Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47764 |
Resumo: | This article provides a theoretical discussion about teaching and methodological elements related to the concept of geometric progressions. This content of study, compulsory in school education, is an important element of specific knowledge for future Mathematics teachers. Some of the methodological aspects discussed include the issues of quality of textbooks and the use of technology in the intuitive teaching of the referred concept. Some considerations related to the application of the learning methodology called Fedathi’s Sequence are also presented. Its use exemplifies certain moments of the teaching/learning process which promote student's intuition and try to answer particular questions which are recurrent in the training environment of Mathematics teachers, such as: How do you teach geometric progressions? Which methodology should be employed? These questions seem natural for a future teacher. However, theses and dissertations are also discussed, some of them produced in other countries, which indicate problems in the academic studies and do not prepare the teachers-to-be to answer these and other specific questions. Finally, there are the final considerations and recommendations for the future teacher who graduates from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará - IFCE. |
id |
UFC-7_df6307641ec0a9925367ff2c3b68a665 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/47764 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCEMatemática - EnsinoMatemática - ProgressõesFormação do ProfessorThis article provides a theoretical discussion about teaching and methodological elements related to the concept of geometric progressions. This content of study, compulsory in school education, is an important element of specific knowledge for future Mathematics teachers. Some of the methodological aspects discussed include the issues of quality of textbooks and the use of technology in the intuitive teaching of the referred concept. Some considerations related to the application of the learning methodology called Fedathi’s Sequence are also presented. Its use exemplifies certain moments of the teaching/learning process which promote student's intuition and try to answer particular questions which are recurrent in the training environment of Mathematics teachers, such as: How do you teach geometric progressions? Which methodology should be employed? These questions seem natural for a future teacher. However, theses and dissertations are also discussed, some of them produced in other countries, which indicate problems in the academic studies and do not prepare the teachers-to-be to answer these and other specific questions. Finally, there are the final considerations and recommendations for the future teacher who graduates from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará - IFCE.O presente artigo constitui-se uma discussão teórica a respeito de alguns elementos didáticos e metodológicos relacionados à noção de progressões geométricas. Tal conteúdo de estudo, obrigatório no ensino escolar, constitui-se elemento importante do saber específico do futuro professor de Matemática. Parte dos aspectos metodológicos discutidos aborda inclusive a questão da qualidade do livro didático e do uso de tecnologias no ensino intuitivo do referido conceito. São apresentadas também algumas considerações relacionadas à aplicação da metodologia de ensino chamada Sequência Fedathi. Sua utilização exemplifica determinados momentos do ensino/aprendizagem que promovem a intuição do estudante e buscam responder a determinados questionamentos corriqueiros no ambiente de formação de professores de Matemática, tais como: De que modo ensinar progressões geométricas? Que metodologia se deve empregar? Estas perguntas parecem naturais para um futuro professor,entretanto discutem-se também algumas dissertações e teses, inclusive produzidas em outros países, que apontam problemas na formação acadêmica e não preparam o licenciando para responder a estes e a outros questionamentos específicos. Por fim, apresentam-se as considerações finais e recomendações para o futuro professor egresso do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).Revista Conexões - Ciência e Tecnologia2019-11-14T18:50:25Z2019-11-14T18:50:25Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio; BARRETO, Marcilia Chagas Barreto Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE. Revista Conexões - Ciência e Tecnologia, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 9-24, mar. 2011.2176-0144http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47764Alves, Francisco Régis VieiraBorges Neto, HermínioBarreto, Marcilia Chagasporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-18T14:31:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47764Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:19:27.700519Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE |
title |
Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE |
spellingShingle |
Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE Alves, Francisco Régis Vieira Matemática - Ensino Matemática - Progressões Formação do Professor |
title_short |
Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE |
title_full |
Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE |
title_fullStr |
Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE |
title_full_unstemmed |
Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE |
title_sort |
Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE |
author |
Alves, Francisco Régis Vieira |
author_facet |
Alves, Francisco Régis Vieira Borges Neto, Hermínio Barreto, Marcilia Chagas |
author_role |
author |
author2 |
Borges Neto, Hermínio Barreto, Marcilia Chagas |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Francisco Régis Vieira Borges Neto, Hermínio Barreto, Marcilia Chagas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - Ensino Matemática - Progressões Formação do Professor |
topic |
Matemática - Ensino Matemática - Progressões Formação do Professor |
description |
This article provides a theoretical discussion about teaching and methodological elements related to the concept of geometric progressions. This content of study, compulsory in school education, is an important element of specific knowledge for future Mathematics teachers. Some of the methodological aspects discussed include the issues of quality of textbooks and the use of technology in the intuitive teaching of the referred concept. Some considerations related to the application of the learning methodology called Fedathi’s Sequence are also presented. Its use exemplifies certain moments of the teaching/learning process which promote student's intuition and try to answer particular questions which are recurrent in the training environment of Mathematics teachers, such as: How do you teach geometric progressions? Which methodology should be employed? These questions seem natural for a future teacher. However, theses and dissertations are also discussed, some of them produced in other countries, which indicate problems in the academic studies and do not prepare the teachers-to-be to answer these and other specific questions. Finally, there are the final considerations and recommendations for the future teacher who graduates from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará - IFCE. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2019-11-14T18:50:25Z 2019-11-14T18:50:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio; BARRETO, Marcilia Chagas Barreto Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE. Revista Conexões - Ciência e Tecnologia, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 9-24, mar. 2011. 2176-0144 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47764 |
identifier_str_mv |
ALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio; BARRETO, Marcilia Chagas Barreto Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE. Revista Conexões - Ciência e Tecnologia, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 9-24, mar. 2011. 2176-0144 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47764 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Conexões - Ciência e Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Conexões - Ciência e Tecnologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028755393740800 |