Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chagas, Deysianne Costa das
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Ana Emília Figueiredo de, Garcia, Paola Trindade, Reis, Regimarina Soares, Pinho, Judith Rafaelle Oliveira, Silva, Stephanie Matos, Lima, Steffi Greice de Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/0013000000tk1
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44176
Resumo: Objective: To describe the experience of a training course of UNASUS-UFMA for professors authors on the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses. Method: Descriptive study, from the experience report of the Course "Elaboration of Learning Situations for Self-instructional Courses" developed by coordination of pedagogical production of UNA-SUS UFMA. Results: Five professors author participated in the course. The course was developed in the distance mode and had a total workload of 60 hours. It was divided into two educational units, which addressed the specificities of the elaboration of learning situations and the application of some guidelines for the elaboration of didactic material directed to the ED. As an evaluative activity of the course, the professors author should send a posting activity, which consisted in the elaboration of a roadmap for the synthesis of a problem situation, which was used as a criterion for certification. Conclusions: The structure and dynamics of the course sought to contribute to the formation of professors who will work in the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses, promoting the direction for the construction of adequate educational resources for this type of teaching.
id UFC-7_d5fa682cb33f5d922f748b726b57b5a1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/44176
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Curso de formação para professores-autores: um relato de experiênciaTraining course for professors authors: an experience reportEducação a DistânciaModelos EducacionaisObjective: To describe the experience of a training course of UNASUS-UFMA for professors authors on the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses. Method: Descriptive study, from the experience report of the Course "Elaboration of Learning Situations for Self-instructional Courses" developed by coordination of pedagogical production of UNA-SUS UFMA. Results: Five professors author participated in the course. The course was developed in the distance mode and had a total workload of 60 hours. It was divided into two educational units, which addressed the specificities of the elaboration of learning situations and the application of some guidelines for the elaboration of didactic material directed to the ED. As an evaluative activity of the course, the professors author should send a posting activity, which consisted in the elaboration of a roadmap for the synthesis of a problem situation, which was used as a criterion for certification. Conclusions: The structure and dynamics of the course sought to contribute to the formation of professors who will work in the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses, promoting the direction for the construction of adequate educational resources for this type of teaching.Objetivo: Descrever a experiência de um curso UNA-SUS UFMA em formação para professores-autores sobre elaboração de situações de aprendizagem para cursos EaD autoinstrucionais. Método: Trata-se de um estudo descritivo, do tipo relato de experiência que descreve o Curso “Elaboração de Situações de Aprendizagem para Cursos EaD autoinstrucionais” desenvolvido pela coordenação de produção pedagógica da UNA-SUS UFMA. Resultados: O curso foi desenvolvido na modalidade EaD, com carga horária total de 60 horas. Foi dividido em duas unidades educacionais, que abordavam as especificidades da elaboração de situações de aprendizagem e a aplicação de algumas diretrizes de elaboração do material didático direcionado à EaD. Como atividade avaliativa do curso, o professor-autor deveria enviar uma atividade de postagem, que consistia na elaboração de um roteiro síntese de uma situação problema, que foi utilizada como critério para certificação. Esta primeira onda de formação contou com 5 professores-autores. Conclusões: A estrutura e dinâmica do curso buscou contribuir para a formação de professores-autores que atuarão na elaboração de situações de aprendizagem para cursos EaD autoinstrucionais, promovendo o direcionamento para a construção de recursos educacionais adequados para esta modalidade de ensino.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE)2019-07-29T11:40:56Z2019-07-29T11:40:56Z2019-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCHAGAS, Deysianne Costa das et al. Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. esp., p. 26-37, jan./jun. 2019.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44176ark:/83112/0013000000tk1Chagas, Deysianne Costa dasOliveira, Ana Emília Figueiredo deGarcia, Paola TrindadeReis, Regimarina SoaresPinho, Judith Rafaelle OliveiraSilva, Stephanie MatosLima, Steffi Greice de Castroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-29T11:40:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44176Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:28:45.607734Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência
Training course for professors authors: an experience report
title Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência
spellingShingle Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência
Chagas, Deysianne Costa das
Educação a Distância
Modelos Educacionais
title_short Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência
title_full Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência
title_fullStr Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência
title_full_unstemmed Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência
title_sort Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência
author Chagas, Deysianne Costa das
author_facet Chagas, Deysianne Costa das
Oliveira, Ana Emília Figueiredo de
Garcia, Paola Trindade
Reis, Regimarina Soares
Pinho, Judith Rafaelle Oliveira
Silva, Stephanie Matos
Lima, Steffi Greice de Castro
author_role author
author2 Oliveira, Ana Emília Figueiredo de
Garcia, Paola Trindade
Reis, Regimarina Soares
Pinho, Judith Rafaelle Oliveira
Silva, Stephanie Matos
Lima, Steffi Greice de Castro
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chagas, Deysianne Costa das
Oliveira, Ana Emília Figueiredo de
Garcia, Paola Trindade
Reis, Regimarina Soares
Pinho, Judith Rafaelle Oliveira
Silva, Stephanie Matos
Lima, Steffi Greice de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a Distância
Modelos Educacionais
topic Educação a Distância
Modelos Educacionais
description Objective: To describe the experience of a training course of UNASUS-UFMA for professors authors on the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses. Method: Descriptive study, from the experience report of the Course "Elaboration of Learning Situations for Self-instructional Courses" developed by coordination of pedagogical production of UNA-SUS UFMA. Results: Five professors author participated in the course. The course was developed in the distance mode and had a total workload of 60 hours. It was divided into two educational units, which addressed the specificities of the elaboration of learning situations and the application of some guidelines for the elaboration of didactic material directed to the ED. As an evaluative activity of the course, the professors author should send a posting activity, which consisted in the elaboration of a roadmap for the synthesis of a problem situation, which was used as a criterion for certification. Conclusions: The structure and dynamics of the course sought to contribute to the formation of professors who will work in the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses, promoting the direction for the construction of adequate educational resources for this type of teaching.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-29T11:40:56Z
2019-07-29T11:40:56Z
2019-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CHAGAS, Deysianne Costa das et al. Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. esp., p. 26-37, jan./jun. 2019.
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44176
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/0013000000tk1
identifier_str_mv CHAGAS, Deysianne Costa das et al. Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. esp., p. 26-37, jan./jun. 2019.
2525-9563
ark:/83112/0013000000tk1
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44176
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE)
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373685154676736