problem situation, which was used as a criterion for certification. Conclusions: The structure and dynamics of the course sought to contribute to the formation of professors who will work in the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses, promoting the direction for the construction of adequate educational resources for this type of teaching. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-29T11:40:56Z 2019-07-29T11:40:56Z 2019-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CHAGAS, Deysianne Costa das et al. Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. esp., p. 26-37, jan./jun. 2019. 2525-9563 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44176 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/83112/0013000000tk1 |
identifier_str_mv |
CHAGAS, Deysianne Costa das et al. Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. esp., p. 26-37, jan./jun. 2019. 2525-9563 ark:/83112/0013000000tk1 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44176 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1818373685154676736 |