Emotional argumentation in a letter and in a post on Instagram

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cortez, Suzana Leite
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Catelão, Evandro de Melo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Entrepalavras
Texto Completo: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2422
Resumo: In this study, we problematize the argumentative work of pre-digital and digital texts, markedly passionate, which aim to act  on the interlocutor through the mobilization of emotions. This investigation  articulates concepts from text, discursive and enunciation theories. We support the hypothesis that, in the argumentation field, the search for agreement (or disagreement) can be a point of generation of emotion, mainly anchored in the preferable, that is, in the field of values and beliefs, which are empathically mobilized. By comparing suicide letters and Instagram posts, we aim, therefore, to discuss what kind of argumentative orientation is explored by enunciators in their productions. The analysis results indicate that the discourses are built in a very similar way in regard to the articulation of  points of view and choice of the types of arguments (real/preferable) with a language action targeted  by the subjects. In the  discursive genres that appeal to the sensitive, there seems to have a much more significant issue  regarding the use of values, facts, and evidence within the argumentative orientations. Bringing or questioning values and interests would also be a way to bring emotion to the discourse and to empathically defend points of view.
id UFC-9_89d7cff2a0014fe4f12e01c04fae1074
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2422
network_acronym_str UFC-9
network_name_str Entrepalavras
repository_id_str
spelling Emotional argumentation in a letter and in a post on InstagramArgumentação emocionada em uma carta e em uma postagem do InstagramArgumentation. Emotion. Point of view.Argumentação. Emoção. Ponto de vista.In this study, we problematize the argumentative work of pre-digital and digital texts, markedly passionate, which aim to act  on the interlocutor through the mobilization of emotions. This investigation  articulates concepts from text, discursive and enunciation theories. We support the hypothesis that, in the argumentation field, the search for agreement (or disagreement) can be a point of generation of emotion, mainly anchored in the preferable, that is, in the field of values and beliefs, which are empathically mobilized. By comparing suicide letters and Instagram posts, we aim, therefore, to discuss what kind of argumentative orientation is explored by enunciators in their productions. The analysis results indicate that the discourses are built in a very similar way in regard to the articulation of  points of view and choice of the types of arguments (real/preferable) with a language action targeted  by the subjects. In the  discursive genres that appeal to the sensitive, there seems to have a much more significant issue  regarding the use of values, facts, and evidence within the argumentative orientations. Bringing or questioning values and interests would also be a way to bring emotion to the discourse and to empathically defend points of view.Problematizamos, neste estudo, o fazer argumentativo de textos pré-digitais e digitais nativos, marcadamente passionais, que visam a agir sobre o interlocutor através da mobilização de emoções. Teoricamente, este estudo articula conceitos provenientes das teorias de texto, do discurso e da enunciação. Sustentamos a hipótese de que, no campo da argumentação, a busca pelo acordo (ou desacordo) pode ser um ponto de geração de emoção, principalmente ancorada no preferível, ou seja, no campo dos valores e das crenças, que são empaticamente mobilizados. Objetivamos, assim, discutir, pela comparação entre carta de suicídio e postagem no Instagram, que tipo de orientação argumentativa é explorada pelos enunciadores. Os resultados da análise indicam que os textos são construídos de forma muito similar, no sentido de articulação dos pontos de vista e escolha dos tipos de argumentos (real/preferível) com a ação de linguagem visada pelos sujeitos. Nos gêneros discursivos que apelam para o sensível, parece haver uma problemática muito maior quanto ao uso de valores, dos fatos e das provas no interior das orientações argumentativas. Trazer ou questionar valores e interesses seria também uma forma de trazer emoção ao discurso e de defender pontos de vista empaticamente.Universidade Federal do CearáCortez, Suzana LeiteCatelão, Evandro de Melo2022-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/242210.22168/2237-6321-12esp2422Entrepalavras; v. 12, n. 12esp (12): IV Workshop de Linguística de Texto; 116-134Entrepalavras; v. 12, n. 12esp (12): IV Workshop de Linguística de Texto; 116-134Entrepalavras; v. 12, n. 12esp (12): IV Workshop de Linguística de Texto; 116-134Entrepalavras; v. 12, n. 12esp (12): IV Workshop de Linguística de Texto; 116-134Entrepalavras; v. 12, n. 12esp (12): IV Workshop de Linguística de Texto; 116-1342237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2422/917Direitos autorais 2022 Entrepalavrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/deed.esinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-27T23:24:03Zoai:ojs.localhost:article/2422Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2022-12-27T23:24:03Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Emotional argumentation in a letter and in a post on Instagram
Argumentação emocionada em uma carta e em uma postagem do Instagram
title Emotional argumentation in a letter and in a post on Instagram
spellingShingle Emotional argumentation in a letter and in a post on Instagram
Cortez, Suzana Leite
Argumentation. Emotion. Point of view.
Argumentação. Emoção. Ponto de vista.
title_short Emotional argumentation in a letter and in a post on Instagram
title_full Emotional argumentation in a letter and in a post on Instagram
title_fullStr Emotional argumentation in a letter and in a post on Instagram
title_full_unstemmed Emotional argumentation in a letter and in a post on Instagram
title_sort Emotional argumentation in a letter and in a post on Instagram
author Cortez, Suzana Leite
author_facet Cortez, Suzana Leite
Catelão, Evandro de Melo
author_role author
author2 Catelão, Evandro de Melo
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Cortez, Suzana Leite
Catelão, Evandro de Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Argumentation. Emotion. Point of view.
Argumentação. Emoção. Ponto de vista.
topic Argumentation. Emotion. Point of view.
Argumentação. Emoção. Ponto de vista.
description In this study, we problematize the argumentative work of pre-digital and digital texts, markedly passionate, which aim to act  on the interlocutor through the mobilization of emotions. This investigation  articulates concepts from text, discursive and enunciation theories. We support the hypothesis that, in the argumentation field, the search for agreement (or disagreement) can be a point of generation of emotion, mainly anchored in the preferable, that is, in the field of values and beliefs, which are empathically mobilized. By comparing suicide letters and Instagram posts, we aim, therefore, to discuss what kind of argumentative orientation is explored by enunciators in their productions. The analysis results indicate that the discourses are built in a very similar way in regard to the articulation of  points of view and choice of the types of arguments (real/preferable) with a language action targeted  by the subjects. In the  discursive genres that appeal to the sensitive, there seems to have a much more significant issue  regarding the use of values, facts, and evidence within the argumentative orientations. Bringing or questioning values and interests would also be a way to bring emotion to the discourse and to empathically defend points of view.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-08
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2422
10.22168/2237-6321-12esp2422
url http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2422
identifier_str_mv 10.22168/2237-6321-12esp2422
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2422/917
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2022 Entrepalavras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/deed.es
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2022 Entrepalavras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/deed.es
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Entrepalavras; v. 12, n. 12esp (12): IV Workshop de Linguística de Texto; 116-134
Entrepalavras; v. 12, n. 12esp (12): IV Workshop de Linguística de Texto; 116-134
Entrepalavras; v. 12, n. 12esp (12): IV Workshop de Linguística de Texto; 116-134
Entrepalavras; v. 12, n. 12esp (12): IV Workshop de Linguística de Texto; 116-134
Entrepalavras; v. 12, n. 12esp (12): IV Workshop de Linguística de Texto; 116-134
2237-6321
reponame:Entrepalavras
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Entrepalavras
collection Entrepalavras
repository.name.fl_str_mv Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br
_version_ 1798329727277072385