Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa Filho, Francisco Gonçalves de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Carmo, Maurilene do, Ribeiro, Luís Távora Furtado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61811
Resumo: This paper presents a reflection on university Education in the context of the Covid-19 pandemic. It aims to expose the impacts caused by the Covid-19 pandemic on education, mainly due to the prescription of virtual education to replace face-to-face education during social isolation. The methodology consisted of a literature review and documentary analysis of productions that deal with the subject. Initially, the pandemic is contextualized in the world and in Brazil specifically; then emancipatory education is spoken of as one of the ways to overcome the crises that penalize the working classes; the following topic deconstructs the conceptual confusion between distance education and remote education; finally, we report the experience of emergency educational activities in Pedagogy at the Universidade Federal do Ceará.
id UFC-7_edbe04bea28d61e413a0ee68bafb6729
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/61811
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do CearáCOVID-19 pandemic and emergency educational activities: the experience of the pedagogy in the Universidade Federal do CearáEducação SuperiorPandemia de Covid-19Atividades Educativas EmergenciaisFaced/PedagogiaUniversity educationEmergency Educational ActivitiesThis paper presents a reflection on university Education in the context of the Covid-19 pandemic. It aims to expose the impacts caused by the Covid-19 pandemic on education, mainly due to the prescription of virtual education to replace face-to-face education during social isolation. The methodology consisted of a literature review and documentary analysis of productions that deal with the subject. Initially, the pandemic is contextualized in the world and in Brazil specifically; then emancipatory education is spoken of as one of the ways to overcome the crises that penalize the working classes; the following topic deconstructs the conceptual confusion between distance education and remote education; finally, we report the experience of emergency educational activities in Pedagogy at the Universidade Federal do Ceará.O presente trabalho apresenta uma reflexão sobre ensino superior no contexto da pandemia de Covid-19. Assume como objetivo expor um registro dos impactos provocados pela pandemia de Covid-19 na educação, principalmente por conta da prescrição do ensino virtual em substituição ao ensino presencial durante o isolamento social. A metodologia consistiu de uma revisão da literatura e análise documental de produções que versam sobre o assunto. Inicialmente faz-se uma contextualização da pandemia no mundo e no Brasil; em seguida fala-se da educação emancipadora como uma das formas de superação das crises que penalizam as classes trabalhadoras; no tópico seguinte se desconstrói a confusão conceitual entre educação a distância e ensino remoto; por fim, relata-se a experiência das atividades educativas emergenciais do curso de pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará.Revista Arma Crítica2021-11-05T13:18:09Z2021-11-05T13:18:09Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUSA FILHO, Francisco Gonçalves de; CARMO, Maurilene do; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 110-132, dez. 2020.1984-4735http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61811Sousa Filho, Francisco Gonçalves deCarmo, Maurilene doRibeiro, Luís Távora Furtadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:47:16Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61811Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:16.396912Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará
COVID-19 pandemic and emergency educational activities: the experience of the pedagogy in the Universidade Federal do Ceará
title Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará
spellingShingle Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará
Sousa Filho, Francisco Gonçalves de
Educação Superior
Pandemia de Covid-19
Atividades Educativas Emergenciais
Faced/Pedagogia
University education
Emergency Educational Activities
title_short Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará
title_full Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará
title_fullStr Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará
title_full_unstemmed Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará
title_sort Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará
author Sousa Filho, Francisco Gonçalves de
author_facet Sousa Filho, Francisco Gonçalves de
Carmo, Maurilene do
Ribeiro, Luís Távora Furtado
author_role author
author2 Carmo, Maurilene do
Ribeiro, Luís Távora Furtado
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa Filho, Francisco Gonçalves de
Carmo, Maurilene do
Ribeiro, Luís Távora Furtado
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Pandemia de Covid-19
Atividades Educativas Emergenciais
Faced/Pedagogia
University education
Emergency Educational Activities
topic Educação Superior
Pandemia de Covid-19
Atividades Educativas Emergenciais
Faced/Pedagogia
University education
Emergency Educational Activities
description This paper presents a reflection on university Education in the context of the Covid-19 pandemic. It aims to expose the impacts caused by the Covid-19 pandemic on education, mainly due to the prescription of virtual education to replace face-to-face education during social isolation. The methodology consisted of a literature review and documentary analysis of productions that deal with the subject. Initially, the pandemic is contextualized in the world and in Brazil specifically; then emancipatory education is spoken of as one of the ways to overcome the crises that penalize the working classes; the following topic deconstructs the conceptual confusion between distance education and remote education; finally, we report the experience of emergency educational activities in Pedagogy at the Universidade Federal do Ceará.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-11-05T13:18:09Z
2021-11-05T13:18:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUSA FILHO, Francisco Gonçalves de; CARMO, Maurilene do; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 110-132, dez. 2020.
1984-4735
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61811
identifier_str_mv SOUSA FILHO, Francisco Gonçalves de; CARMO, Maurilene do; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Pandemia de COVID-19 e as atividades educativas emergenciais: a experiência do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará. Revista Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 110-132, dez. 2020.
1984-4735
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61811
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Arma Crítica
publisher.none.fl_str_mv Revista Arma Crítica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028824372215808