Representações de crianças em situação de rua na literatura brasileira do século XVI ao XX: travessias de um campo em (des)construção
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Letras Raras |
Texto Completo: | https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/724 |
Resumo: | This article aims to analyze how the street child is represented by renowned authors in the literary field. The text will deal with the first child characters in Brazilian literature, poor and oppressed boys, in a street situation, already seen in literature from the 16th to the 20th century. From the realization of a bibliographical research, we bring a discussion about childhood within its various perspectives, tracing a historical path of children in poverty and on the street through the work of renowned authors chosen here in order to compose the research corpus. Engaged in social issues from the most diverse eras, Brazilian literature has always represented, to a greater or lesser extent, the impasses of current societies. Demonstrating this fact, A Escrava Isaura, by Bernardo Guimarães, Memórias Póstumas de Brás Cubas, by Machado de Assis, O Cortiço, by Aluísio de Azevedo, Capitães da Areia, by Jorge Amado and Grande Sertão Veredas, by Guimarães Rosa, are some examples from that. Of these works, many deal with the so-called “excluded” of society – not only poor subjects, but also considered non-citizens – without documents or a home. Simply, non-existent people. Brazilian street children, in this sense, ignored for centuries, have made society take a new look at this scenario, no longer reserving it for subalternity, since ignoring the problem is no longer a viable option. |
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Representações de crianças em situação de rua na literatura brasileira do século XVI ao XX: travessias de um campo em (des)construção CriançaLiteratura brasileiraInfânciaPobrezaThis article aims to analyze how the street child is represented by renowned authors in the literary field. The text will deal with the first child characters in Brazilian literature, poor and oppressed boys, in a street situation, already seen in literature from the 16th to the 20th century. From the realization of a bibliographical research, we bring a discussion about childhood within its various perspectives, tracing a historical path of children in poverty and on the street through the work of renowned authors chosen here in order to compose the research corpus. Engaged in social issues from the most diverse eras, Brazilian literature has always represented, to a greater or lesser extent, the impasses of current societies. Demonstrating this fact, A Escrava Isaura, by Bernardo Guimarães, Memórias Póstumas de Brás Cubas, by Machado de Assis, O Cortiço, by Aluísio de Azevedo, Capitães da Areia, by Jorge Amado and Grande Sertão Veredas, by Guimarães Rosa, are some examples from that. Of these works, many deal with the so-called “excluded” of society – not only poor subjects, but also considered non-citizens – without documents or a home. Simply, non-existent people. Brazilian street children, in this sense, ignored for centuries, have made society take a new look at this scenario, no longer reserving it for subalternity, since ignoring the problem is no longer a viable option.O presente artigo tem o objetivo de analisar como a criança em situação de rua é representada por autores consagrados no campo literário. O texto tratará das primeiras personagens crianças na literatura brasileira, meninos pobres e oprimidos, em situação de rua, já vistos na literatura do século XVI ao século XX. A partir da realização de uma pesquisa bibliográfica, trazemos uma discussão acerca da infância dentro de suas várias perspectivas, traçando um percurso histórico das crianças em situação de pobreza e de rua através da obra de autores consagrados aqui escolhidos a fim de compor o corpus de pesquisa. Engajada em questões sociais das mais diversas épocas, a literatura brasileira sempre representou, em maior ou menor grau, os impasses das sociedades vigentes. Demonstrando tal fato, A Escrava Isaura, de Bernardo Guimarães, Memórias Póstumas de Brás Cubas, de Machado de Assis, O Cortiço, de Aluísio de Azevedo, Capitães da Areia, de Jorge Amado e Grande Sertão Veredas, de Guimarães Rosa, são alguns exemplos disso. Dessas obras, muitas tratam dos chamados “excluídos” da sociedade – não sujeitos somente pobres, mas também considerados não-cidadãos – sem documentos ou lar. Simplesmente, pessoas não existentes. As crianças brasileiras de rua, nesse sentido, ignoradas por séculos, têm feito à sociedade lançar um novo olhar para tal cenário, não mais o reservando à subalternidade, visto que ignorar a problemática deixou de ser uma opção viável.Editora Universitaria da UFCG2023-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/72410.5281/zenodo.8302781Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 310-325Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 310-325Revista Letras Raras; Vol. 12 No 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 310-325Revista Letras Raras; v. 12 n. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 310-3252317-2347reponame:Revista Letras Rarasinstname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)instacron:UFCGporhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/724/892© 2023 Revista Letras Rarashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrazil, Priscila NunesBatista, Maria Thais de Oliveira Araújo, Francisco Roberto Diniz 2023-11-18T00:36:58Zoai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/724Revistahttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLRPUBhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/oai||letrasrarasufcg@gmail.com2317-23472317-2347opendoar:2023-11-18T00:36:58Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)false |
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