Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Antonio Alan Vieira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Elenilce Gomes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46794
Resumo: The performance of the psychologist in the field of professional and technological education, which is still a short-lived one, is challenging, since there are few consolidated experiences in the field and, therefore, professional practice references are scarce. Based on this reality, the present work aims to present and discuss practices in school and educational psychology which are developed in the context of the Federal Institute of Ceará (IFCE), seeking to deepen the studies already carried out and to expand the area of theoretical and practical productions in the field. The information and analysis question, object of the present study, were raised in qualitative research with sixteen psychologists from IFCE who participated in a semi-structured interview that sought to approach the work of these professionals, the challenges of daily practice and their strategies of overcoming the obstacles of the job context. The results point to three main lines of action: individual psychological monitoring; execution of campaigns with other professionals of the Student Assistance and; development and elaboration of projects focused on students and academic community. This set of practices reflects the processes of transformation through which the work in school and educational psychology in professional, scientific and technological education goes through.
id UFC-7_d7f44e81898968c028bf98ba888499b2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/46794
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticasPsicologia Escolar e EducacionalEducação Profissional e TecnológicaAtuação do PsicólogoThe performance of the psychologist in the field of professional and technological education, which is still a short-lived one, is challenging, since there are few consolidated experiences in the field and, therefore, professional practice references are scarce. Based on this reality, the present work aims to present and discuss practices in school and educational psychology which are developed in the context of the Federal Institute of Ceará (IFCE), seeking to deepen the studies already carried out and to expand the area of theoretical and practical productions in the field. The information and analysis question, object of the present study, were raised in qualitative research with sixteen psychologists from IFCE who participated in a semi-structured interview that sought to approach the work of these professionals, the challenges of daily practice and their strategies of overcoming the obstacles of the job context. The results point to three main lines of action: individual psychological monitoring; execution of campaigns with other professionals of the Student Assistance and; development and elaboration of projects focused on students and academic community. This set of practices reflects the processes of transformation through which the work in school and educational psychology in professional, scientific and technological education goes through.A atuação do psicólogo no campo ainda pouco desbravado da educação profissional e tecnológica é desafiador, visto que são poucas as experiências consolidadas na área e, portanto, os referenciais de prática profissionais são escassos. Partindo dessa realidade, o presente trabalho tem como objetivo apresentar e discutir práticas em psicologia escolar e educacional desenvolvidas no contexto do Instituto Federal do Ceará (IFCE), buscando aprofundar os estudos já realizados e ampliar o quadro de produções teórico-práticas da área. As informações e questão de análise, objeto do presente trabalho, foram levantadas em pesquisa qualitativa com dezesseis psicólogos do IFCE que participaram de entrevista semiestruturada que buscava abordar a atuação desses profissionais, os desafios da prática cotidiana e suas estratégias de superação dos entraves do contexto de trabalho. Os resultados apontam para três eixos principais de atuação: acompanhamento psicológico individual; execução de campanhas com demais profissionais da Assistência Estudantil e; desenvolvimento e elaboração de projetos com foco em discentes e comunidade acadêmica. Esse conjunto de práticas reflete os processos de transformação pelos quais passa a atuação em psicologia escolar e educacional na educação profissional, científica e tecnológica.Revista Labor2019-10-15T15:32:20Z2019-10-15T15:32:20Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARDOSO, Antonio Alan Vieira; OLIVEIRA, Elenilce Gomes de. Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 130-143, jan./jun. 2019.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46794Cardoso, Antonio Alan VieiraOliveira, Elenilce Gomes deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:22:04Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46794Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:46:01.479855Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas
title Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas
spellingShingle Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas
Cardoso, Antonio Alan Vieira
Psicologia Escolar e Educacional
Educação Profissional e Tecnológica
Atuação do Psicólogo
title_short Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas
title_full Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas
title_fullStr Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas
title_full_unstemmed Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas
title_sort Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas
author Cardoso, Antonio Alan Vieira
author_facet Cardoso, Antonio Alan Vieira
Oliveira, Elenilce Gomes de
author_role author
author2 Oliveira, Elenilce Gomes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Antonio Alan Vieira
Oliveira, Elenilce Gomes de
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia Escolar e Educacional
Educação Profissional e Tecnológica
Atuação do Psicólogo
topic Psicologia Escolar e Educacional
Educação Profissional e Tecnológica
Atuação do Psicólogo
description The performance of the psychologist in the field of professional and technological education, which is still a short-lived one, is challenging, since there are few consolidated experiences in the field and, therefore, professional practice references are scarce. Based on this reality, the present work aims to present and discuss practices in school and educational psychology which are developed in the context of the Federal Institute of Ceará (IFCE), seeking to deepen the studies already carried out and to expand the area of theoretical and practical productions in the field. The information and analysis question, object of the present study, were raised in qualitative research with sixteen psychologists from IFCE who participated in a semi-structured interview that sought to approach the work of these professionals, the challenges of daily practice and their strategies of overcoming the obstacles of the job context. The results point to three main lines of action: individual psychological monitoring; execution of campaigns with other professionals of the Student Assistance and; development and elaboration of projects focused on students and academic community. This set of practices reflects the processes of transformation through which the work in school and educational psychology in professional, scientific and technological education goes through.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-15T15:32:20Z
2019-10-15T15:32:20Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARDOSO, Antonio Alan Vieira; OLIVEIRA, Elenilce Gomes de. Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 130-143, jan./jun. 2019.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46794
identifier_str_mv CARDOSO, Antonio Alan Vieira; OLIVEIRA, Elenilce Gomes de. Psicologia escolar e educacional na educação profissional e tecnológica: construindo práticas críticas. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 130-143, jan./jun. 2019.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46794
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028938090283008