Dicionário de aprendizagem e língua latina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Entrepalavras |
Texto Completo: | http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/198 |
Resumo: | Reflecting on language teaching results in multiple facets that can be perceived from which we can mention, as an example, the educational material - especially the learning dictionaries. The lexicographic work often reflects methodologies used by the educational book, as is placed by Longo (2006) Thus, we encourage the discussion of issues concerning the development of foreign language dictionaries directing it to the teaching / learning of Latin. For this, we refer to the pedagogical lexicography and its relationship to the Theory of Multimodality of Kress and Van Leuwen (1996). Thus, we share the issues raised (teaching and learning of Latin / pedagogical lexicography) with other authors as Miotti (2006), Longo (2006), Pontes (2009). From the analysis of vocabularies and the contribution of Pedagogical Lexicography and the Theory of Multimodality we built a model of vocabulary that is being evaluated. Therefore, with the last testing conducted on the semester 2012.1 at the Universidade Regional do Cariri, in view of the results, the importance of the current contributions from areas dealt here for the teaching and learning Latin process. We note that relevance commenting lexicographic consistency and usage instructions in the dictionary as influencers of such processes. |
id |
UFC-9_e0446d838553a5284744505b0bb524b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/198 |
network_acronym_str |
UFC-9 |
network_name_str |
Entrepalavras |
repository_id_str |
|
spelling |
Dicionário de aprendizagem e língua latinaDicionário de aprendizagem e língua latinaPedagogical Lexicography; Latin teaching; Multimodality.Linguística AplicadaLexicografia Pedagógica; Ensino de Latim; Multimodalidade.Reflecting on language teaching results in multiple facets that can be perceived from which we can mention, as an example, the educational material - especially the learning dictionaries. The lexicographic work often reflects methodologies used by the educational book, as is placed by Longo (2006) Thus, we encourage the discussion of issues concerning the development of foreign language dictionaries directing it to the teaching / learning of Latin. For this, we refer to the pedagogical lexicography and its relationship to the Theory of Multimodality of Kress and Van Leuwen (1996). Thus, we share the issues raised (teaching and learning of Latin / pedagogical lexicography) with other authors as Miotti (2006), Longo (2006), Pontes (2009). From the analysis of vocabularies and the contribution of Pedagogical Lexicography and the Theory of Multimodality we built a model of vocabulary that is being evaluated. Therefore, with the last testing conducted on the semester 2012.1 at the Universidade Regional do Cariri, in view of the results, the importance of the current contributions from areas dealt here for the teaching and learning Latin process. We note that relevance commenting lexicographic consistency and usage instructions in the dictionary as influencers of such processes.Refletir sobre o ensino de línguas resulta em várias facetas passíveis de serem percebidas, das quais podemos citar, como exemplo, o material didático – especialmente os dicionários de aprendizagem. A obra lexicográfica muitas vezes reflete metodologias utilizadas pelo livro didático, como é colocado por Longo (2006). Assim, fomentamos a discussão acerca da problemática concernente à elaboração de dicionários de língua estrangeira direcionando-a para o ensino/aprendizagem de latim. Para tanto, remetemo-nos à Lexicografia Pedagógica e a sua relação com a Teoria da Multimodalidade de Kress e Van Leuwen (1996). Destarte, partilhamos as temáticas colocadas (ensino e aprendizagem de latim/lexicografia pedagógica) com outros autores como Miotti (2006), Longo (2006), Pontes (2009). A partir da análise de vocabulários e da contribuição da Lexicografia Pedagógica e da Teoria da Multimodalidade, construímos um modelo de vocabulário que está em avaliação. Logo, com a última testagem realizada no semestre letivo de 2012.1 na Universidade Regional do Cariri reafirmamos, tendo em vista os resultados obtidos, a importância das contribuições atuais das áreas aqui abordadas para o processo de ensino e aprendizagem de Latim. Notamos tal relevância comentando a coerência lexicográfica e as instruções de uso no dicionário como influenciadores de tais processos.Dicionário de aprendizagem e língua latinaUniversidade Federal do CearáUniversidade Regional do CaririArruda, Francisco Edmar CialdineSousa, Rita Moreira de2013-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigos a serem avaliados para Ed. Especial 2013.1Pesquisa exploratória descritivaapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/19810.22168/2237-6321.3.3.2 esp.113-130Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-1302237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/198/199info:eu-repo/semantics/openAccess2013-10-11T04:28:24Zoai:ojs.localhost:article/198Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2013-10-11T04:28:24Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dicionário de aprendizagem e língua latina Dicionário de aprendizagem e língua latina |
title |
Dicionário de aprendizagem e língua latina |
spellingShingle |
Dicionário de aprendizagem e língua latina Arruda, Francisco Edmar Cialdine Pedagogical Lexicography; Latin teaching; Multimodality. Linguística Aplicada Lexicografia Pedagógica; Ensino de Latim; Multimodalidade. |
title_short |
Dicionário de aprendizagem e língua latina |
title_full |
Dicionário de aprendizagem e língua latina |
title_fullStr |
Dicionário de aprendizagem e língua latina |
title_full_unstemmed |
Dicionário de aprendizagem e língua latina |
title_sort |
Dicionário de aprendizagem e língua latina |
author |
Arruda, Francisco Edmar Cialdine |
author_facet |
Arruda, Francisco Edmar Cialdine Sousa, Rita Moreira de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Rita Moreira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Regional do Cariri |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arruda, Francisco Edmar Cialdine Sousa, Rita Moreira de |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogical Lexicography; Latin teaching; Multimodality. Linguística Aplicada Lexicografia Pedagógica; Ensino de Latim; Multimodalidade. |
topic |
Pedagogical Lexicography; Latin teaching; Multimodality. Linguística Aplicada Lexicografia Pedagógica; Ensino de Latim; Multimodalidade. |
description |
Reflecting on language teaching results in multiple facets that can be perceived from which we can mention, as an example, the educational material - especially the learning dictionaries. The lexicographic work often reflects methodologies used by the educational book, as is placed by Longo (2006) Thus, we encourage the discussion of issues concerning the development of foreign language dictionaries directing it to the teaching / learning of Latin. For this, we refer to the pedagogical lexicography and its relationship to the Theory of Multimodality of Kress and Van Leuwen (1996). Thus, we share the issues raised (teaching and learning of Latin / pedagogical lexicography) with other authors as Miotti (2006), Longo (2006), Pontes (2009). From the analysis of vocabularies and the contribution of Pedagogical Lexicography and the Theory of Multimodality we built a model of vocabulary that is being evaluated. Therefore, with the last testing conducted on the semester 2012.1 at the Universidade Regional do Cariri, in view of the results, the importance of the current contributions from areas dealt here for the teaching and learning Latin process. We note that relevance commenting lexicographic consistency and usage instructions in the dictionary as influencers of such processes. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-10-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos a serem avaliados para Ed. Especial 2013.1 Pesquisa exploratória descritiva |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/198 10.22168/2237-6321.3.3.2 esp.113-130 |
url |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/198 |
identifier_str_mv |
10.22168/2237-6321.3.3.2 esp.113-130 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/198/199 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130 Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130 Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130 Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130 Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130 2237-6321 reponame:Entrepalavras instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Entrepalavras |
collection |
Entrepalavras |
repository.name.fl_str_mv |
Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br |
_version_ |
1798329728389611520 |