Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61811 |
Resumo: | This paper presents a reflection on university Education in the context of the Covid-19 pandemic. It aims to expose the impacts caused by the Covid-19 pandemic on education, mainly due to the prescription of virtual education to replace face-to-face education during social isolation. The methodology consisted of a literature review and documentary analysis of productions that deal with the subject. Initially, the pandemic is contextualized in the world and in Brazil specifically; then emancipatory education is spoken of as one of the ways to overcome the crises that penalize the working classes; the following topic deconstructs the conceptual confusion between distance education and remote education; finally, we report the experience of emergency educational activities in Pedagogy at the Universidade Federal do Ceará. |
id |
UFC-7_edbe04bea28d61e413a0ee68bafb6729 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/61811 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do CearáCOVID-19 pandemic and emergency educational activities: the experience of the pedagogy in the Universidade Federal do CearáEducação SuperiorPandemia de Covid-19Atividades Educativas EmergenciaisFaced/PedagogiaUniversity educationEmergency Educational ActivitiesThis paper presents a reflection on university Education in the context of the Covid-19 pandemic. It aims to expose the impacts caused by the Covid-19 pandemic on education, mainly due to the prescription of virtual education to replace face-to-face education during social isolation. The methodology consisted of a literature review and documentary analysis of productions that deal with the subject. Initially, the pandemic is contextualized in the world and in Brazil specifically; then emancipatory education is spoken of as one of the ways to overcome the crises that penalize the working classes; the following topic deconstructs the conceptual confusion between distance education and remote education; finally, we report the experience of emergency educational activities in Pedagogy at the Universidade Federal do Ceará.O presente trabalho apresenta uma reflexão sobre ensino superior no contexto da pandemia de Covid-19. Assume como objetivo expor um registro dos impactos provocados pela pandemia de Covid-19 na educação, principalmente por conta da prescrição do ensino virtual em substituição ao ensino presencial durante o isolamento social. A metodologia consistiu de uma revisão da literatura e análise documental de produções que versam sobre o assunto. Inicialmente faz-se uma contextualização da pandemia no mundo e no Brasil; em seguida fala-se da educação emancipadora como uma das formas de superação das crises que penalizam as classes trabalhadoras; no tópico seguinte se desconstrói a confusão conceitual entre educação a distância e ensino remoto; por fim, relata-se a experiência das atividades educativas emergenciais do curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará.Revista Arma Crítica2021-11-05T13:18:09Z2021-11-05T13:18:09Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUSA FILHO, Francisco Gonçalves de; CARMO, Maurilene do; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 110-132, dez. 2020.1984-4735http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61811Sousa Filho, Francisco Gonçalves deCarmo, Maurilene doRibeiro, Luís Távora Furtadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:47:16Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61811Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:16.396912Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará COVID-19 pandemic and emergency educational activities: the experience of the pedagogy in the Universidade Federal do Ceará |
title |
Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará |
spellingShingle |
Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará Sousa Filho, Francisco Gonçalves de Educação Superior Pandemia de Covid-19 Atividades Educativas Emergenciais Faced/Pedagogia University education Emergency Educational Activities |
title_short |
Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará |
title_full |
Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará |
title_fullStr |
Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará |
title_full_unstemmed |
Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará |
title_sort |
Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará |
author |
Sousa Filho, Francisco Gonçalves de |
author_facet |
Sousa Filho, Francisco Gonçalves de Carmo, Maurilene do Ribeiro, Luís Távora Furtado |
author_role |
author |
author2 |
Carmo, Maurilene do Ribeiro, Luís Távora Furtado |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa Filho, Francisco Gonçalves de Carmo, Maurilene do Ribeiro, Luís Távora Furtado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Superior Pandemia de Covid-19 Atividades Educativas Emergenciais Faced/Pedagogia University education Emergency Educational Activities |
topic |
Educação Superior Pandemia de Covid-19 Atividades Educativas Emergenciais Faced/Pedagogia University education Emergency Educational Activities |
description |
This paper presents a reflection on university Education in the context of the Covid-19 pandemic. It aims to expose the impacts caused by the Covid-19 pandemic on education, mainly due to the prescription of virtual education to replace face-to-face education during social isolation. The methodology consisted of a literature review and documentary analysis of productions that deal with the subject. Initially, the pandemic is contextualized in the world and in Brazil specifically; then emancipatory education is spoken of as one of the ways to overcome the crises that penalize the working classes; the following topic deconstructs the conceptual confusion between distance education and remote education; finally, we report the experience of emergency educational activities in Pedagogy at the Universidade Federal do Ceará. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-11-05T13:18:09Z 2021-11-05T13:18:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUSA FILHO, Francisco Gonçalves de; CARMO, Maurilene do; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 110-132, dez. 2020. 1984-4735 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61811 |
identifier_str_mv |
SOUSA FILHO, Francisco Gonçalves de; CARMO, Maurilene do; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 110-132, dez. 2020. 1984-4735 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61811 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Arma Crítica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Arma Crítica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028824372215808 |