Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/27467 |
Resumo: | This paper focuses on distribution channels as a competitive strategy. To develop the theme was performed research on the development of food industry in a distribution channel, selecting the most suitable distribution model and transcribing the aspects involved in the process, linking them with the marketing strategy of the organization. To support the research was necessary to contextualize the marketing planning by describing the basic concepts of segmentation, positioning, differentiation and selection of the target audience. The theoretical part of the study focuses on the explanation of the role of distribution channels in organizational strategy, describing the types, levels, functions and objectives of the channels. Later is a survey of important for the development of distribution channels based on the theoretical aspects. What kind of research was a case study that aims to make a comparative analysis of the issues raised in the theory with the issues identified in developing the distribution channel of the target company's study. Finally, it is shown how the process of channel development of food industry research object was and it is concluded that the aspects described by theorists are used in the development of the canal company. Moreover, they are noted as key aspects in the development of channel case study planning and benchmarking of companies in the same industry. |
id |
UFC-7_fcc7071603820ada2eeecd868ca5531a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/27467 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentosIndústriaAlimentosPlanejamento empresarialCanais de distribuiçãoThis paper focuses on distribution channels as a competitive strategy. To develop the theme was performed research on the development of food industry in a distribution channel, selecting the most suitable distribution model and transcribing the aspects involved in the process, linking them with the marketing strategy of the organization. To support the research was necessary to contextualize the marketing planning by describing the basic concepts of segmentation, positioning, differentiation and selection of the target audience. The theoretical part of the study focuses on the explanation of the role of distribution channels in organizational strategy, describing the types, levels, functions and objectives of the channels. Later is a survey of important for the development of distribution channels based on the theoretical aspects. What kind of research was a case study that aims to make a comparative analysis of the issues raised in the theory with the issues identified in developing the distribution channel of the target company's study. Finally, it is shown how the process of channel development of food industry research object was and it is concluded that the aspects described by theorists are used in the development of the canal company. Moreover, they are noted as key aspects in the development of channel case study planning and benchmarking of companies in the same industry.O presente trabalho trata sobre canais de distribuição como estratégia competitiva. Para desenvolver o tema foi realizada pesquisa sobre o desenvolvimento de canal de distribuição em uma indústria alimentícia, selecionando o modelo de distribuição mais adequado e transcrevendo os aspectos envolvidos no processo, relacionando-os com a estratégia de marketing da organização. Para fundamentar a pesquisa foi necessário contextualizar o planejamento de marketing através da descrição dos conceitos básicos de segmentação, posicionamento, diferenciação e seleção do público-alvo. A parte teórica do trabalho tem como foco a explanação do papel dos canais de distribuição na estratégia organizacional, descrevendo os tipos, níveis, funções e objetivos dos canais. Posteriormente é feito um levantamento dos aspectos importantes para o desenvolvimento de canais de distribuição à luz de teóricos. O tipo de pesquisa realizada foi um estudo de caso que faz uma análise comparativa dos aspectos levantados na teoria com os aspectos identificados no desenvolvimento de canal de distribuição da empresa-alvo do estudo. Por fim, é demonstrado como se deu o processo de desenvolvimento de canal da indústria alimentícia objeto da pesquisa e conclui-se que os aspectos descritos pelos teóricos são utilizados no desenvolvimento de canal da empresa. Além disso, são constatados como principais aspectos no desenvolvimento de canal do estudo de caso o planejamento e benchmarking das empresas do mesmo ramo de atividade.Reinaldo, Hugo Osvaldo AcostaPinheiro, Walter Pinto Machado2017-11-09T19:45:39Z2017-11-09T19:45:39Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPINHEIRO, Walter Pinto Machado. Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos. 2014. 67 f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/27467porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-25T13:39:17Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/27467Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:43:05.178919Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos |
title |
Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos |
spellingShingle |
Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos Pinheiro, Walter Pinto Machado Indústria Alimentos Planejamento empresarial Canais de distribuição |
title_short |
Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos |
title_full |
Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos |
title_fullStr |
Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos |
title_sort |
Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos |
author |
Pinheiro, Walter Pinto Machado |
author_facet |
Pinheiro, Walter Pinto Machado |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Reinaldo, Hugo Osvaldo Acosta |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Walter Pinto Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indústria Alimentos Planejamento empresarial Canais de distribuição |
topic |
Indústria Alimentos Planejamento empresarial Canais de distribuição |
description |
This paper focuses on distribution channels as a competitive strategy. To develop the theme was performed research on the development of food industry in a distribution channel, selecting the most suitable distribution model and transcribing the aspects involved in the process, linking them with the marketing strategy of the organization. To support the research was necessary to contextualize the marketing planning by describing the basic concepts of segmentation, positioning, differentiation and selection of the target audience. The theoretical part of the study focuses on the explanation of the role of distribution channels in organizational strategy, describing the types, levels, functions and objectives of the channels. Later is a survey of important for the development of distribution channels based on the theoretical aspects. What kind of research was a case study that aims to make a comparative analysis of the issues raised in the theory with the issues identified in developing the distribution channel of the target company's study. Finally, it is shown how the process of channel development of food industry research object was and it is concluded that the aspects described by theorists are used in the development of the canal company. Moreover, they are noted as key aspects in the development of channel case study planning and benchmarking of companies in the same industry. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2017-11-09T19:45:39Z 2017-11-09T19:45:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PINHEIRO, Walter Pinto Machado. Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos. 2014. 67 f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2014. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/27467 |
identifier_str_mv |
PINHEIRO, Walter Pinto Machado. Desenvolvimento de canal de distribuição: estudo de caso em uma indústria de alimentos. 2014. 67 f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2014. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/27467 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028918501834752 |