Estudo das propriedades geotécnicas do solo com aplicação na análise da estabilidade de talude da CE-356
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61179 |
Resumo: | Safety in engineering works is always a concern, mainly due to the numerous variables involved and the complexity of the works. In the Geotechnical area, projects demand even more attention and care, such as the analysis of slope stability, for example. Thus, this issue becomes a topic of great importance given the need for urban expansion and, consequently, occupation of unknown places. However, the analysis of slope stability is also not a common practice in the operation of highways. Due to the high flow of vehicles, any rupture that occurs on road slopes requires the recovery of these areas, which is often quite costly, as well as having large-scale consequences, both environmental and loss of life. In many cases, these ruptures could be avoided or minimized, if there were a previous and continuous study on the stability of these road slopes. Therefore, this work aims to characterize the existing soil on the slope of CE-356, a stretch that connects Russas/CE to Baraúna/RN. After this characterization, the slope stability was analyzed in the SLOPE/W software, to obtain the safety factor, performing five simulations, one for each analysis method (Fellenius, Bishop, Janbu, Spencer and Morgenstern-Price) in order to compare The obtained results. It was verified that the FS in all methods was below 1.5, noting an instability on the slope and the possibility of rupture. |
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Estudo das propriedades geotécnicas do solo com aplicação na análise da estabilidade de talude da CE-356estabilidade de taludestaludes rodoviáriosfator de segurançaSLOPE/WSafety in engineering works is always a concern, mainly due to the numerous variables involved and the complexity of the works. In the Geotechnical area, projects demand even more attention and care, such as the analysis of slope stability, for example. Thus, this issue becomes a topic of great importance given the need for urban expansion and, consequently, occupation of unknown places. However, the analysis of slope stability is also not a common practice in the operation of highways. Due to the high flow of vehicles, any rupture that occurs on road slopes requires the recovery of these areas, which is often quite costly, as well as having large-scale consequences, both environmental and loss of life. In many cases, these ruptures could be avoided or minimized, if there were a previous and continuous study on the stability of these road slopes. Therefore, this work aims to characterize the existing soil on the slope of CE-356, a stretch that connects Russas/CE to Baraúna/RN. After this characterization, the slope stability was analyzed in the SLOPE/W software, to obtain the safety factor, performing five simulations, one for each analysis method (Fellenius, Bishop, Janbu, Spencer and Morgenstern-Price) in order to compare The obtained results. It was verified that the FS in all methods was below 1.5, noting an instability on the slope and the possibility of rupture.A segurança nas obras de Engenharia é sempre uma preocupação, principalmente devido às inúmeras variáveis envolvidas e à complexidade das obras. Na área Geotécnica, os projetos demandam ainda mais atenção e cuidados, como é o caso da análise da estabilidade de taludes, por exemplo. Com isso, essa problemática torna-se um tema de grande importância visto a necessidade de expansão urbana e, consequentemente, ocupação de locais desconhecidos. Porém, a análise da estabilidade de taludes também não é uma prática comum na operação das rodovias. Devido ao elevado fluxo de veículos, qualquer ruptura que ocorra em taludes rodoviários, demanda uma recuperação dessas áreas que, por muitas vezes, é bastante onerosa, assim como, terá consequências em grandes proporções, tanto ambientais quanto perdas de vida. Em muitos casos, essas rupturas poderiam ser evitadas ou minimizadas, se existisse um estudo prévio e contínuo sobre a estabilidade desses taludes rodoviários. Portanto, o presente trabalho tem como objetivo caracterizar o solo existente no talude da CE-356, trecho que liga Russas/CE a Baraúna/RN. Após essa caracterização, foi analisada a estabilidade do talude no software SLOPE/W, para obtenção do fator de segurança, realizando cinco simulações, uma para cada método de análise (Fellenius, Bishop, Janbu, Spencer e Morgenstern-Price) a fim de comparar os resultados obtidos. Foi verificado que o FS em todos os métodos foi abaixo de 1,5, constatando uma instabilidade no talude e possibilidade de ruptura.Souza, Andriele NascimentoCosta, Ayrle Freitas da2021-10-14T16:57:21Z2021-10-14T16:57:21Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61179porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-14T16:57:21Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61179Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:39:33.693381Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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