Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Francisco Régis Vieira
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Borges Neto, Hermínio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47743
Resumo: t presents an Didactical Engineering – DE, with situations involving the issue of education, in the context of the use of L'Hospital rule, in the course of a degree in Mathematics from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará - IFCE. The phase of experimentation and validation of DE is supported in the teaching methodology nominated Fedathi sequence. Thus, there has been a research climate in two activities, with the participation of four pairs of undergraduate students in Mathematics, in which the use of GeoGebra proved essential. In the subsequent analysis, include: the exploitation of software, students compare the datas with the geometric nature of the analytic-algebraic nature, the software enabled an understanding, through the didactic nature of mediation, the manifestation of indeterminacies in nature geometric, and avoid the unthinking application of the rule, which the applicant is a teaching that is limited to the algebraic framework.
id UFC-7_d8602218b102ea7ff2f94dd657a10948
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/47743
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da TecnologiaA Didactical Sequence to explore the rule of L'Hospital with the use of technologySequência FedathiGeograbraDidáticat presents an Didactical Engineering – DE, with situations involving the issue of education, in the context of the use of L'Hospital rule, in the course of a degree in Mathematics from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará - IFCE. The phase of experimentation and validation of DE is supported in the teaching methodology nominated Fedathi sequence. Thus, there has been a research climate in two activities, with the participation of four pairs of undergraduate students in Mathematics, in which the use of GeoGebra proved essential. In the subsequent analysis, include: the exploitation of software, students compare the datas with the geometric nature of the analytic-algebraic nature, the software enabled an understanding, through the didactic nature of mediation, the manifestation of indeterminacies in nature geometric, and avoid the unthinking application of the rule, which the applicant is a teaching that is limited to the algebraic framework.Apresenta-se uma Engenharia Didática – ED, com o tema envolvendo situações de ensino, no contexto de uso regra de L´Hospital no curso de licenciatura em Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará - IFCE. A fase de experimentação e validação da ED é apoiada na metodologia de ensino nominada Sequência Fedathi. Deste modo, produziu-se um clima de investigação em duas atividades, com a participação de quatro duplas de alunos da licenciatura em Matemática, nas quais, o uso do Geogebra se mostrou essencial. Na etapa de análise a posteriori, destacamos: com a exploração do software, os alunos comparam os dados de natureza geométrica com os de natureza analítico-algébrica; o software possibilitou um entendimento, mediante a natureza da mediação didática, da manifestação de indeterminações de natureza geométrica, além de evitar a aplicação irrefletida da regra, o que é recorrente num ensino que se limita ao quadro algébrico2019-11-14T13:07:40Z2019-11-14T13:07:40Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio. Uma sequência didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da tecnologia. EMP Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 14, n.2, p. 337-367, 2012.1983-3156http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47743Alves, Francisco Régis VieiraBorges Neto, Hermínioporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-12T14:38:02Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47743Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:57.067166Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia
A Didactical Sequence to explore the rule of L'Hospital with the use of technology
title Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia
spellingShingle Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia
Alves, Francisco Régis Vieira
Sequência Fedathi
Geograbra
Didática
title_short Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia
title_full Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia
title_fullStr Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia
title_full_unstemmed Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia
title_sort Uma Sequência Didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da Tecnologia
author Alves, Francisco Régis Vieira
author_facet Alves, Francisco Régis Vieira
Borges Neto, Hermínio
author_role author
author2 Borges Neto, Hermínio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Francisco Régis Vieira
Borges Neto, Hermínio
dc.subject.por.fl_str_mv Sequência Fedathi
Geograbra
Didática
topic Sequência Fedathi
Geograbra
Didática
description t presents an Didactical Engineering – DE, with situations involving the issue of education, in the context of the use of L'Hospital rule, in the course of a degree in Mathematics from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará - IFCE. The phase of experimentation and validation of DE is supported in the teaching methodology nominated Fedathi sequence. Thus, there has been a research climate in two activities, with the participation of four pairs of undergraduate students in Mathematics, in which the use of GeoGebra proved essential. In the subsequent analysis, include: the exploitation of software, students compare the datas with the geometric nature of the analytic-algebraic nature, the software enabled an understanding, through the didactic nature of mediation, the manifestation of indeterminacies in nature geometric, and avoid the unthinking application of the rule, which the applicant is a teaching that is limited to the algebraic framework.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2019-11-14T13:07:40Z
2019-11-14T13:07:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio. Uma sequência didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da tecnologia. EMP Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 14, n.2, p. 337-367, 2012.
1983-3156
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47743
identifier_str_mv ALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio. Uma sequência didática para explorar a regra de L`Hospital com o uso da tecnologia. EMP Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 14, n.2, p. 337-367, 2012.
1983-3156
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47743
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028780463095808