A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dodou, Hilana Dayana
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Oliveira, Tamires Daianny Araújo de, Oriá, Mônica Oliveira Batista, Rodrigues, Dafne Paiva, Pinheiro, Patrícia Neyva da Costa, Luna, Izaildo Tavares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/29862
Resumo: Objec t ive : To understand the social representations of puerperal women regarding the contents of the educational practices carried out by nursing in the puerperium. Method : Descriptive and qualitative study, carried out from June to September 2014, in Fortaleza, Ceará State, Brazil. Nineteen puerperal women were administered a semi-structured interview. The Theory of Social Representations was used as a theoretical reference. Lexical analysis was performed with ALCESTE (version 2012) software. Results : The contents of the representations on educational practice were associated to the nursing team’s orientations, with emphasis on breastfeeding and nursing. A lack of educational action regarding self-care of the puerperal woman was also revealed. Final considerations: It is necessary to redirect educational practices in the puerperium, in order to cover the biopsychosocial needs of women in this period of life. The educational actions should be based on the problematizing model, with a stimulus for the autonomy of puerperal mothers and valorization of their social knowledge.
id UFC-7_e0c3dabed235dbe9bcb0c36d2bd9ec5b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/29862
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperasLa práctica educativa realizada por la enfermería en el puerperio: representaciones sociales de puérperasEducational practices of nursing in the puerperium: social representations of puerperal mothersAleitamento MaternoSaúde da MulherEducação em SaúdeObjec t ive : To understand the social representations of puerperal women regarding the contents of the educational practices carried out by nursing in the puerperium. Method : Descriptive and qualitative study, carried out from June to September 2014, in Fortaleza, Ceará State, Brazil. Nineteen puerperal women were administered a semi-structured interview. The Theory of Social Representations was used as a theoretical reference. Lexical analysis was performed with ALCESTE (version 2012) software. Results : The contents of the representations on educational practice were associated to the nursing team’s orientations, with emphasis on breastfeeding and nursing. A lack of educational action regarding self-care of the puerperal woman was also revealed. Final considerations: It is necessary to redirect educational practices in the puerperium, in order to cover the biopsychosocial needs of women in this period of life. The educational actions should be based on the problematizing model, with a stimulus for the autonomy of puerperal mothers and valorization of their social knowledge.Objetivo: Apreender as representações sociais de puérperas sobre os conteúdos da prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério. Método: Estudo descritivo e qualitativo, realizado de junho a setembro de 2014, em Fortaleza/CE, com 19 puérperas, por meio de entrevista semiestruturada. Utilizou-se a Teoria das Representações Sociais como referencial teórico; e o método de análise lexical usado foi o software ALCESTE – versão 2012. Resultados: Os conteúdos das representações acerca da prática educativa denotam que ela está associada às orientações da equipe de enfermagem, com ênfase principalmente na amamentação e alimenta ção da nutriz. Evidenciou-se também a carência de ações educativas acerca do autocuidado da puérpera. Considerações finais: É necessário reorientar as práticas educativas no puerpério, para que possam contemplar as necessidades biopsicossociais da mulher nes se período da vida. As ações educativas devem ser pautadas no modelo problematizador, com estímulo à autonomia da puérpera e valorização do seu saber social.Objetivo: Asimilar las representaciones sociales de puérperas sobre los contenidos de la práctica educativa realizada por la enfermería en el puerperio. Método: Estudio descriptivo y cualitativo, realizado de junio a septiembre de 2014, en Fortaleza/ CE, con 19 puérperas, por medio de entrevista semi estructurada. Se utilizó la Teoría de las Representaciones Sociales como referencial teórico; y el método de análisis lexical usado fue o software ALCESTE – versión 2012. Resultados: Los contenidos de las representaciones acerca de la práctica educativa denotan que ella está asociada a las orientaciones del equipo de enfermería, con