Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44128 |
Resumo: | From the evolution of EAD in Brazil it can be affirmed that this practice is consolidated in the superior course. The occurrence of this statement, little is related to the basic structure of teaching and application. Therefore, the objective of this study is to carry out the case study in EAD teaching applications, in a way complementary to traditional basic education. The research covers the skills that involve its applicability to the teaching staff, demonstrating itself as a form of gradual teaching, a gradual, noncompulsory and with concise support of the technical area, providing a strong link between the institutions, teacher and student through the virtual learning environment.The Moodle application and construction method presented proved to be effective as a complement to traditional school, with acceptance by the students and teachers, making the teacher more present in the student's life. |
id |
UFC-7_db99d1fa2d85b154c5689898214ad309 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/44128 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professoresEnsino a DistânciaEducaçãoInformática - Moodle (Software)From the evolution of EAD in Brazil it can be affirmed that this practice is consolidated in the superior course. The occurrence of this statement, little is related to the basic structure of teaching and application. Therefore, the objective of this study is to carry out the case study in EAD teaching applications, in a way complementary to traditional basic education. The research covers the skills that involve its applicability to the teaching staff, demonstrating itself as a form of gradual teaching, a gradual, noncompulsory and with concise support of the technical area, providing a strong link between the institutions, teacher and student through the virtual learning environment.The Moodle application and construction method presented proved to be effective as a complement to traditional school, with acceptance by the students and teachers, making the teacher more present in the student's life.A partir da evolução do ensino EAD no Brasil pode-se afirmar que tal prática se encontra consolidada no curso superior. Apesar desta afirmativa, pouco se relata na estrutura básica de ensino bem como sua aplicaçao. Logo, o trabalho objetiva realizar o estudo de caso na aplicação do ensino EAD, de forma complementar ao ensino básico tradicional. A pesquisa abrange as dificuldades que envolvem a sua aplicabilidade ao corpo docente, demonstrando que a inserção da forma de ensino híbrida complementar na educação, aplicada de forma gradual, não obrigatória e com suporte conciso da área técnica, propiciando uma forte ligação entre a instituição, o professor e aluno por meio do ambiente virtual de aprendizagem. O método de aplicação e construção do Moodle apresentado demostrou ser eficaz como complemento do ensino tradicional, com aceitação junto ao corpo de alunos e professores, tornando o professor mais presente na vida do estudante.UFSCar2019-07-25T13:48:36Z2019-07-25T13:48:36Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPRESTES, Lucas Plautz; CASTRO, Paula Rodrigues; BOS, Andreia Solange; ZARO, Milton Antônio; PIZZATO, Michelle. Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 1079-1088.2316 8889http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44128Prestes, Lucas PlautzBos, Andreia SolangeCastro, Paula RodriguesZaro, Milton AntônioPizzato, Michelleporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-17T19:32:25Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44128Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:55:10.457448Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores |
title |
Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores |
spellingShingle |
Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores Prestes, Lucas Plautz Ensino a Distância Educação Informática - Moodle (Software) |
title_short |
Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores |
title_full |
Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores |
title_fullStr |
Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores |
title_full_unstemmed |
Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores |
title_sort |
Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores |
author |
Prestes, Lucas Plautz |
author_facet |
Prestes, Lucas Plautz Bos, Andreia Solange Castro, Paula Rodrigues Zaro, Milton Antônio Pizzato, Michelle |
author_role |
author |
author2 |
Bos, Andreia Solange Castro, Paula Rodrigues Zaro, Milton Antônio Pizzato, Michelle |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prestes, Lucas Plautz Bos, Andreia Solange Castro, Paula Rodrigues Zaro, Milton Antônio Pizzato, Michelle |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino a Distância Educação Informática - Moodle (Software) |
topic |
Ensino a Distância Educação Informática - Moodle (Software) |
description |
From the evolution of EAD in Brazil it can be affirmed that this practice is consolidated in the superior course. The occurrence of this statement, little is related to the basic structure of teaching and application. Therefore, the objective of this study is to carry out the case study in EAD teaching applications, in a way complementary to traditional basic education. The research covers the skills that involve its applicability to the teaching staff, demonstrating itself as a form of gradual teaching, a gradual, noncompulsory and with concise support of the technical area, providing a strong link between the institutions, teacher and student through the virtual learning environment.The Moodle application and construction method presented proved to be effective as a complement to traditional school, with acceptance by the students and teachers, making the teacher more present in the student's life. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-07-25T13:48:36Z 2019-07-25T13:48:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PRESTES, Lucas Plautz; CASTRO, Paula Rodrigues; BOS, Andreia Solange; ZARO, Milton Antônio; PIZZATO, Michelle. Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 1079-1088. 2316 8889 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44128 |
identifier_str_mv |
PRESTES, Lucas Plautz; CASTRO, Paula Rodrigues; BOS, Andreia Solange; ZARO, Milton Antônio; PIZZATO, Michelle. Aplicação e avaliação do Moodle como tecnologia complementar na capacitação de professores. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 1079-1088. 2316 8889 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44128 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028721449238528 |