Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Francisco Régis Vieira
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Borges Neto, Hermínio, Barreto, Marcilia Chagas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47764
Resumo: This article provides a theoretical discussion about teaching and methodological elements related to the concept of geometric progressions. This content of study, compulsory in school education, is an important element of specific knowledge for future Mathematics teachers. Some of the methodological aspects discussed include the issues of quality of textbooks and the use of technology in the intuitive teaching of the referred concept. Some considerations related to the application of the learning methodology called Fedathi’s Sequence are also presented. Its use exemplifies certain moments of the teaching/learning process which promote student's intuition and try to answer particular questions which are recurrent in the training environment of Mathematics teachers, such as: How do you teach geometric progressions? Which methodology should be employed? These questions seem natural for a future teacher. However, theses and dissertations are also discussed, some of them produced in other countries, which indicate problems in the academic studies and do not prepare the teachers-to-be to answer these and other specific questions. Finally, there are the final considerations and recommendations for the future teacher who graduates from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará - IFCE.
id UFC-7_df6307641ec0a9925367ff2c3b68a665
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/47764
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCEMatemática - EnsinoMatemática - ProgressõesFormação do ProfessorThis article provides a theoretical discussion about teaching and methodological elements related to the concept of geometric progressions. This content of study, compulsory in school education, is an important element of specific knowledge for future Mathematics teachers. Some of the methodological aspects discussed include the issues of quality of textbooks and the use of technology in the intuitive teaching of the referred concept. Some considerations related to the application of the learning methodology called Fedathi’s Sequence are also presented. Its use exemplifies certain moments of the teaching/learning process which promote student's intuition and try to answer particular questions which are recurrent in the training environment of Mathematics teachers, such as: How do you teach geometric progressions? Which methodology should be employed? These questions seem natural for a future teacher. However, theses and dissertations are also discussed, some of them produced in other countries, which indicate problems in the academic studies and do not prepare the teachers-to-be to answer these and other specific questions. Finally, there are the final considerations and recommendations for the future teacher who graduates from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará - IFCE.O presente artigo constitui-se uma discussão teórica a respeito de alguns elementos didáticos e metodológicos relacionados à noção de progressões geométricas. Tal conteúdo de estudo, obrigatório no ensino escolar, constitui-se elemento importante do saber específico do futuro professor de Matemática. Parte dos aspectos metodológicos discutidos aborda inclusive a questão da qualidade do livro didático e do uso de tecnologias no ensino intuitivo do referido conceito. São apresentadas também algumas considerações relacionadas à aplicação da metodologia de ensino chamada Sequência Fedathi. Sua utilização exemplifica determinados momentos do ensino/aprendizagem que promovem a intuição do estudante e buscam responder a determinados questionamentos corriqueiros no ambiente de formação de professores de Matemática, tais como: De que modo ensinar progressões geométricas? Que metodologia se deve empregar? Estas perguntas parecem naturais para um futuro professor,entretanto discutem-se também algumas dissertações e teses, inclusive produzidas em outros países, que apontam problemas na formação acadêmica e não preparam o licenciando para responder a estes e a outros questionamentos específicos. Por fim, apresentam-se as considerações finais e recomendações para o futuro professor egresso do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).Revista Conexões - Ciência e Tecnologia2019-11-14T18:50:25Z2019-11-14T18:50:25Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio; BARRETO, Marcilia Chagas Barreto Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE. Revista Conexões - Ciência e Tecnologia, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 9-24, mar. 2011.2176-0144http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47764Alves, Francisco Régis VieiraBorges Neto, HermínioBarreto, Marcilia Chagasporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-18T14:31:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47764Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:19:27.700519Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE
title Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE
spellingShingle Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE
Alves, Francisco Régis Vieira
Matemática - Ensino
Matemática - Progressões
Formação do Professor
title_short Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE
title_full Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE
title_fullStr Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE
title_full_unstemmed Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE
title_sort Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE
author Alves, Francisco Régis Vieira
author_facet Alves, Francisco Régis Vieira
Borges Neto, Hermínio
Barreto, Marcilia Chagas
author_role author
author2 Borges Neto, Hermínio
Barreto, Marcilia Chagas
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Francisco Régis Vieira
Borges Neto, Hermínio
Barreto, Marcilia Chagas
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Ensino
Matemática - Progressões
Formação do Professor
topic Matemática - Ensino
Matemática - Progressões
Formação do Professor
description This article provides a theoretical discussion about teaching and methodological elements related to the concept of geometric progressions. This content of study, compulsory in school education, is an important element of specific knowledge for future Mathematics teachers. Some of the methodological aspects discussed include the issues of quality of textbooks and the use of technology in the intuitive teaching of the referred concept. Some considerations related to the application of the learning methodology called Fedathi’s Sequence are also presented. Its use exemplifies certain moments of the teaching/learning process which promote student's intuition and try to answer particular questions which are recurrent in the training environment of Mathematics teachers, such as: How do you teach geometric progressions? Which methodology should be employed? These questions seem natural for a future teacher. However, theses and dissertations are also discussed, some of them produced in other countries, which indicate problems in the academic studies and do not prepare the teachers-to-be to answer these and other specific questions. Finally, there are the final considerations and recommendations for the future teacher who graduates from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará - IFCE.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2019-11-14T18:50:25Z
2019-11-14T18:50:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio; BARRETO, Marcilia Chagas Barreto Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE. Revista Conexões - Ciência e Tecnologia, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 9-24, mar. 2011.
2176-0144
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47764
identifier_str_mv ALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio; BARRETO, Marcilia Chagas Barreto Uma aplicação da Sequência Fedathi no ensino de progressões geométricas e a formação do professor no IFCE. Revista Conexões - Ciência e Tecnologia, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 9-24, mar. 2011.
2176-0144
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47764
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Conexões - Ciência e Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Revista Conexões - Ciência e Tecnologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028755393740800