Reflexões sobre inteligência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14279 |
Resumo: | This article titled "Reflect ions on lntelligence" was writtem for students beginning the in course in pedagogy. It presents the difficulties involved for teachers and educational psychologists with the scientific concept of intelligence. It presents, very briefly, a selection of intelligence tests used in Europe and the United States, and with some adaptations also in Brazil. It shows a simple classification of the traditional Q.I. and briefly comments on Howard Gardner's "Multiple Intelligences" as well as Daniel Goleman's "Emotional Intelligence". |
id |
UFC-7_ed61e602db3d2733447ac70509d4f766 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/14279 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflexões sobre inteligênciaInteligênciaQ.ITestesInteligência múltiplaThis article titled "Reflect ions on lntelligence" was writtem for students beginning the in course in pedagogy. It presents the difficulties involved for teachers and educational psychologists with the scientific concept of intelligence. It presents, very briefly, a selection of intelligence tests used in Europe and the United States, and with some adaptations also in Brazil. It shows a simple classification of the traditional Q.I. and briefly comments on Howard Gardner's "Multiple Intelligences" as well as Daniel Goleman's "Emotional Intelligence".Este artigo intitulado "Reflexões sobre Inteligência", destinado aos alunos que iniciam seu curso de pedagogia, mostra as dificuldades que pedagogos e psicólogos educacionais têm com o conceito científico de inteligência. Apresenta, de uma maneira abreviada, uma amostra de testes de inteligência usados na Europa e nos Estados Unidos e, às vezes, com certas adaptações no Brasil. Mostra como classificar o tradicional conceito de Q.I e comenta, brevemente, as "Múltiplas Inteligências" de Howard Gardner e a Inteligência Emocional de Daniel Goleman.Revista Educação em Debate2015-11-30T14:25:06Z2015-11-30T14:25:06Z1998info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMc DONALD, Brendan Coleman. Reflexões sobre inteligência. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 20, n. 36, p. 103-112, 1998.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14279Mc Donald, Brendan Colemaninfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:35:52Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/14279Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:18:09.205612Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflexões sobre inteligência |
title |
Reflexões sobre inteligência |
spellingShingle |
Reflexões sobre inteligência Mc Donald, Brendan Coleman Inteligência Q.I Testes Inteligência múltipla |
title_short |
Reflexões sobre inteligência |
title_full |
Reflexões sobre inteligência |
title_fullStr |
Reflexões sobre inteligência |
title_full_unstemmed |
Reflexões sobre inteligência |
title_sort |
Reflexões sobre inteligência |
author |
Mc Donald, Brendan Coleman |
author_facet |
Mc Donald, Brendan Coleman |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mc Donald, Brendan Coleman |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inteligência Q.I Testes Inteligência múltipla |
topic |
Inteligência Q.I Testes Inteligência múltipla |
description |
This article titled "Reflect ions on lntelligence" was writtem for students beginning the in course in pedagogy. It presents the difficulties involved for teachers and educational psychologists with the scientific concept of intelligence. It presents, very briefly, a selection of intelligence tests used in Europe and the United States, and with some adaptations also in Brazil. It shows a simple classification of the traditional Q.I. and briefly comments on Howard Gardner's "Multiple Intelligences" as well as Daniel Goleman's "Emotional Intelligence". |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998 2015-11-30T14:25:06Z 2015-11-30T14:25:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Mc DONALD, Brendan Coleman. Reflexões sobre inteligência. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 20, n. 36, p. 103-112, 1998. 0102-1117 (impresso) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14279 |
identifier_str_mv |
Mc DONALD, Brendan Coleman. Reflexões sobre inteligência. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 20, n. 36, p. 103-112, 1998. 0102-1117 (impresso) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14279 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Debate |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028745321119744 |