Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Aliny de Lima Santos
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Cecilio, Hellen Pollyanna Mantelo, Marcon, Sonia Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14461
Resumo: Objective: to understand the perception of people with type 2 diabetes mellitus about the participation in an educational health process. Methods: qualitative study, conducted with 26 people with diabetes enrolled in the Association for Diabetics. There were 12 meetings entitled “reflective-educational process”, based on the theoretical and methodological strategy of the Culture Circles. Meetings were recorded, transcribed and analyzed according to identification of generative themes and extreme situations. Results: two thematic units emerged: Being in group: space for embracement and construction of knowledge; and Realizing changes resulting from being in a group. Participatory meetings proved to be efficient, as they were configured as support network, space for motivation, construction of knowledge about the disease, living with it, and approximation between professionals and individuals. Conclusion: health education with participatory approach was perceived as satisfactory, favoring living with the disease and changing habits. Descriptors: Diabetes Mellitus, Type 2; Health Promotion; Health Education; Nursing.
id UFC-7_fb7650834dce1bf938688ccc58a3018b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/14461
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúdePerception of people with type 2 diabetes mellitus concerning an educational health processDiabetes Mellitus Tipo 2Promoção da SaúdeEducação em SaúdeObjective: to understand the perception of people with type 2 diabetes mellitus about the participation in an educational health process. Methods: qualitative study, conducted with 26 people with diabetes enrolled in the Association for Diabetics. There were 12 meetings entitled “reflective-educational process”, based on the theoretical and methodological strategy of the Culture Circles. Meetings were recorded, transcribed and analyzed according to identification of generative themes and extreme situations. Results: two thematic units emerged: Being in group: space for embracement and construction of knowledge; and Realizing changes resulting from being in a group. Participatory meetings proved to be efficient, as they were configured as support network, space for motivation, construction of knowledge about the disease, living with it, and approximation between professionals and individuals. Conclusion: health education with participatory approach was perceived as satisfactory, favoring living with the disease and changing habits. Descriptors: Diabetes Mellitus, Type 2; Health Promotion; Health Education; Nursing.Objetivo: apreender a percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca da participação em um processo de educação para a saúde. Métodos: investigação qualitativa, desenvolvida com 26 pessoas com diabetes cadastradas na Associação de Diabéticos. Realizaram-se 12 encontros intitulados “processo reflexivo-educativo”, fundamentando-se na estratégica teóricometodológica dos Círculos de Cultura. Encontros gravados, transcritos e analisados segundo identificação de temas geradores e situações limite. Resultados: emergiram duas unidades temáticas: Estar em grupo: espaço de acolhimento e construção de conhecimento; e, Percebendo mudanças decorrentes do estar em grupo. Os encontros participativos mostraram-se eficiente, à medida que se configuraram como rede de apoio, espaço de motivação, construção de conhecimento sobre a doença, convivência com ela, e aproximação entre profissionais e indivíduos. Conclusão: a educação em saúde com abordagem participativa foi percebida como satisfatória, favorecendo a convivência com a doença e a mudança de hábitos. Descritores: Diabetes Mellitus Tipo 2; Promoção da Saúde; Educação em Saúde; Enfermagem.Objetivo: aprehender la percepción de personas con Diabetes Mellitus tipo 2 sobre la participación en un proceso educativo para salud. Métodos: investigación cualitativa, desarrollada con 26 personas con diabetes, registradas en Asociación de Diabéticos. Hubo 12 reuniones intituladas “proceso reflejo-educativo”, basándose en la estrategia teórica y metodológica de los Círculos de Cultura. Reuniones grabadas, transcritas y analizadas según identificación de temas generadores y situaciones extremas. Resultados: surgieron dos unidades temáticas: Estar en grupo: el espacio de acogida y construcción del conocimiento; y Percibiéndose cambios resultantes de estar en grupo. Reuniones participativas demostraron ser eficientes, ya que se configuraron como soporte de red, espacio de motivación, construcción del conocimiento sobre la enfermedad, convivencia con ella, y aproximación entre profesionales e individuos. Conclusión: educación para salud con enfoque participativo se percibe como satisfactoria, lo que favorece el convivio con la enfermedad y el cambio de hábitos. Descriptores: Diabetes Mellitus Tipo 2; Promoción de la Salud; Educación en Salud; Enfermería.Rev Rene2015-12-11T15:00:44Z2015-12-11T15:00:44Z2015-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, A. L. S. ; CECILIO, H. P. M. ; MARCON, S. S. Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 4, p. 522-31, jul./ago. 20152175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14461Santos, Aliny de Lima SantosCecilio, Hellen Pollyanna ManteloMarcon, Sonia Silvaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-06T18:44:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/14461Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:33:42.432816Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde
Perception of people with type 2 diabetes mellitus concerning an educational health process
title Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde
spellingShingle Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde
Santos, Aliny de Lima Santos
Diabetes Mellitus Tipo 2
Promoção da Saúde
Educação em Saúde
title_short Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde
title_full Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde
title_fullStr Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde
title_full_unstemmed Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde
title_sort Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde
author Santos, Aliny de Lima Santos
author_facet Santos, Aliny de Lima Santos
Cecilio, Hellen Pollyanna Mantelo
Marcon, Sonia Silva
author_role author
author2 Cecilio, Hellen Pollyanna Mantelo
Marcon, Sonia Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Aliny de Lima Santos
Cecilio, Hellen Pollyanna Mantelo
Marcon, Sonia Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Diabetes Mellitus Tipo 2
Promoção da Saúde
Educação em Saúde
topic Diabetes Mellitus Tipo 2
Promoção da Saúde
Educação em Saúde
description Objective: to understand the perception of people with type 2 diabetes mellitus about the participation in an educational health process. Methods: qualitative study, conducted with 26 people with diabetes enrolled in the Association for Diabetics. There were 12 meetings entitled “reflective-educational process”, based on the theoretical and methodological strategy of the Culture Circles. Meetings were recorded, transcribed and analyzed according to identification of generative themes and extreme situations. Results: two thematic units emerged: Being in group: space for embracement and construction of knowledge; and Realizing changes resulting from being in a group. Participatory meetings proved to be efficient, as they were configured as support network, space for motivation, construction of knowledge about the disease, living with it, and approximation between professionals and individuals. Conclusion: health education with participatory approach was perceived as satisfactory, favoring living with the disease and changing habits. Descriptors: Diabetes Mellitus, Type 2; Health Promotion; Health Education; Nursing.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-11T15:00:44Z
2015-12-11T15:00:44Z
2015-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, A. L. S. ; CECILIO, H. P. M. ; MARCON, S. S. Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 4, p. 522-31, jul./ago. 2015
2175-6783 online
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14461
identifier_str_mv SANTOS, A. L. S. ; CECILIO, H. P. M. ; MARCON, S. S. Percepção de pessoas com diabetes mellitus tipo 2 acerca de um processo de educação para a saúde. Rev Rene, Fortaleza, v. 16, n. 4, p. 522-31, jul./ago. 2015
2175-6783 online
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14461
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028855580983296