Conceptions of languages and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Entrepalavras |
Texto Completo: | http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2208 |
Resumo: | In this research, we analyzed the conceptions of language, by also highlighting the conceptions of reading/literature, in the Digital Learning Objects (DLO) of the digital textbook Português: linguagens em conexão (2013), by Maria das Graças Leão Sette, Márcia Antônia Travalha and Maria do Socorro Starling de Barros. The theoretical basis of this research is supported by Bakhtin ([1929] 2014), Fuza, Ohuschi, Menegassi (2011), Geraldi (1999), Oliveira (2010), Travaglia (2002), and others. The study consists of qualitative and documentary research, as we examined the DLO and the Portuguese textbook, documents that are part of the teaching context. To make this research viable, we followed the following methodological steps: (i) we carried out a survey of the DLOs in the reading and teaching of images segment in that book; (ii) we attended each of the DLOs; (iii) we analyzed the DLO of the book, considering the category of analysis conceptions of language and reading. The results of the investigation indicate that there is a hybridization of conceptions of language in the analyzed DLO. However, we ascertained a higher predominance of language concepts as an expression of thought and as a communication tool, at the expense of language as verbal interaction. |
id |
UFC-9_94b4903751a75a097e822ca8ca7633a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/2208 |
network_acronym_str |
UFC-9 |
network_name_str |
Entrepalavras |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceptions of languages and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexãoConcepções de linguagens e leitura nos objetos educacionais digitais no livro didático digital Português: linguagens em conexãoLanguage conception. Digital educational object. Digital textbook.Concepção de linguagem. Objeto educacional digital. Livro didático digital.In this research, we analyzed the conceptions of language, by also highlighting the conceptions of reading/literature, in the Digital Learning Objects (DLO) of the digital textbook Português: linguagens em conexão (2013), by Maria das Graças Leão Sette, Márcia Antônia Travalha and Maria do Socorro Starling de Barros. The theoretical basis of this research is supported by Bakhtin ([1929] 2014), Fuza, Ohuschi, Menegassi (2011), Geraldi (1999), Oliveira (2010), Travaglia (2002), and others. The study consists of qualitative and documentary research, as we examined the DLO and the Portuguese textbook, documents that are part of the teaching context. To make this research viable, we followed the following methodological steps: (i) we carried out a survey of the DLOs in the reading and teaching of images segment in that book; (ii) we attended each of the DLOs; (iii) we analyzed the DLO of the book, considering the category of analysis conceptions of language and reading. The results of the investigation indicate that there is a hybridization of conceptions of language in the analyzed DLO. However, we ascertained a higher predominance of language concepts as an expression of thought and as a communication tool, at the expense of language as verbal interaction.Analisamos, neste trabalho, as concepções de língua(gem),destacando também as concepções de leitura/literatura, nos Objetos Educacionais Digitais (OED) do livro didático digital Português: linguagens em conexão (2013), das autoras Maria das Graças Leão Sette, Márcia Antônia Travalha e Maria do Socorro Starling de Barros. A base teórica dessa pesquisa está sustentada em Bakhtin ([1929] 2014), Fuza, Ohuschi e Menegassi (2011), Geraldi (1999), Oliveira (2010), Travaglia (2002), dentre outros. O estudo é uma pesquisa de natureza qualitativa e de cunho documental, pois analisamos documentos presentes no contexto de ensino, ou seja, OED e livro didático de português. Para a viabilização dessa pesquisa, seguimos os seguintes passos metodológicos: (i) realizamos o levantamento dos OED do eixo leitura e ensino de imagens no referido livro; (ii) assistimos a cada um dos OED; (iii) analisamos os OED do livro, considerando a categoria de análise concepções de língua(gem) e de leitura. Os resultados da investigação indicam que há uma hibridização das concepções de língua(gem) nos OED analisados. Apesar disso, verificamos que há uma maior predominância das concepções de linguagem como expressão do pensamento e como instrumento de comunicação, em detrimento da linguagem como interação verbal.Universidade Federal do CearáMartins da Silva, ElianePinheiro, Regina Cláudia2022-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/220810.22168/2237-6321-32208Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-1472237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2208/869Direitos autorais 2022 Entrepalavrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-22T10:41:04Zoai:ojs.localhost:article/2208Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2022-03-22T10:41:04Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptions of languages and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão Concepções de linguagens e leitura nos objetos educacionais digitais no livro didático digital Português: linguagens em conexão |
title |
Conceptions of languages and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão |
spellingShingle |
Conceptions of languages and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão Martins da Silva, Eliane Language conception. Digital educational object. Digital textbook. Concepção de linguagem. Objeto educacional digital. Livro didático digital. |
title_short |
Conceptions of languages and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão |
title_full |
Conceptions of languages and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão |
title_fullStr |
Conceptions of languages and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão |
title_full_unstemmed |
Conceptions of languages and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão |
title_sort |
Conceptions of languages and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão |
author |
Martins da Silva, Eliane |
author_facet |
Martins da Silva, Eliane Pinheiro, Regina Cláudia |
author_role |
author |
author2 |
Pinheiro, Regina Cláudia |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins da Silva, Eliane Pinheiro, Regina Cláudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Language conception. Digital educational object. Digital textbook. Concepção de linguagem. Objeto educacional digital. Livro didático digital. |
topic |
Language conception. Digital educational object. Digital textbook. Concepção de linguagem. Objeto educacional digital. Livro didático digital. |
description |
In this research, we analyzed the conceptions of language, by also highlighting the conceptions of reading/literature, in the Digital Learning Objects (DLO) of the digital textbook Português: linguagens em conexão (2013), by Maria das Graças Leão Sette, Márcia Antônia Travalha and Maria do Socorro Starling de Barros. The theoretical basis of this research is supported by Bakhtin ([1929] 2014), Fuza, Ohuschi, Menegassi (2011), Geraldi (1999), Oliveira (2010), Travaglia (2002), and others. The study consists of qualitative and documentary research, as we examined the DLO and the Portuguese textbook, documents that are part of the teaching context. To make this research viable, we followed the following methodological steps: (i) we carried out a survey of the DLOs in the reading and teaching of images segment in that book; (ii) we attended each of the DLOs; (iii) we analyzed the DLO of the book, considering the category of analysis conceptions of language and reading. The results of the investigation indicate that there is a hybridization of conceptions of language in the analyzed DLO. However, we ascertained a higher predominance of language concepts as an expression of thought and as a communication tool, at the expense of language as verbal interaction. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2208 10.22168/2237-6321-32208 |
url |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2208 |
identifier_str_mv |
10.22168/2237-6321-32208 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2208/869 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2022 Entrepalavras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2022 Entrepalavras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147 Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147 Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147 Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147 Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147 2237-6321 reponame:Entrepalavras instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Entrepalavras |
collection |
Entrepalavras |
repository.name.fl_str_mv |
Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br |
_version_ |
1798329730190016512 |