Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prestes, Lucas Plautz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Bos, Andreia Solange, Castro, Paula Rodrigues, Zaro, Milton Antônio, Pizzato, Michelle
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44128
Resumo: From the evolution of EAD in Brazil it can be affirmed that this practice is consolidated in the superior course. The occurrence of this statement, little is related to the basic structure of teaching and application. Therefore, the objective of this study is to carry out the case study in EAD teaching applications, in a way complementary to traditional basic education. The research covers the skills that involve its applicability to the teaching staff, demonstrating itself as a form of gradual teaching, a gradual, noncompulsory and with concise support of the technical area, providing a strong link between the institutions, teacher and student through the virtual learning environment.The Moodle application and construction method presented proved to be effective as a complement to traditional school, with acceptance by the students and teachers, making the teacher more present in the student's life.
id UFC-7_db99d1fa2d85b154c5689898214ad309
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/44128
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professoresEnsino a DistânciaEducaçãoInformática - Moodle (Software)From the evolution of EAD in Brazil it can be affirmed that this practice is consolidated in the superior course. The occurrence of this statement, little is related to the basic structure of teaching and application. Therefore, the objective of this study is to carry out the case study in EAD teaching applications, in a way complementary to traditional basic education. The research covers the skills that involve its applicability to the teaching staff, demonstrating itself as a form of gradual teaching, a gradual, noncompulsory and with concise support of the technical area, providing a strong link between the institutions, teacher and student through the virtual learning environment.The Moodle application and construction method presented proved to be effective as a complement to traditional school, with acceptance by the students and teachers, making the teacher more present in the student's life.A partir da evolução do ensino EAD no Brasil pode-se afirmar que tal prática se encontra consolidada no curso superior. Apesar desta afirmativa, pouco se relata na estrutura básica de ensino bem como sua aplicaçao. Logo, o trabalho objetiva realizar o estudo de caso na aplicação do ensino EAD, de forma complementar ao ensino básico tradicional. A pesquisa abrange as dificuldades que envolvem a sua aplicabilidade ao corpo docente, demonstrando que a inserção da forma de ensino híbrida complementar na educação, aplicada de forma gradual, não obrigatória e com suporte conciso da área técnica, propiciando uma forte ligação entre a instituição, o professor e aluno por meio do ambiente virtual de aprendizagem. O método de aplicação e construção do Moodle apresentado demostrou ser eficaz como complemento do ensino tradicional, com aceitação junto ao corpo de alunos e professores, tornando o professor mais presente na vida do estudante.UFSCar2019-07-25T13:48:36Z2019-07-25T13:48:36Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPRESTES, Lucas Plautz; CASTRO, Paula Rodrigues; BOS, Andreia Solange; ZARO, Milton Antônio; PIZZATO, Michelle. Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 1079-1088.2316 8889http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44128Prestes, Lucas PlautzBos, Andreia SolangeCastro, Paula RodriguesZaro, Milton AntônioPizzato, Michelleporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-17T19:32:25Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44128Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:55:10.457448Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores
title Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores
spellingShingle Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores
Prestes, Lucas Plautz
Ensino a Distância
Educação
Informática - Moodle (Software)
title_short Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores
title_full Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores
title_fullStr Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores
title_full_unstemmed Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores
title_sort Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores
author Prestes, Lucas Plautz
author_facet Prestes, Lucas Plautz
Bos, Andreia Solange
Castro, Paula Rodrigues
Zaro, Milton Antônio
Pizzato, Michelle
author_role author
author2 Bos, Andreia Solange
Castro, Paula Rodrigues
Zaro, Milton Antônio
Pizzato, Michelle
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prestes, Lucas Plautz
Bos, Andreia Solange
Castro, Paula Rodrigues
Zaro, Milton Antônio
Pizzato, Michelle
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino a Distância
Educação
Informática - Moodle (Software)
topic Ensino a Distância
Educação
Informática - Moodle (Software)
description From the evolution of EAD in Brazil it can be affirmed that this practice is consolidated in the superior course. The occurrence of this statement, little is related to the basic structure of teaching and application. Therefore, the objective of this study is to carry out the case study in EAD teaching applications, in a way complementary to traditional basic education. The research covers the skills that involve its applicability to the teaching staff, demonstrating itself as a form of gradual teaching, a gradual, noncompulsory and with concise support of the technical area, providing a strong link between the institutions, teacher and student through the virtual learning environment.The Moodle application and construction method presented proved to be effective as a complement to traditional school, with acceptance by the students and teachers, making the teacher more present in the student's life.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-07-25T13:48:36Z
2019-07-25T13:48:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PRESTES, Lucas Plautz; CASTRO, Paula Rodrigues; BOS, Andreia Solange; ZARO, Milton Antônio; PIZZATO, Michelle. Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 1079-1088.
2316 8889
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44128
identifier_str_mv PRESTES, Lucas Plautz; CASTRO, Paula Rodrigues; BOS, Andreia Solange; ZARO, Milton Antônio; PIZZATO, Michelle. Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 1079-1088.
2316 8889
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44128
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv UFSCar
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028721449238528