Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Tatiane Monte
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/001300001cnq5
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60947
Resumo: With the objective of knowing the satisfaction and motivation factors in the employees of a philanthropic organization, the present research brings a study that shows how the studied organization offers what is necessary to supply the needs and to motivate the employees. For this, an empirical theoretical study on the Third Sector was carried out, a descriptive research with a mixed approach, using a participatory observation in the work environment. Thus, four motivational theories were approached as a basis for the research: the Hierarchy of Needs Theory; theories X and Y; the Two Factor Theory. Thus, the questionnaire by the author Siqueira (2008) on job satisfaction was applied, which was divided into two parts, hygienic factors and motivational factors. In addition, an observational survey was carried out in the work environment to identify the motivation of employees in the organization, based on the Hierarchy of Needs Theory and Theories X and Y. The result of the quantitative research was that most employees are within the context of satisfaction; and the qualitative research was that, although employees are motivated by many aspects of the organization, there may be an insecurity in terms of permanence at work, and a lack of motivation on the part of some employees regarding the self-realization factor.
id UFC-7_e7d0a9efa7c37cb68e9dcd0d57a027ae
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/60947
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setorMotivaçãoSatisfaçãoTerceiro SetorCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOWith the objective of knowing the satisfaction and motivation factors in the employees of a philanthropic organization, the present research brings a study that shows how the studied organization offers what is necessary to supply the needs and to motivate the employees. For this, an empirical theoretical study on the Third Sector was carried out, a descriptive research with a mixed approach, using a participatory observation in the work environment. Thus, four motivational theories were approached as a basis for the research: the Hierarchy of Needs Theory; theories X and Y; the Two Factor Theory. Thus, the questionnaire by the author Siqueira (2008) on job satisfaction was applied, which was divided into two parts, hygienic factors and motivational factors. In addition, an observational survey was carried out in the work environment to identify the motivation of employees in the organization, based on the Hierarchy of Needs Theory and Theories X and Y. The result of the quantitative research was that most employees are within the context of satisfaction; and the qualitative research was that, although employees are motivated by many aspects of the organization, there may be an insecurity in terms of permanence at work, and a lack of motivation on the part of some employees regarding the self-realization factor.Com o objetivo de conhecer os fatores de satisfação e de motivação nos colaboradores de uma organização filantrópica, a presente pesquisa traz um estudo que mostra como a organização estudada oferece o que é necessário para suprir as necessidades e para motivar os colaboradores. Para isso, realizou-se um estudo teórico empírico sobre o Terceiro Setor, uma pesquisa descritiva com abordagem mista, valendo-se de uma observação participativa no ambiente de trabalho. Assim, foram abordadas quatro teorias motivacionais como base para a pesquisa: a Teoria da Hierarquia das Necessidades; as Teorias X e Y; a Teoria de Dois Fatores. Dessa forma, aplicou-se o questionário da autora Siqueira (2008) sobre a satisfação no trabalho o qual foi dividido em duas partes, fatores higiênicos e fatores motivacionais. Além disso, realizou-se uma pesquisa observacional no ambiente de trabalho para identificar a motivação dos colaboradores na organização, tomando por base a Teoria da Hierarquia das Necessidades e as Teorias X e Y. O resultado da pesquisa quantitativa foi que a maioria dos colaboradores está dentro do contexto da satisfação; e da pesquisa qualitativa foi que, apesar dos colaboradores estarem motivados por muitos aspectos da organização, pode estar existindo uma insegurança no quesito da permanência no trabalho, e uma desmotivação por parte de alguns colaboradores com relação ao fator de autorrealização.Pitombeira, Suzete Suzana RochaFerreira, Tatiane Monte2021-10-06T13:08:09Z2021-10-06T13:08:09Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFERREIRA, Tatiane Monte. Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor. 2020. 77 f. Monografia (Graduação em Administração) - Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60947ark:/83112/001300001cnq5porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-03T19:03:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60947Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:43:52.616668Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor
title Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor
spellingShingle Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor
Ferreira, Tatiane Monte
Motivação
Satisfação
Terceiro Setor
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor
title_full Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor
title_fullStr Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor
title_full_unstemmed Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor
title_sort Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor
author Ferreira, Tatiane Monte
author_facet Ferreira, Tatiane Monte
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pitombeira, Suzete Suzana Rocha
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Tatiane Monte
dc.subject.por.fl_str_mv Motivação
Satisfação
Terceiro Setor
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
topic Motivação
Satisfação
Terceiro Setor
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description With the objective of knowing the satisfaction and motivation factors in the employees of a philanthropic organization, the present research brings a study that shows how the studied organization offers what is necessary to supply the needs and to motivate the employees. For this, an empirical theoretical study on the Third Sector was carried out, a descriptive research with a mixed approach, using a participatory observation in the work environment. Thus, four motivational theories were approached as a basis for the research: the Hierarchy of Needs Theory; theories X and Y; the Two Factor Theory. Thus, the questionnaire by the author Siqueira (2008) on job satisfaction was applied, which was divided into two parts, hygienic factors and motivational factors. In addition, an observational survey was carried out in the work environment to identify the motivation of employees in the organization, based on the Hierarchy of Needs Theory and Theories X and Y. The result of the quantitative research was that most employees are within the context of satisfaction; and the qualitative research was that, although employees are motivated by many aspects of the organization, there may be an insecurity in terms of permanence at work, and a lack of motivation on the part of some employees regarding the self-realization factor.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-10-06T13:08:09Z
2021-10-06T13:08:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, Tatiane Monte. Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor. 2020. 77 f. Monografia (Graduação em Administração) - Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60947
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/001300001cnq5
identifier_str_mv FERREIRA, Tatiane Monte. Estudo da satisfação e da motivação dos colaboradores no terceiro setor. 2020. 77 f. Monografia (Graduação em Administração) - Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
ark:/83112/001300001cnq5
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60947
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373944306040832