énfasis principalmente al amamantamiento y alimentación de la nutriz. Se evidenció también la carencia de acciones educativas acerca del auto cuidado de la puérpera. Consideraciones finales: Es necesario reorientar las prácticas educativas en el puerperio, para que puedan contemplar las necesidades biopsicosociales de la mujer en ese período de la vida. Las acciones educativas deben ser basadas en el modelo problematizador, con estímulo a la autonomía de la puérpera y valoración de su saber social.Revista Brasileira de Enfermagem2018-02-22T14:13:48Z2018-02-22T14:13:48Z2017-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfDODOU, Hilana Dayana et al. A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas. Rev Bras Enferm, v. 70, n. 6, p. 1320-8, nov./dez. 2017.0034-71671984-0446 (on line)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/29862Dodou, Hilana DayanaOliveira, Tamires Daianny Araújo deOriá, Mônica Oliveira BatistaRodrigues, Dafne PaivaPinheiro, Patrícia Neyva da CostaLuna, Izaildo Tavaresengreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-12-13T13:33:21Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/29862Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:55:24.736282Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas
La práctica educativa realizada por la enfermería en el puerperio: representaciones sociales de puérperas
Educational practices of nursing in the puerperium: social representations of puerperal mothers
title A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas
spellingShingle A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas
Dodou, Hilana Dayana
Aleitamento Materno
Saúde da Mulher
Educação em Saúde
title_short A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas
title_full A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas
title_fullStr A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas
title_full_unstemmed A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas
title_sort A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas
author Dodou, Hilana Dayana
author_facet Dodou, Hilana Dayana
Oliveira, Tamires Daianny Araújo de
Oriá, Mônica Oliveira Batista
Rodrigues, Dafne Paiva
Pinheiro, Patrícia Neyva da Costa
Luna, Izaildo Tavares
author_role author
author2 Oliveira, Tamires Daianny Araújo de
Oriá, Mônica Oliveira Batista
Rodrigues, Dafne Paiva
Pinheiro, Patrícia Neyva da Costa
Luna, Izaildo Tavares
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dodou, Hilana Dayana
Oliveira, Tamires Daianny Araújo de
Oriá, Mônica Oliveira Batista
Rodrigues, Dafne Paiva
Pinheiro, Patrícia Neyva da Costa
Luna, Izaildo Tavares
dc.subject.por.fl_str_mv Aleitamento Materno
Saúde da Mulher
Educação em Saúde
topic Aleitamento Materno
Saúde da Mulher
Educação em Saúde
description Objec t ive : To understand the social representations of puerperal women regarding the contents of the educational practices carried out by nursing in the puerperium. Method : Descriptive and qualitative study, carried out from June to September 2014, in Fortaleza, Ceará State, Brazil. Nineteen puerperal women were administered a semi-structured interview. The Theory of Social Representations was used as a theoretical reference. Lexical analysis was performed with ALCESTE (version 2012) software. Results : The contents of the representations on educational practice were associated to the nursing team’s orientations, with emphasis on breastfeeding and nursing. A lack of educational action regarding self-care of the puerperal woman was also revealed. Final considerations: It is necessary to redirect educational practices in the puerperium, in order to cover the biopsychosocial needs of women in this period of life. The educational actions should be based on the problematizing model, with a stimulus for the autonomy of puerperal mothers and valorization of their social knowledge.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11
2018-02-22T14:13:48Z
2018-02-22T14:13:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DODOU, Hilana Dayana et al. A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas. Rev Bras Enferm, v. 70, n. 6, p. 1320-8, nov./dez. 2017.
0034-7167
1984-0446 (on line)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/29862
identifier_str_mv DODOU, Hilana Dayana et al. A prática educativa realizada pela enfermagem no puerpério: representações sociais de puérperas. Rev Bras Enferm, v. 70, n. 6, p. 1320-8, nov./dez. 2017.
0034-7167
1984-0446 (on line)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/29862
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028998346702848