Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Holanda, Monyque Mary Bezerra de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Paiva, Geórgia Maria Feitosa e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39944
Resumo: Because of Law n.º 13,146 sanctioned in 2015, education institutions have the duty to adapt to students with disabilities. This study aims to understand how a public university acts in the process of inclusion of students with disabilities (visual). We define our research as a way to conduct a qualitative study, specifically a case study of this HEI. To do this, we use observation techniques and interviews with three subjects: a blind student, her companion and an official of the University Accessibility Department, which allowed us to know the challenges of this inclusion process. The results showed that the Accessibility Department of the HEI seeks to promote the inclusion of students with disabilities, adapting their curricula from the constant dialogue between teachers, students and coordination. With regard to architectural aspects, the university needs to reassess their spaces to promote more inclusive environments. We conclude that, although there are efforts by the institution to adapt, it becomes even more necessary many investments on planning, implementation, maintenance and review of inclusive practices for people with disabilities.
id UFC-7_e468d04581b554fa09c7c778d5b78fae
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39944
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidadeInclusion of people with eyesight disabilities at universityInclusãoUniversidadeDeficiência visualAcessibilidadeBecause of Law n.º 13,146 sanctioned in 2015, education institutions have the duty to adapt to students with disabilities. This study aims to understand how a public university acts in the process of inclusion of students with disabilities (visual). We define our research as a way to conduct a qualitative study, specifically a case study of this HEI. To do this, we use observation techniques and interviews with three subjects: a blind student, her companion and an official of the University Accessibility Department, which allowed us to know the challenges of this inclusion process. The results showed that the Accessibility Department of the HEI seeks to promote the inclusion of students with disabilities, adapting their curricula from the constant dialogue between teachers, students and coordination. With regard to architectural aspects, the university needs to reassess their spaces to promote more inclusive environments. We conclude that, although there are efforts by the institution to adapt, it becomes even more necessary many investments on planning, implementation, maintenance and review of inclusive practices for people with disabilities.Em decorrência da Lei n.º 13.146, sancionada em 2015, as Instituições de Ensino tiveram o encargo de adaptar-se aos estudantes com deficiência. Este estudo tem como objetivo compreender de que maneira uma universidade pública atua no processo de inclusão de estudantes com deficiência (visual). Para isso, buscamos delimitar nossa investigação na realização de um estudo qualitativo, mais especificamente um estudo de caso desta Instituição de Ensino Superior (IES). Para tal, usamos as técnicas de observação e entrevista com três sujeitos: um estudante cego, seu acompanhante e um funcionário do Setor de Acessibilidade da universidade, o que nos permitiu conhecer os desafios deste processo de inclusão. Os resultados demonstraram que o Setor de Acessibilidade da IES busca promover a inclusão dos estudantes com deficiência, adaptando seus currículos a partir do diálogo constante entre docentes, coordenação e discentes. No que se refere aos aspectos arquitetônicos, esta universidade precisa reavaliar os seus espaços para promover ambientes mais inclusivos. Concluímos que, embora haja esforços por parte da instituição em adaptar-se, ainda se fazem necessários muitos investimentos para o planejamento, a execução, a manutenção e a revisão das práticas inclusivas de pessoas com deficiência.Revista Educação em Debate2019-02-25T18:02:04Z2019-02-25T18:02:04Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfHOLANDA, Monyque Mary Bezerra de; PAIVA, Geórgia Maria Feitosa e. Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 40, n.77, p. 109-125, set./dez. 2018.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39944Holanda, Monyque Mary Bezerra dePaiva, Geórgia Maria Feitosa einfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:19:31Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39944Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:39:15.912666Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade
Inclusion of people with eyesight disabilities at university
title Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade
spellingShingle Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade
Holanda, Monyque Mary Bezerra de
Inclusão
Universidade
Deficiência visual
Acessibilidade
title_short Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade
title_full Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade
title_fullStr Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade
title_full_unstemmed Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade
title_sort Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade
author Holanda, Monyque Mary Bezerra de
author_facet Holanda, Monyque Mary Bezerra de
Paiva, Geórgia Maria Feitosa e
author_role author
author2 Paiva, Geórgia Maria Feitosa e
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Holanda, Monyque Mary Bezerra de
Paiva, Geórgia Maria Feitosa e
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão
Universidade
Deficiência visual
Acessibilidade
topic Inclusão
Universidade
Deficiência visual
Acessibilidade
description Because of Law n.º 13,146 sanctioned in 2015, education institutions have the duty to adapt to students with disabilities. This study aims to understand how a public university acts in the process of inclusion of students with disabilities (visual). We define our research as a way to conduct a qualitative study, specifically a case study of this HEI. To do this, we use observation techniques and interviews with three subjects: a blind student, her companion and an official of the University Accessibility Department, which allowed us to know the challenges of this inclusion process. The results showed that the Accessibility Department of the HEI seeks to promote the inclusion of students with disabilities, adapting their curricula from the constant dialogue between teachers, students and coordination. With regard to architectural aspects, the university needs to reassess their spaces to promote more inclusive environments. We conclude that, although there are efforts by the institution to adapt, it becomes even more necessary many investments on planning, implementation, maintenance and review of inclusive practices for people with disabilities.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-25T18:02:04Z
2019-02-25T18:02:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv HOLANDA, Monyque Mary Bezerra de; PAIVA, Geórgia Maria Feitosa e. Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 40, n.77, p. 109-125, set./dez. 2018.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39944
identifier_str_mv HOLANDA, Monyque Mary Bezerra de; PAIVA, Geórgia Maria Feitosa e. Inclusão de pessoas com deficiência visual na universidade. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 40, n.77, p. 109-125, set./dez. 2018.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39944
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028893201793024