Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Emanuel Rodrigues
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vergara, Clarice Maria Araújo Chagas, Vasconcelos Filho, José Eurico de, Sampaio, Helena Alves de Carvalho, Ximenes, Virgilio Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54408
Resumo: Objective:Thepurpose of this paper is to describe the conception process of a serious game, Oral Health Kids, developed to educate in child oral hygiene through participation of parents or guardians. Method:The game was developed using the method proposed by Preece, Rogers and Sharp (2013) called User-Centered Participatory Interaction Design, or Participatory Design (PD), with the participation of a multidisciplinary team which included a dentist, a software developer, an illustrator and educators. The prototype was used and tested by ten preschool teachers. It was designed for children between four and seven years of age. Results:The game has two areas: one for the child and another for the guardian. It has a storyline based on childhood universe, four progressive stages of evolution and intrinsic motivation for both children and parents. It also has comics, avatars and educational material made available to those responsible for oral health and hygiene as the child accumulates points to advance the game. Conclusion:The serious game presented indicates feasibility, appropriate pedagogical material and it has proved to be a tool that, with appropriate adjustments and implementations, presents itself as an auxiliary option for health education.
id UFC-7_f8982f910de54549811c324771f2f467
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/54408
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de criançasConception of a serious gamebased on ParticipatoryDesignforchildren's oral hygiene educationJogos de VídeoEducação em SaúdeAplicativos MóveisObjective:Thepurpose of this paper is to describe the conception process of a serious game, Oral Health Kids, developed to educate in child oral hygiene through participation of parents or guardians. Method:The game was developed using the method proposed by Preece, Rogers and Sharp (2013) called User-Centered Participatory Interaction Design, or Participatory Design (PD), with the participation of a multidisciplinary team which included a dentist, a software developer, an illustrator and educators. The prototype was used and tested by ten preschool teachers. It was designed for children between four and seven years of age. Results:The game has two areas: one for the child and another for the guardian. It has a storyline based on childhood universe, four progressive stages of evolution and intrinsic motivation for both children and parents. It also has comics, avatars and educational material made available to those responsible for oral health and hygiene as the child accumulates points to advance the game. Conclusion:The serious game presented indicates feasibility, appropriate pedagogical material and it has proved to be a tool that, with appropriate adjustments and implementations, presents itself as an auxiliary option for health education.Objetivo:O objetivo deste artigo é descrever o processo de concepção de um jogo sério, o Oral Health Kids, desenvolvido para educar em higiene bucal infantil mediante a participação de pais ou responsáveis. Método:O jogo foi desenvolvido pelo método do Designde Interação Participativo Centrado no Usuário, ou DesignParticipativo (DP), de Preece, Rogers e Sharp (2013), e contou a participação de uma equipe multidisciplinar que envolveu um dentista, um desenvolvedor de software, um ilustrador e educadores. O protótipo foi usado e testado por dez professoras da educação infantil. Foi desenhado para o público infantil, entre quatro e sete anos. Resultados:O jogo possui duas áreas: a da criança e a do seu responsável. Tem um enredo baseado no universo infantil, quatro fases progressivas de evolução e motivação intrínseca tanto para crianças quanto para pais, história em quadrinhos, avatares e material educativo disponibilizado aos responsáveis sobre saúde e higiene bucal à proporção que a criança acumula pontos para avançar de fase. Conclusão:O jogo sério apresentado indica viabilidade, material pedagógico apropriado e demonstrou ser uma ferramenta que, com os devidos ajustes e implementações apresenta-se comouma opção auxiliar de educação em saúde.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2020-10-01T13:56:44Z2020-10-01T13:56:44Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMORAIS, Emanuel Rodrigues et al. Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n.1, p. 23-36, jan./abr. 20202525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54408Morais, Emanuel RodriguesVergara, Clarice Maria Araújo ChagasVasconcelos Filho, José Eurico deSampaio, Helena Alves de CarvalhoXimenes, Virgilio Rochaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-01T13:56:44Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54408Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:54:27.547227Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças
Conception of a serious gamebased on ParticipatoryDesignforchildren's oral hygiene education
title Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças
spellingShingle Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças
Morais, Emanuel Rodrigues
Jogos de Vídeo
Educação em Saúde
Aplicativos Móveis
title_short Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças
title_full Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças
title_fullStr Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças
title_full_unstemmed Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças
title_sort Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças
author Morais, Emanuel Rodrigues
author_facet Morais, Emanuel Rodrigues
Vergara, Clarice Maria Araújo Chagas
Vasconcelos Filho, José Eurico de
Sampaio, Helena Alves de Carvalho
Ximenes, Virgilio Rocha
author_role author
author2 Vergara, Clarice Maria Araújo Chagas
Vasconcelos Filho, José Eurico de
Sampaio, Helena Alves de Carvalho
Ximenes, Virgilio Rocha
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Emanuel Rodrigues
Vergara, Clarice Maria Araújo Chagas
Vasconcelos Filho, José Eurico de
Sampaio, Helena Alves de Carvalho
Ximenes, Virgilio Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos de Vídeo
Educação em Saúde
Aplicativos Móveis
topic Jogos de Vídeo
Educação em Saúde
Aplicativos Móveis
description Objective:Thepurpose of this paper is to describe the conception process of a serious game, Oral Health Kids, developed to educate in child oral hygiene through participation of parents or guardians. Method:The game was developed using the method proposed by Preece, Rogers and Sharp (2013) called User-Centered Participatory Interaction Design, or Participatory Design (PD), with the participation of a multidisciplinary team which included a dentist, a software developer, an illustrator and educators. The prototype was used and tested by ten preschool teachers. It was designed for children between four and seven years of age. Results:The game has two areas: one for the child and another for the guardian. It has a storyline based on childhood universe, four progressive stages of evolution and intrinsic motivation for both children and parents. It also has comics, avatars and educational material made available to those responsible for oral health and hygiene as the child accumulates points to advance the game. Conclusion:The serious game presented indicates feasibility, appropriate pedagogical material and it has proved to be a tool that, with appropriate adjustments and implementations, presents itself as an auxiliary option for health education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01T13:56:44Z
2020-10-01T13:56:44Z
2020-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MORAIS, Emanuel Rodrigues et al. Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n.1, p. 23-36, jan./abr. 2020
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54408
identifier_str_mv MORAIS, Emanuel Rodrigues et al. Concepção de um jogo sério baseado no Design Participativo para educação em higiene bucal de crianças. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n.1, p. 23-36, jan./abr. 2020
2525-9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54408
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028991991283712