Aplicação do método de indução matemática no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13983 |
Resumo: | This dissertation deals with the importance of using Mathematical Induction Method demonstrations in Basic Mathematics Teaching, because, currently, it is clear that this proof technique is rarely approached at that level of education. For this, we pursue a path that goes from the importance of the demonstrations, followed by a section in which we show the difference between induction and mathematical induction, including the definition and explanation of this method. We also show the equivalence between different forms of the Induction Principle and the Well Ordering Principle. We conclude with the resolution of some examples, followed by suggestions of some problems to facilitate the understanding and application of mathematics Induction Method in High School. |
id |
UFC-7_e3a23bcfc19c30b397094e2a639ec71a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/13983 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aplicação do método de indução matemática no ensino médioApplication of mathematical induction method in high schoolIndução matemáticaAxiomasMatemáticaEnsino médioThis dissertation deals with the importance of using Mathematical Induction Method demonstrations in Basic Mathematics Teaching, because, currently, it is clear that this proof technique is rarely approached at that level of education. For this, we pursue a path that goes from the importance of the demonstrations, followed by a section in which we show the difference between induction and mathematical induction, including the definition and explanation of this method. We also show the equivalence between different forms of the Induction Principle and the Well Ordering Principle. We conclude with the resolution of some examples, followed by suggestions of some problems to facilitate the understanding and application of mathematics Induction Method in High School.O presente trabalho trata da importância de se utilizar o Método de Indução Matemática em demonstrações no Ensino Básico da Matemática, pois, atualmente, percebe-se que essa técnica de prova é raramente abordada nesse nível de ensino. Para isso, percorremos um caminho que vai desde a importância das demonstrações, seguido de uma seção na qual procuramos mostrar a diferença entre indução e indução matemática, passando pela definição e explicação desse método. Mostramos também, as equivalências entre as diversas formas do Princípio da Indução e o Princípio da Boa Ordenação. Concluímos com a resolução de vários exemplos, seguidos da sugestão de alguns problemas que visam facilitar o entendimento e a aplicação do Método de Indução Matemática no Ensino Médio.Benevides, Fabrício SiqueiraSilva, Ednardo Lino da2015-11-18T13:35:45Z2015-11-18T13:35:45Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Ednardo Lino da. Aplicação do método de indução matemática no ensino médio. 2015. 51 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13983porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-03T13:15:59Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/13983Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-01-03T13:15:59Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicação do método de indução matemática no ensino médio Application of mathematical induction method in high school |
title |
Aplicação do método de indução matemática no ensino médio |
spellingShingle |
Aplicação do método de indução matemática no ensino médio Silva, Ednardo Lino da Indução matemática Axiomas Matemática Ensino médio |
title_short |
Aplicação do método de indução matemática no ensino médio |
title_full |
Aplicação do método de indução matemática no ensino médio |
title_fullStr |
Aplicação do método de indução matemática no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Aplicação do método de indução matemática no ensino médio |
title_sort |
Aplicação do método de indução matemática no ensino médio |
author |
Silva, Ednardo Lino da |
author_facet |
Silva, Ednardo Lino da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Benevides, Fabrício Siqueira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ednardo Lino da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indução matemática Axiomas Matemática Ensino médio |
topic |
Indução matemática Axiomas Matemática Ensino médio |
description |
This dissertation deals with the importance of using Mathematical Induction Method demonstrations in Basic Mathematics Teaching, because, currently, it is clear that this proof technique is rarely approached at that level of education. For this, we pursue a path that goes from the importance of the demonstrations, followed by a section in which we show the difference between induction and mathematical induction, including the definition and explanation of this method. We also show the equivalence between different forms of the Induction Principle and the Well Ordering Principle. We conclude with the resolution of some examples, followed by suggestions of some problems to facilitate the understanding and application of mathematics Induction Method in High School. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-11-18T13:35:45Z 2015-11-18T13:35:45Z 2015 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Ednardo Lino da. Aplicação do método de indução matemática no ensino médio. 2015. 51 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13983 |
identifier_str_mv |
SILVA, Ednardo Lino da. Aplicação do método de indução matemática no ensino médio. 2015. 51 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13983 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1809935807495012352 |