Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52118 |
Resumo: | This paper brings a discussion about the emergence of a concept of hypertextual analysis, which starts with the description of the literacy practices carried out by subjects while designing teaching materials for online education. From the ideas about hypertextual literacy in Bolter (1998), and multiple literacies in Semalli (2001), we apply a methodology defined as a case study in which we followed the steps in the elaboration of teaching materials for online education. The results show that, in order to carry out practices in hypertextual literacy, multiple literacies must be intertwined by the users, such as the traditional, visual, computing and informational literacies. In this light, the concept of hypertextual literacy must be considered as a higher category which is realized from the connection between multiple literacies. |
id |
UFC-7_f4e91b817de04fad1e7e10c8d4493e54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/52118 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceitoHypertextual literacy: for its concept analysis and redefinitionLetramento hipertextualLetramentos múltiplosMaterial didáticoThis paper brings a discussion about the emergence of a concept of hypertextual analysis, which starts with the description of the literacy practices carried out by subjects while designing teaching materials for online education. From the ideas about hypertextual literacy in Bolter (1998), and multiple literacies in Semalli (2001), we apply a methodology defined as a case study in which we followed the steps in the elaboration of teaching materials for online education. The results show that, in order to carry out practices in hypertextual literacy, multiple literacies must be intertwined by the users, such as the traditional, visual, computing and informational literacies. In this light, the concept of hypertextual literacy must be considered as a higher category which is realized from the connection between multiple literacies.Neste artigo refletimos sobre a emergência de um conceito de letramento hipertextual a partir da descrição de práticas de letramento realizadas por sujeitos na elaboração de material didático para um curso on-line. A partir das ideias sobre letramento hipertextual de Bolter (1998) e letramentos múltiplos de Semalli (2001), realizamos um estudo de caso no qual acompanhamos a elaboração de material didático para o ensino on-line. Os resultados nos mostraram que, para exercer práticas de letramento hipertextual, os usuários necessitam entrelaçar múltiplos letramentos, tais como os letramentos tradicional, visual, informático e informacional. Nesse sentido, defendemos que o conceito de letramento hipertextual deve ser considerado uma categoria maior, que se realiza a partir da conexão entre múltiplos letramentos.Revista Brasileira de Linguística Aplicada2020-06-04T08:51:06Z2020-06-04T08:51:06Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPINHEIRO, Regina Cláudia; ARAÚJO, Júlio César Rosa de. Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 12, n. 4, p. 811-834, 2012.1984-6398http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52118Pinheiro, Regina CláudiaAraújo, Júlio César Rosa deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:28:08Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52118Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:01:42.345075Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito Hypertextual literacy: for its concept analysis and redefinition |
title |
Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito |
spellingShingle |
Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito Pinheiro, Regina Cláudia Letramento hipertextual Letramentos múltiplos Material didático |
title_short |
Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito |
title_full |
Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito |
title_fullStr |
Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito |
title_full_unstemmed |
Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito |
title_sort |
Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito |
author |
Pinheiro, Regina Cláudia |
author_facet |
Pinheiro, Regina Cláudia Araújo, Júlio César Rosa de |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Júlio César Rosa de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Regina Cláudia Araújo, Júlio César Rosa de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento hipertextual Letramentos múltiplos Material didático |
topic |
Letramento hipertextual Letramentos múltiplos Material didático |
description |
This paper brings a discussion about the emergence of a concept of hypertextual analysis, which starts with the description of the literacy practices carried out by subjects while designing teaching materials for online education. From the ideas about hypertextual literacy in Bolter (1998), and multiple literacies in Semalli (2001), we apply a methodology defined as a case study in which we followed the steps in the elaboration of teaching materials for online education. The results show that, in order to carry out practices in hypertextual literacy, multiple literacies must be intertwined by the users, such as the traditional, visual, computing and informational literacies. In this light, the concept of hypertextual literacy must be considered as a higher category which is realized from the connection between multiple literacies. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2020-06-04T08:51:06Z 2020-06-04T08:51:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PINHEIRO, Regina Cláudia; ARAÚJO, Júlio César Rosa de. Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 12, n. 4, p. 811-834, 2012. 1984-6398 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52118 |
identifier_str_mv |
PINHEIRO, Regina Cláudia; ARAÚJO, Júlio César Rosa de. Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 12, n. 4, p. 811-834, 2012. 1984-6398 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52118 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813029038653964288 |