Conceptions of languages ​​and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins da Silva, Eliane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pinheiro, Regina Cláudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Entrepalavras
Texto Completo: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2208
Resumo: In this research, we analyzed the conceptions of language, by also highlighting the conceptions of reading/literature, in the Digital Learning Objects (DLO) of the digital textbook Português: linguagens em conexão (2013), by Maria das Graças Leão Sette, Márcia Antônia Travalha and Maria do Socorro Starling de Barros. The theoretical basis of this research is supported by Bakhtin ([1929] 2014), Fuza, Ohuschi, Menegassi (2011), Geraldi (1999), Oliveira (2010), Travaglia (2002), and others. The study consists of qualitative and documentary research, as we examined the DLO and the Portuguese textbook, documents that are part of the teaching context. To make this research viable, we followed the following methodological steps: (i) we carried out a survey of the DLOs in the reading and teaching of images segment in that book; (ii) we attended each of the DLOs; (iii) we analyzed the DLO of the book, considering the category of analysis conceptions of language and reading. The results of the investigation indicate that there is a hybridization of conceptions of language in the analyzed DLO. However, we ascertained a higher predominance of language concepts as an expression of thought and as a communication tool, at the expense of language as verbal interaction.
id UFC-9_94b4903751a75a097e822ca8ca7633a3
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2208
network_acronym_str UFC-9
network_name_str Entrepalavras
repository_id_str
spelling Conceptions of languages ​​and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexãoConcepções de linguagens e leitura nos objetos educacionais digitais no livro didático digital Português: linguagens em conexãoLanguage conception. Digital educational object. Digital textbook.Concepção de linguagem. Objeto educacional digital. Livro didático digital.In this research, we analyzed the conceptions of language, by also highlighting the conceptions of reading/literature, in the Digital Learning Objects (DLO) of the digital textbook Português: linguagens em conexão (2013), by Maria das Graças Leão Sette, Márcia Antônia Travalha and Maria do Socorro Starling de Barros. The theoretical basis of this research is supported by Bakhtin ([1929] 2014), Fuza, Ohuschi, Menegassi (2011), Geraldi (1999), Oliveira (2010), Travaglia (2002), and others. The study consists of qualitative and documentary research, as we examined the DLO and the Portuguese textbook, documents that are part of the teaching context. To make this research viable, we followed the following methodological steps: (i) we carried out a survey of the DLOs in the reading and teaching of images segment in that book; (ii) we attended each of the DLOs; (iii) we analyzed the DLO of the book, considering the category of analysis conceptions of language and reading. The results of the investigation indicate that there is a hybridization of conceptions of language in the analyzed DLO. However, we ascertained a higher predominance of language concepts as an expression of thought and as a communication tool, at the expense of language as verbal interaction.Analisamos, neste trabalho, as concepções de língua(gem),destacando também as concepções de leitura/literatura, nos Objetos Educacionais Digitais (OED) do livro didático digital Português: linguagens em conexão (2013), das autoras Maria das Graças Leão Sette, Márcia Antônia Travalha e Maria do Socorro Starling de Barros. A base teórica dessa pesquisa está sustentada em Bakhtin ([1929] 2014), Fuza, Ohuschi e Menegassi (2011), Geraldi (1999), Oliveira (2010), Travaglia (2002), dentre outros. O estudo é uma pesquisa de natureza qualitativa e de cunho documental, pois analisamos documentos presentes no contexto de ensino, ou seja, OED e livro didático de português. Para a viabilização dessa pesquisa, seguimos os seguintes passos metodológicos: (i) realizamos o levantamento dos OED do eixo leitura e ensino de imagens no referido livro; (ii) assistimos a cada um dos OED; (iii) analisamos os OED do livro, considerando a categoria de análise concepções de língua(gem) e de leitura. Os resultados da investigação indicam que há uma hibridização das concepções de língua(gem) nos OED analisados. Apesar disso, verificamos que há uma maior predominância das concepções de linguagem como expressão do pensamento e como instrumento de comunicação, em detrimento da linguagem como interação verbal.Universidade Federal do CearáMartins da Silva, ElianePinheiro, Regina Cláudia2022-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/220810.22168/2237-6321-32208Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-1472237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2208/869Direitos autorais 2022 Entrepalavrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-22T10:41:04Zoai:ojs.localhost:article/2208Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2022-03-22T10:41:04Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceptions of languages ​​and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão
Concepções de linguagens e leitura nos objetos educacionais digitais no livro didático digital Português: linguagens em conexão
title Conceptions of languages ​​and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão
spellingShingle Conceptions of languages ​​and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão
Martins da Silva, Eliane
Language conception. Digital educational object. Digital textbook.
Concepção de linguagem. Objeto educacional digital. Livro didático digital.
title_short Conceptions of languages ​​and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão
title_full Conceptions of languages ​​and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão
title_fullStr Conceptions of languages ​​and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão
title_full_unstemmed Conceptions of languages ​​and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão
title_sort Conceptions of languages ​​and reading in digital educational objects in the digital textbook Português: linguagens em conexão
author Martins da Silva, Eliane
author_facet Martins da Silva, Eliane
Pinheiro, Regina Cláudia
author_role author
author2 Pinheiro, Regina Cláudia
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Martins da Silva, Eliane
Pinheiro, Regina Cláudia
dc.subject.por.fl_str_mv Language conception. Digital educational object. Digital textbook.
Concepção de linguagem. Objeto educacional digital. Livro didático digital.
topic Language conception. Digital educational object. Digital textbook.
Concepção de linguagem. Objeto educacional digital. Livro didático digital.
description In this research, we analyzed the conceptions of language, by also highlighting the conceptions of reading/literature, in the Digital Learning Objects (DLO) of the digital textbook Português: linguagens em conexão (2013), by Maria das Graças Leão Sette, Márcia Antônia Travalha and Maria do Socorro Starling de Barros. The theoretical basis of this research is supported by Bakhtin ([1929] 2014), Fuza, Ohuschi, Menegassi (2011), Geraldi (1999), Oliveira (2010), Travaglia (2002), and others. The study consists of qualitative and documentary research, as we examined the DLO and the Portuguese textbook, documents that are part of the teaching context. To make this research viable, we followed the following methodological steps: (i) we carried out a survey of the DLOs in the reading and teaching of images segment in that book; (ii) we attended each of the DLOs; (iii) we analyzed the DLO of the book, considering the category of analysis conceptions of language and reading. The results of the investigation indicate that there is a hybridization of conceptions of language in the analyzed DLO. However, we ascertained a higher predominance of language concepts as an expression of thought and as a communication tool, at the expense of language as verbal interaction.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2208
10.22168/2237-6321-32208
url http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2208
identifier_str_mv 10.22168/2237-6321-32208
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2208/869
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2022 Entrepalavras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2022 Entrepalavras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147
Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147
Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147
Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147
Entrepalavras; v. 11, n. 3 (11): Linguagem e Tecnologia; 130-147
2237-6321
reponame:Entrepalavras
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Entrepalavras
collection Entrepalavras
repository.name.fl_str_mv Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br
_version_ 1798329730190016512