Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Regina Cláudia
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Araújo, Júlio César Rosa de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52118
Resumo: This paper brings a discussion about the emergence of a concept of hypertextual analysis, which starts with the description of the literacy practices carried out by subjects while designing teaching materials for online education. From the ideas about hypertextual literacy in Bolter (1998), and multiple literacies in Semalli (2001), we apply a methodology defined as a case study in which we followed the steps in the elaboration of teaching materials for online education. The results show that, in order to carry out practices in hypertextual literacy, multiple literacies must be intertwined by the users, such as the traditional, visual, computing and informational literacies. In this light, the concept of hypertextual literacy must be considered as a higher category which is realized from the connection between multiple literacies.
id UFC-7_f4e91b817de04fad1e7e10c8d4493e54
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52118
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceitoHypertextual literacy: for its concept analysis and redefinitionLetramento hipertextualLetramentos múltiplosMaterial didáticoThis paper brings a discussion about the emergence of a concept of hypertextual analysis, which starts with the description of the literacy practices carried out by subjects while designing teaching materials for online education. From the ideas about hypertextual literacy in Bolter (1998), and multiple literacies in Semalli (2001), we apply a methodology defined as a case study in which we followed the steps in the elaboration of teaching materials for online education. The results show that, in order to carry out practices in hypertextual literacy, multiple literacies must be intertwined by the users, such as the traditional, visual, computing and informational literacies. In this light, the concept of hypertextual literacy must be considered as a higher category which is realized from the connection between multiple literacies.Neste artigo refletimos sobre a emergência de um conceito de letramento hipertextual a partir da descrição de práticas de letramento realizadas por sujeitos na elaboração de material didático para um curso on-line. A partir das ideias sobre letramento hipertextual de Bolter (1998) e letramentos múltiplos de Semalli (2001), realizamos um estudo de caso no qual acompanhamos a elaboração de material didático para o ensino on-line. Os resultados nos mostraram que, para exercer práticas de letramento hipertextual, os usuários necessitam entrelaçar múltiplos letramentos, tais como os letramentos tradicional, visual, informático e informacional. Nesse sentido, defendemos que o conceito de letramento hipertextual deve ser considerado uma categoria maior, que se realiza a partir da conexão entre múltiplos letramentos.Revista Brasileira de Linguística Aplicada2020-06-04T08:51:06Z2020-06-04T08:51:06Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPINHEIRO, Regina Cláudia; ARAÚJO, Júlio César Rosa de. Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 12, n. 4, p. 811-834, 2012.1984-6398http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52118Pinheiro, Regina CláudiaAraújo, Júlio César Rosa deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:28:08Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52118Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:01:42.345075Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito
Hypertextual literacy: for its concept analysis and redefinition
title Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito
spellingShingle Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito
Pinheiro, Regina Cláudia
Letramento hipertextual
Letramentos múltiplos
Material didático
title_short Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito
title_full Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito
title_fullStr Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito
title_full_unstemmed Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito
title_sort Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito
author Pinheiro, Regina Cláudia
author_facet Pinheiro, Regina Cláudia
Araújo, Júlio César Rosa de
author_role author
author2 Araújo, Júlio César Rosa de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Regina Cláudia
Araújo, Júlio César Rosa de
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento hipertextual
Letramentos múltiplos
Material didático
topic Letramento hipertextual
Letramentos múltiplos
Material didático
description This paper brings a discussion about the emergence of a concept of hypertextual analysis, which starts with the description of the literacy practices carried out by subjects while designing teaching materials for online education. From the ideas about hypertextual literacy in Bolter (1998), and multiple literacies in Semalli (2001), we apply a methodology defined as a case study in which we followed the steps in the elaboration of teaching materials for online education. The results show that, in order to carry out practices in hypertextual literacy, multiple literacies must be intertwined by the users, such as the traditional, visual, computing and informational literacies. In this light, the concept of hypertextual literacy must be considered as a higher category which is realized from the connection between multiple literacies.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2020-06-04T08:51:06Z
2020-06-04T08:51:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PINHEIRO, Regina Cláudia; ARAÚJO, Júlio César Rosa de. Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 12, n. 4, p. 811-834, 2012.
1984-6398
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52118
identifier_str_mv PINHEIRO, Regina Cláudia; ARAÚJO, Júlio César Rosa de. Letramento hipertextual: por uma análise e redefinição do conceito. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte (MG), v. 12, n. 4, p. 811-834, 2012.
1984-6398
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52118
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Linguística Aplicada
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Linguística Aplicada
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029038653964288