The feminine gender trouble: multimodal analysis of a beer ad
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Entrepalavras |
Texto Completo: | http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1681 |
Resumo: | This paper aims to analyze how the multimodal meanings contribute to the construal of the feminine on the discourse of the ad of Itaipava beer. Firstly, we bring the theoretical discussion on the feminine gender and the inscription of the body as the own woman represented discoursally in the image of the beer ad. Secondly, we show the theoretical-methodological assumptions on the grammar of visual design (GVD) by Kress and van Leeuwen ([1996] 2006) with the purpose of analyzing the image on the ad, by means of representational, interactive and compositional metafunctions. In terms of our methodology on this paper, we analyze the visual meanings linked to an analysis that is discoursively inscript into the feminine body represented in the ad. This way, we comprehend that ad concerns mostly compositional and interactive elements of the image reproducing masculinist discourse in terms of consumption of the feminine body. We realize that the analysis of that representation of the feminine body can lead to an identification of the meanings taken as given from an awareness of our uses of language. |
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The feminine gender trouble: multimodal analysis of a beer adQuestões de gênero feminino: análise multimodal de um anúncio publicitário de cervejaFeminine gender. Multimodality. Ad discourse.Gênero feminino. Multimodalidade. Anúncio publicitário.This paper aims to analyze how the multimodal meanings contribute to the construal of the feminine on the discourse of the ad of Itaipava beer. Firstly, we bring the theoretical discussion on the feminine gender and the inscription of the body as the own woman represented discoursally in the image of the beer ad. Secondly, we show the theoretical-methodological assumptions on the grammar of visual design (GVD) by Kress and van Leeuwen ([1996] 2006) with the purpose of analyzing the image on the ad, by means of representational, interactive and compositional metafunctions. In terms of our methodology on this paper, we analyze the visual meanings linked to an analysis that is discoursively inscript into the feminine body represented in the ad. This way, we comprehend that ad concerns mostly compositional and interactive elements of the image reproducing masculinist discourse in terms of consumption of the feminine body. We realize that the analysis of that representation of the feminine body can lead to an identification of the meanings taken as given from an awareness of our uses of language.O presente artigo tem como objetivo analisar de que modo os significados multimodais contribuem na representação do corpo feminino no discurso de um anúncio da cerveja Itaipava. Como pressupostos teóricos que embasam os estudos feministas, trazemos uma abordagem do gênero feminino e do corpo como inscrito na própria figura da mulher representada na imagem do anúncio. Em seguida, evocamos os pressupostos teórico-metodológicos da Gramática do Design Visual de Kress e van Leeuwen ([1996] 2006) a fim de analisar a imagem do anúncio publicitário a partir das metafunções representacional, interativa e composicional. Do ponto de vista metodológico, fazemos uma análise dos significados visuais inscritos discursivamente no corpo feminino representado no anúncio. Dessa forma, compreendemos que o anúncio em questão remete, principalmente, aos elementos composicionais e interativos da imagem na reprodução do discurso masculinista que instiga uma espécie de objetivação do corpo feminino. Percebemos, assim, que a análise da representação do corpo feminino pode levar ao reconhecimento de significados tidos como tácitos, a partir de uma conscientização do nosso uso da linguagem.Universidade Federal do CearáBarros, Marcos Alberto XavierPinheiro, Michelle Soares2019-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/168110.22168/2237-6321-31681Entrepalavras; v. 9, n. 3 (9); 244-260Entrepalavras; v. 9, n. 3 (9); 244-260Entrepalavras; v. 9, n. 3 (9); 244-260Entrepalavras; v. 9, n. 3 (9); 244-260Entrepalavras; v. 9, n. 3 (9); 244-2602237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1681/636http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/downloadSuppFile/1681/95http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/downloadSuppFile/1681/96Direitos autorais 2019 Entrepalavrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-23T04:16:37Zoai:ojs.localhost:article/1681Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2019-12-23T04:16:37Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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