Dicionário de aprendizagem e língua latina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arruda, Francisco Edmar Cialdine
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Sousa, Rita Moreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Entrepalavras
Texto Completo: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/198
Resumo: Reflecting on language teaching results in multiple facets that can be perceived from which we can mention, as an example, the educational material - especially the learning dictionaries. The lexicographic work often reflects methodologies used by the educational book, as is placed by Longo (2006) Thus, we encourage the discussion of issues concerning the development of foreign language dictionaries directing it to the teaching / learning of Latin. For this, we refer to the pedagogical lexicography and its relationship to the Theory of Multimodality of Kress and Van Leuwen (1996). Thus, we share the issues raised (teaching and learning of Latin / pedagogical lexicography) with other authors as Miotti (2006), Longo (2006), Pontes (2009). From the analysis of vocabularies and the contribution of Pedagogical Lexicography and the Theory of Multimodality we built a model of vocabulary that is being evaluated. Therefore, with the last testing conducted on the semester 2012.1  at the Universidade Regional do Cariri, in view of the results, the importance of the current contributions from areas dealt here for the teaching and learning Latin process. We note that relevance commenting lexicographic consistency and usage instructions in the dictionary as influencers of such processes.
id UFC-9_e0446d838553a5284744505b0bb524b8
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/198
network_acronym_str UFC-9
network_name_str Entrepalavras
repository_id_str
spelling Dicionário de aprendizagem e língua latinaDicionário de aprendizagem e língua latinaPedagogical Lexicography; Latin teaching; Multimodality.Linguística AplicadaLexicografia Pedagógica; Ensino de Latim; Multimodalidade.Reflecting on language teaching results in multiple facets that can be perceived from which we can mention, as an example, the educational material - especially the learning dictionaries. The lexicographic work often reflects methodologies used by the educational book, as is placed by Longo (2006) Thus, we encourage the discussion of issues concerning the development of foreign language dictionaries directing it to the teaching / learning of Latin. For this, we refer to the pedagogical lexicography and its relationship to the Theory of Multimodality of Kress and Van Leuwen (1996). Thus, we share the issues raised (teaching and learning of Latin / pedagogical lexicography) with other authors as Miotti (2006), Longo (2006), Pontes (2009). From the analysis of vocabularies and the contribution of Pedagogical Lexicography and the Theory of Multimodality we built a model of vocabulary that is being evaluated. Therefore, with the last testing conducted on the semester 2012.1  at the Universidade Regional do Cariri, in view of the results, the importance of the current contributions from areas dealt here for the teaching and learning Latin process. We note that relevance commenting lexicographic consistency and usage instructions in the dictionary as influencers of such processes.Refletir sobre o ensino de línguas resulta em várias facetas passíveis de serem percebidas, das quais podemos citar, como exemplo, o material didático – especialmente os dicionários de aprendizagem. A obra lexicográfica muitas vezes reflete metodologias utilizadas pelo livro didático, como é colocado por Longo (2006). Assim, fomentamos a discussão acerca da problemática concernente à elaboração de dicionários de língua estrangeira direcionando-a para o ensino/aprendizagem de latim. Para tanto, remetemo-nos à Lexicografia Pedagógica e a sua relação com a Teoria da Multimodalidade de Kress e Van Leuwen (1996). Destarte, partilhamos as temáticas colocadas (ensino e aprendizagem de latim/lexicografia pedagógica) com outros autores como Miotti (2006), Longo (2006), Pontes (2009). A partir da análise de vocabulários e da contribuição da Lexicografia Pedagógica e da Teoria da Multimodalidade, construímos um modelo de vocabulário que está em avaliação. Logo, com a última testagem realizada no semestre letivo de 2012.1 na Universidade Regional do Cariri reafirmamos, tendo em vista os resultados obtidos, a importância das contribuições atuais das áreas aqui abordadas para o processo de ensino e aprendizagem de Latim. Notamos tal relevância comentando a coerência lexicográfica e as instruções de uso no dicionário como influenciadores de tais processos.Dicionário de aprendizagem e língua latinaUniversidade Federal do CearáUniversidade Regional do CaririArruda, Francisco Edmar CialdineSousa, Rita Moreira de2013-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigos a serem avaliados para Ed. Especial 2013.1Pesquisa exploratória descritivaapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/19810.22168/2237-6321.3.3.2 esp.113-130Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-1302237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/198/199info:eu-repo/semantics/openAccess2013-10-11T04:28:24Zoai:ojs.localhost:article/198Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2013-10-11T04:28:24Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dicionário de aprendizagem e língua latina
Dicionário de aprendizagem e língua latina
title Dicionário de aprendizagem e língua latina
spellingShingle Dicionário de aprendizagem e língua latina
Arruda, Francisco Edmar Cialdine
Pedagogical Lexicography; Latin teaching; Multimodality.
Linguística Aplicada
Lexicografia Pedagógica; Ensino de Latim; Multimodalidade.
title_short Dicionário de aprendizagem e língua latina
title_full Dicionário de aprendizagem e língua latina
title_fullStr Dicionário de aprendizagem e língua latina
title_full_unstemmed Dicionário de aprendizagem e língua latina
title_sort Dicionário de aprendizagem e língua latina
author Arruda, Francisco Edmar Cialdine
author_facet Arruda, Francisco Edmar Cialdine
Sousa, Rita Moreira de
author_role author
author2 Sousa, Rita Moreira de
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Universidade Regional do Cariri
dc.contributor.author.fl_str_mv Arruda, Francisco Edmar Cialdine
Sousa, Rita Moreira de
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogical Lexicography; Latin teaching; Multimodality.
Linguística Aplicada
Lexicografia Pedagógica; Ensino de Latim; Multimodalidade.
topic Pedagogical Lexicography; Latin teaching; Multimodality.
Linguística Aplicada
Lexicografia Pedagógica; Ensino de Latim; Multimodalidade.
description Reflecting on language teaching results in multiple facets that can be perceived from which we can mention, as an example, the educational material - especially the learning dictionaries. The lexicographic work often reflects methodologies used by the educational book, as is placed by Longo (2006) Thus, we encourage the discussion of issues concerning the development of foreign language dictionaries directing it to the teaching / learning of Latin. For this, we refer to the pedagogical lexicography and its relationship to the Theory of Multimodality of Kress and Van Leuwen (1996). Thus, we share the issues raised (teaching and learning of Latin / pedagogical lexicography) with other authors as Miotti (2006), Longo (2006), Pontes (2009). From the analysis of vocabularies and the contribution of Pedagogical Lexicography and the Theory of Multimodality we built a model of vocabulary that is being evaluated. Therefore, with the last testing conducted on the semester 2012.1  at the Universidade Regional do Cariri, in view of the results, the importance of the current contributions from areas dealt here for the teaching and learning Latin process. We note that relevance commenting lexicographic consistency and usage instructions in the dictionary as influencers of such processes.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-08
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos a serem avaliados para Ed. Especial 2013.1
Pesquisa exploratória descritiva
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/198
10.22168/2237-6321.3.3.2 esp.113-130
url http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/198
identifier_str_mv 10.22168/2237-6321.3.3.2 esp.113-130
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/198/199
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130
Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130
Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130
Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130
Entrepalavras; v. 3, n. 2 esp (3): Homenagem José Alves Fernandes; 113-130
2237-6321
reponame:Entrepalavras
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Entrepalavras
collection Entrepalavras
repository.name.fl_str_mv Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br
_version_ 1798329728389611520