Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52064 |
Resumo: | This paper discusses multiliteracies – digital, visual, and critical – in multimodal reading activities in English, which are available in websites. This discussion is grounded in theories that discuss multimodality and multiliteracy, such as social semiotics (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006), as well as concepts of multiliteracies (STREET, 2012; OLIVEIRA, 2006) and the reading of hypertext (XAVIER, 2005). In an attempt to diagnose a possible congruence between the reading of English language texts and these theories, this study focuses on pedagogical practices identified in instructions, announcements, contents, and types of questions proposed in five online reading activities. Preliminary results show an incongruence between pedagogical practices and the promotion of multiliteracy. |
id |
UFC-7_df50bb6f5158a2f32f7682f00ae58dee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/52064 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digitalMultimodality and multiliteracies: analysis of reading activities in a digital environmentSemiótica socialLeitura de hipertextoMultimodalidadeMultiletramentoPráticas pedagógicasThis paper discusses multiliteracies – digital, visual, and critical – in multimodal reading activities in English, which are available in websites. This discussion is grounded in theories that discuss multimodality and multiliteracy, such as social semiotics (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006), as well as concepts of multiliteracies (STREET, 2012; OLIVEIRA, 2006) and the reading of hypertext (XAVIER, 2005). In an attempt to diagnose a possible congruence between the reading of English language texts and these theories, this study focuses on pedagogical practices identified in instructions, announcements, contents, and types of questions proposed in five online reading activities. Preliminary results show an incongruence between pedagogical practices and the promotion of multiliteracy.Este artigo discute a promoção de multiletramentos – digital, visual e crítico – em materiais didáticos multimodais disponíveis em sítios eletrônicos. Essa discussão tem como suporte teorias que discutem multimodalidade e multiletramento, tais como a semiótica social (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006), os multiletramentos (STREET, 2012; OLIVEIRA, 2006) e a leitura de hipertexto (XAVIER, 2005). Com o objetivo de diagnosticar uma possível congruência entre atividades de leitura de textos em língua inglesa e essas teorias, investigamos práticas pedagógicas identificadas em instruções, enunciados, conteúdos e tipos de questões propostas em cinco atividades de leitura online. Resultados preliminares apontam a não congruência entre as práticas pedagógicas e a promoção de multiletramentos.Revista Brasileira de Linguística Aplicada2020-06-02T10:24:19Z2020-06-02T10:24:19Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBARBOSA, Vânia Soares; ARAÚJO, Antonia Dilamar; ARAGÃO, Cleudene de Oliveira. Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 16, n. 4, p. 623-650, 2016.1984-6398http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52064Barbosa, Vânia SoaresAraújo, Antonia DilamarAragão, Cleudene de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T14:19:29Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52064Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:43:03.106740Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital Multimodality and multiliteracies: analysis of reading activities in a digital environment |
title |
Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital |
spellingShingle |
Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital Barbosa, Vânia Soares Semiótica social Leitura de hipertexto Multimodalidade Multiletramento Práticas pedagógicas |
title_short |
Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital |
title_full |
Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital |
title_fullStr |
Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital |
title_full_unstemmed |
Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital |
title_sort |
Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital |
author |
Barbosa, Vânia Soares |
author_facet |
Barbosa, Vânia Soares Araújo, Antonia Dilamar Aragão, Cleudene de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Antonia Dilamar Aragão, Cleudene de Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Vânia Soares Araújo, Antonia Dilamar Aragão, Cleudene de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Semiótica social Leitura de hipertexto Multimodalidade Multiletramento Práticas pedagógicas |
topic |
Semiótica social Leitura de hipertexto Multimodalidade Multiletramento Práticas pedagógicas |
description |
This paper discusses multiliteracies – digital, visual, and critical – in multimodal reading activities in English, which are available in websites. This discussion is grounded in theories that discuss multimodality and multiliteracy, such as social semiotics (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006), as well as concepts of multiliteracies (STREET, 2012; OLIVEIRA, 2006) and the reading of hypertext (XAVIER, 2005). In an attempt to diagnose a possible congruence between the reading of English language texts and these theories, this study focuses on pedagogical practices identified in instructions, announcements, contents, and types of questions proposed in five online reading activities. Preliminary results show an incongruence between pedagogical practices and the promotion of multiliteracy. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2020-06-02T10:24:19Z 2020-06-02T10:24:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARBOSA, Vânia Soares; ARAÚJO, Antonia Dilamar; ARAGÃO, Cleudene de Oliveira. Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 16, n. 4, p. 623-650, 2016. 1984-6398 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52064 |
identifier_str_mv |
BARBOSA, Vânia Soares; ARAÚJO, Antonia Dilamar; ARAGÃO, Cleudene de Oliveira. Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 16, n. 4, p. 623-650, 2016. 1984-6398 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52064 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028918392782848 |