Origem, evolução e segredo dos números

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Francisco Carlos
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35752
Resumo: Our study aimed to show the origin of numbers and its secrets as well as presenting their behaviour. We chose this theme because we see immense difficulty in elementary school students in distinguish integer numbers and digits. Leaving no doubt as to the appearance of the zero and one, regardless of which one is the most important to our decimal system. We developed study of prime numbers, followed by applications made up of tables and illustrations, which comes to facilitate the teaching-learning transmitted by the teacher generating better student achievement. We use a search and a quiz with solutions-problems at EEFM professor Edmilson Pinheiro School located in AV.XII Jereissati II s/n Maracanaú- Ceará based in the Didactic Engineering methodology. As a result of work we realized the need to improve the proposed issues related to the content displayed here. Getting here this work to help teachers to seek new ways of teaching content.
id UFC-7_eaea51038a5946db0362a6ccf2e07df1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/35752
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Origem, evolução e segredo dos númerosNúmeros primosNúmeros inteirosAlgarismosNúmeros naturaisSistemas de numeraçãoOur study aimed to show the origin of numbers and its secrets as well as presenting their behaviour. We chose this theme because we see immense difficulty in elementary school students in distinguish integer numbers and digits. Leaving no doubt as to the appearance of the zero and one, regardless of which one is the most important to our decimal system. We developed study of prime numbers, followed by applications made up of tables and illustrations, which comes to facilitate the teaching-learning transmitted by the teacher generating better student achievement. We use a search and a quiz with solutions-problems at EEFM professor Edmilson Pinheiro School located in AV.XII Jereissati II s/n Maracanaú- Ceará based in the Didactic Engineering methodology. As a result of work we realized the need to improve the proposed issues related to the content displayed here. Getting here this work to help teachers to seek new ways of teaching content.Nosso trabalho teve por objetivo mostrar a origem dos números e seus segredos, bem como apresentar o seu comportamento. Escolhemos esse tema uma vez que observamos imensa dificuldade nos alunos do Ensino Fundamental em diferenciar números inteiros de algarismos. Deixando dúvidas quanto ao surgimento do algarismo zero e um, sem levar em conta qual deles é o mais importante para nosso sistema decimal. Desenvolvemos assim estudo sobre os números primos, seguido de aplicações composta de tabelas e ilustrações, aonde vem a facilitar o ensino-aprendizagem transmitido pelo docente gerando melhor aproveitamento dos alunos. Utilizamos uma pesquisa e questionário com soluções-problemas na Escola de E.E.F.M Professor Edmilson Pinheiro localizada na AV.XII Jereissati II s/n Maracanaú-Ceará baseada na metodologia Engenharia Didática. Como resultado do trabalho chegamos à conclusão da necessidade de aperfeiçoamento nos problemas propostos referente ao conteúdo aqui exposto. Ficando aqui este trabalho para ajudar os professores à buscar novos rumos de lecionar o conteúdo.Rodrigues, Diego de SousaFerreira, Francisco Carlos2018-09-18T14:22:21Z2018-09-18T14:22:21Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFERREIRA, Francisco Carlos. Origem, evolução e segredo dos números. 2015. 31 f. Monografia (Graduação em Matemática) – Instituto UFC VIrtual, Universidade Federal do Ceará, Maranguape, 2015.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35752porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-04T17:43:32Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/35752Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:51:15.623982Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Origem, evolução e segredo dos números
title Origem, evolução e segredo dos números
spellingShingle Origem, evolução e segredo dos números
Ferreira, Francisco Carlos
Números primos
Números inteiros
Algarismos
Números naturais
Sistemas de numeração
title_short Origem, evolução e segredo dos números
title_full Origem, evolução e segredo dos números
title_fullStr Origem, evolução e segredo dos números
title_full_unstemmed Origem, evolução e segredo dos números
title_sort Origem, evolução e segredo dos números
author Ferreira, Francisco Carlos
author_facet Ferreira, Francisco Carlos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, Diego de Sousa
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Francisco Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Números primos
Números inteiros
Algarismos
Números naturais
Sistemas de numeração
topic Números primos
Números inteiros
Algarismos
Números naturais
Sistemas de numeração
description Our study aimed to show the origin of numbers and its secrets as well as presenting their behaviour. We chose this theme because we see immense difficulty in elementary school students in distinguish integer numbers and digits. Leaving no doubt as to the appearance of the zero and one, regardless of which one is the most important to our decimal system. We developed study of prime numbers, followed by applications made up of tables and illustrations, which comes to facilitate the teaching-learning transmitted by the teacher generating better student achievement. We use a search and a quiz with solutions-problems at EEFM professor Edmilson Pinheiro School located in AV.XII Jereissati II s/n Maracanaú- Ceará based in the Didactic Engineering methodology. As a result of work we realized the need to improve the proposed issues related to the content displayed here. Getting here this work to help teachers to seek new ways of teaching content.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2018-09-18T14:22:21Z
2018-09-18T14:22:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, Francisco Carlos. Origem, evolução e segredo dos números. 2015. 31 f. Monografia (Graduação em Matemática) – Instituto UFC VIrtual, Universidade Federal do Ceará, Maranguape, 2015.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35752
identifier_str_mv FERREIRA, Francisco Carlos. Origem, evolução e segredo dos números. 2015. 31 f. Monografia (Graduação em Matemática) – Instituto UFC VIrtual, Universidade Federal do Ceará, Maranguape, 2015.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35752
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028971511545856