Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47743 |
Resumo: | t presents an Didactical Engineering – DE, with situations involving the issue of education, in the context of the use of L'Hospital rule, in the course of a degree in Mathematics from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará - IFCE. The phase of experimentation and validation of DE is supported in the teaching methodology nominated Fedathi sequence. Thus, there has been a research climate in two activities, with the participation of four pairs of undergraduate students in Mathematics, in which the use of GeoGebra proved essential. In the subsequent analysis, include: the exploitation of software, students compare the datas with the geometric nature of the analytic-algebraic nature, the software enabled an understanding, through the didactic nature of mediation, the manifestation of indeterminacies in nature geometric, and avoid the unthinking application of the rule, which the applicant is a teaching that is limited to the algebraic framework. |
id |
UFC-7_d8602218b102ea7ff2f94dd657a10948 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/47743 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da TecnologiaA Didactical Sequence to explore the rule of L'Hospital with the use of technologySequência FedathiGeograbraDidáticat presents an Didactical Engineering – DE, with situations involving the issue of education, in the context of the use of L'Hospital rule, in the course of a degree in Mathematics from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará - IFCE. The phase of experimentation and validation of DE is supported in the teaching methodology nominated Fedathi sequence. Thus, there has been a research climate in two activities, with the participation of four pairs of undergraduate students in Mathematics, in which the use of GeoGebra proved essential. In the subsequent analysis, include: the exploitation of software, students compare the datas with the geometric nature of the analytic-algebraic nature, the software enabled an understanding, through the didactic nature of mediation, the manifestation of indeterminacies in nature geometric, and avoid the unthinking application of the rule, which the applicant is a teaching that is limited to the algebraic framework.Apresenta-se uma Engenharia Didática – ED, com o tema envolvendo situações de ensino, no contexto de uso regra de L´Hospital no curso de licenciatura em Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará - IFCE. A fase de experimentação e validação da ED é apoiada na metodologia de ensino nominada Sequência Fedathi. Deste modo, produziu-se um clima de investigação em duas atividades, com a participação de quatro duplas de alunos da licenciatura em Matemática, nas quais, o uso do Geogebra se mostrou essencial. Na etapa de análise a posteriori, destacamos: com a exploração do software, os alunos comparam os dados de natureza geométrica com os de natureza analítico-algébrica; o software possibilitou um entendimento, mediante a natureza da mediação didática, da manifestação de indeterminações de natureza geométrica, além de evitar a aplicação irrefletida da regra, o que é recorrente num ensino que se limita ao quadro algébrico2019-11-14T13:07:40Z2019-11-14T13:07:40Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio. Uma sequência didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da tecnologia. EMP Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 14, n.2, p. 337-367, 2012.1983-3156http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47743Alves, Francisco Régis VieiraBorges Neto, Hermínioporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-12T14:38:02Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47743Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:57.067166Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia A Didactical Sequence to explore the rule of L'Hospital with the use of technology |
title |
Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia |
spellingShingle |
Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia Alves, Francisco Régis Vieira Sequência Fedathi Geograbra Didática |
title_short |
Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia |
title_full |
Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia |
title_fullStr |
Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia |
title_full_unstemmed |
Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia |
title_sort |
Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia |
author |
Alves, Francisco Régis Vieira |
author_facet |
Alves, Francisco Régis Vieira Borges Neto, Hermínio |
author_role |
author |
author2 |
Borges Neto, Hermínio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Francisco Régis Vieira Borges Neto, Hermínio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sequência Fedathi Geograbra Didática |
topic |
Sequência Fedathi Geograbra Didática |
description |
t presents an Didactical Engineering – DE, with situations involving the issue of education, in the context of the use of L'Hospital rule, in the course of a degree in Mathematics from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará - IFCE. The phase of experimentation and validation of DE is supported in the teaching methodology nominated Fedathi sequence. Thus, there has been a research climate in two activities, with the participation of four pairs of undergraduate students in Mathematics, in which the use of GeoGebra proved essential. In the subsequent analysis, include: the exploitation of software, students compare the datas with the geometric nature of the analytic-algebraic nature, the software enabled an understanding, through the didactic nature of mediation, the manifestation of indeterminacies in nature geometric, and avoid the unthinking application of the rule, which the applicant is a teaching that is limited to the algebraic framework. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2019-11-14T13:07:40Z 2019-11-14T13:07:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio. Uma sequência didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da tecnologia. EMP Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 14, n.2, p. 337-367, 2012. 1983-3156 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47743 |
identifier_str_mv |
ALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio. Uma sequência didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da tecnologia. EMP Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 14, n.2, p. 337-367, 2012. 1983-3156 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47743 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028780463095808 |