Aplicação do método de indução matemática no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ednardo Lino da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13983
Resumo: This dissertation deals with the importance of using Mathematical Induction Method demonstrations in Basic Mathematics Teaching, because, currently, it is clear that this proof technique is rarely approached at that level of education. For this, we pursue a path that goes from the importance of the demonstrations, followed by a section in which we show the difference between induction and mathematical induction, including the definition and explanation of this method. We also show the equivalence between different forms of the Induction Principle and the Well Ordering Principle. We conclude with the resolution of some examples, followed by suggestions of some problems to facilitate the understanding and application of mathematics Induction Method in High School.
id UFC-7_e3a23bcfc19c30b397094e2a639ec71a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/13983
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Aplicação do método de indução matemática no ensino médioApplication of mathematical induction method in high schoolIndução matemáticaAxiomasMatemáticaEnsino médioThis dissertation deals with the importance of using Mathematical Induction Method demonstrations in Basic Mathematics Teaching, because, currently, it is clear that this proof technique is rarely approached at that level of education. For this, we pursue a path that goes from the importance of the demonstrations, followed by a section in which we show the difference between induction and mathematical induction, including the definition and explanation of this method. We also show the equivalence between different forms of the Induction Principle and the Well Ordering Principle. We conclude with the resolution of some examples, followed by suggestions of some problems to facilitate the understanding and application of mathematics Induction Method in High School.O presente trabalho trata da importância de se utilizar o Método de Indução Matemática em demonstrações no Ensino Básico da Matemática, pois, atualmente, percebe-se que essa técnica de prova é raramente abordada nesse nível de ensino. Para isso, percorremos um caminho que vai desde a importância das demonstrações, seguido de uma seção na qual procuramos mostrar a diferença entre indução e indução matemática, passando pela definição e explicação desse método. Mostramos também, as equivalências entre as diversas formas do Princípio da Indução e o Princípio da Boa Ordenação. Concluímos com a resolução de vários exemplos, seguidos da sugestão de alguns problemas que visam facilitar o entendimento e a aplicação do Método de Indução Matemática no Ensino Médio.Benevides, Fabrício SiqueiraSilva, Ednardo Lino da2015-11-18T13:35:45Z2015-11-18T13:35:45Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Ednardo Lino da. Aplicação do método de indução matemática no ensino médio. 2015. 51 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13983porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-03T13:15:59Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/13983Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-01-03T13:15:59Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Aplicação do método de indução matemática no ensino médio
Application of mathematical induction method in high school
title Aplicação do método de indução matemática no ensino médio
spellingShingle Aplicação do método de indução matemática no ensino médio
Silva, Ednardo Lino da
Indução matemática
Axiomas
Matemática
Ensino médio
title_short Aplicação do método de indução matemática no ensino médio
title_full Aplicação do método de indução matemática no ensino médio
title_fullStr Aplicação do método de indução matemática no ensino médio
title_full_unstemmed Aplicação do método de indução matemática no ensino médio
title_sort Aplicação do método de indução matemática no ensino médio
author Silva, Ednardo Lino da
author_facet Silva, Ednardo Lino da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Benevides, Fabrício Siqueira
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ednardo Lino da
dc.subject.por.fl_str_mv Indução matemática
Axiomas
Matemática
Ensino médio
topic Indução matemática
Axiomas
Matemática
Ensino médio
description This dissertation deals with the importance of using Mathematical Induction Method demonstrations in Basic Mathematics Teaching, because, currently, it is clear that this proof technique is rarely approached at that level of education. For this, we pursue a path that goes from the importance of the demonstrations, followed by a section in which we show the difference between induction and mathematical induction, including the definition and explanation of this method. We also show the equivalence between different forms of the Induction Principle and the Well Ordering Principle. We conclude with the resolution of some examples, followed by suggestions of some problems to facilitate the understanding and application of mathematics Induction Method in High School.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-18T13:35:45Z
2015-11-18T13:35:45Z
2015
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Ednardo Lino da. Aplicação do método de indução matemática no ensino médio. 2015. 51 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13983
identifier_str_mv SILVA, Ednardo Lino da. Aplicação do método de indução matemática no ensino médio. 2015. 51 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13983
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935807495012352