Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Guilherme da Silva
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40440
Resumo: The objective of this study is to analyze which elements are most appropriate for the communication strategy and for the production of a video advertisement, using, for this purpose, data collection instruments such as questionnaires and interviews. The problem lies in the promotion of the selection process of the technical courses from IFCE campus de Maracanaú through a strategy that provides a more effective communication with its target audience, adolescents attending High School (Ensino Médio). For the construction of the work, we observed the current context, in which the Internet and social networking sites appear as dynamic and low-cost ways to implement more direct communication strategies with users. From the produced survey, it was noticed that videos are a very powerful and fast tool in the construction of this relationship, which commonly occurs in social networks (Facebook and Youtube). The following topics are covered: video for advertising, digital natives, advertising for teenagers, methods of data collection and multimedia audiovisual production stages. The procedures described in this project were developed between July and December 2016. The video produced for this work can be accessed by the QRCODE available below or by the following link: https://youtu.be/qQ3Sc1XtORs.
id UFC-7_e7d81b153edc2fb33e3de5bfa8876aa9
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/40440
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativamotion graphicsvideografismoprodução audiovisualnativos digitaisMultimídiaThe objective of this study is to analyze which elements are most appropriate for the communication strategy and for the production of a video advertisement, using, for this purpose, data collection instruments such as questionnaires and interviews. The problem lies in the promotion of the selection process of the technical courses from IFCE campus de Maracanaú through a strategy that provides a more effective communication with its target audience, adolescents attending High School (Ensino Médio). For the construction of the work, we observed the current context, in which the Internet and social networking sites appear as dynamic and low-cost ways to implement more direct communication strategies with users. From the produced survey, it was noticed that videos are a very powerful and fast tool in the construction of this relationship, which commonly occurs in social networks (Facebook and Youtube). The following topics are covered: video for advertising, digital natives, advertising for teenagers, methods of data collection and multimedia audiovisual production stages. The procedures described in this project were developed between July and December 2016. The video produced for this work can be accessed by the QRCODE available below or by the following link: https://youtu.be/qQ3Sc1XtORs.O presente trabalho teve por objetivo analisar quais elementos são mais adequados para a estratégia de comunicação e para a produção de um vídeo de divulgação, utilizando-se, para isso, de instrumentos de coleta de dados como questionários e entrevistas. A problemática situa-se na divulgação do processo seletivo dos cursos técnicos do IFCE campus de Maracanaú através de uma estratégia que proporcione uma comunicação mais efetiva com o seu público-alvo, adolescentes cursando o Ensino Médio. Para a construção do trabalho observou-se o contexto atual, em que a Internet e os sites de redes sociais figuram como formas dinâmicas e de baixo custo para a implementação de estratégias de comunicação mais diretas com os usuários. A partir do levantamento feito, percebeu-se que os vídeos são uma ferramenta muito poderosa e rápida na construção desse relacionamento, que comumente se dá em redes sociais (Facebook e Youtube). São abordados os seguintes tópicos: vídeo para publicidade, nativos digitais, publicidade para adolescentes, métodos de coleta de dados e etapas de uma produção audiovisual multimídia. Os procedimentos descritos neste projeto foram desenvolvidos entre julho e dezembro de 2016. O vídeo produzido para este trabalho pode ser acessado pelo QRCODE disponível abaixo ou pelo seguinte link: https://youtu.be/qQ3Sc1XtORs.Pereira, Georgia da CruzBraga, Guilherme da Silva2019-03-27T14:55:04Z2019-03-27T14:55:04Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfBRAGA, Guilherme da Silva. Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa. 2017. Monografia (Graduação em Sistemas e Mídias Digitais) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40440porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-03-27T14:55:41Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/40440Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:54:01.400246Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa
title Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa
spellingShingle Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa
Braga, Guilherme da Silva
motion graphics
videografismo
produção audiovisual
nativos digitais
Multimídia
title_short Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa
title_full Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa
title_fullStr Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa
title_full_unstemmed Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa
title_sort Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa
author Braga, Guilherme da Silva
author_facet Braga, Guilherme da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pereira, Georgia da Cruz
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Guilherme da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv motion graphics
videografismo
produção audiovisual
nativos digitais
Multimídia
topic motion graphics
videografismo
produção audiovisual
nativos digitais
Multimídia
description The objective of this study is to analyze which elements are most appropriate for the communication strategy and for the production of a video advertisement, using, for this purpose, data collection instruments such as questionnaires and interviews. The problem lies in the promotion of the selection process of the technical courses from IFCE campus de Maracanaú through a strategy that provides a more effective communication with its target audience, adolescents attending High School (Ensino Médio). For the construction of the work, we observed the current context, in which the Internet and social networking sites appear as dynamic and low-cost ways to implement more direct communication strategies with users. From the produced survey, it was noticed that videos are a very powerful and fast tool in the construction of this relationship, which commonly occurs in social networks (Facebook and Youtube). The following topics are covered: video for advertising, digital natives, advertising for teenagers, methods of data collection and multimedia audiovisual production stages. The procedures described in this project were developed between July and December 2016. The video produced for this work can be accessed by the QRCODE available below or by the following link: https://youtu.be/qQ3Sc1XtORs.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2019-03-27T14:55:04Z
2019-03-27T14:55:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRAGA, Guilherme da Silva. Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa. 2017. Monografia (Graduação em Sistemas e Mídias Digitais) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40440
identifier_str_mv BRAGA, Guilherme da Silva. Produção de um vídeo para divulgação do processo seletivo do IFCE campus de Maracanaú: o processo de construção do vídeo como estratégia comunicativa. 2017. Monografia (Graduação em Sistemas e Mídias Digitais) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2017.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/40440
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028989633036288