Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teno, Neide Araujo Castilho
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Dias , Alessandra Risalde, Ojeda , Rosely Brum
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Letras Raras
Texto Completo: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/469
Resumo: Sharing the reflections of Marcuschi (2002), Rojo (2013, 2012), Lemke (2010), among others about the relevance of Multiliteracy Pedagogy, and Digital Technologies, this article aims to present theoretical reflections about this multimodal perspective and its assumptions for teaching the Portuguese language. Multiliteracies and digital technologies express one of the challenges for stricto sensu graduate programs in the country, as well as for teachers' daily practice. This is a bibliographical research, in the area of ​​Applied Linguistics in theoretical contributions of scholars who have been discussing pointing challenges and contributions of multiliteracies and digital technologies. The study points to the alternative of increasingly resizing the curriculum of educational contexts to incorporate multiliteracies allied to digital artifices in order to reflect on the perceptions of language in modern times and the emerging demands.
id UFCG-2_de24dcc018e7bbb96adfdf99dfc81b2e
oai_identifier_str oai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/469
network_acronym_str UFCG-2
network_name_str Revista Letras Raras
repository_id_str
spelling Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genresAs tecnologias digitais e a pedagogia dos multiletramentos: desafios para o ensino dos gêneros textuaisMultiletramentos; Tecnologias digitais; Gêneros textuais; Ensino.Multiliteracies; Digital technologies; Textual genres; Teaching.Sharing the reflections of Marcuschi (2002), Rojo (2013, 2012), Lemke (2010), among others about the relevance of Multiliteracy Pedagogy, and Digital Technologies, this article aims to present theoretical reflections about this multimodal perspective and its assumptions for teaching the Portuguese language. Multiliteracies and digital technologies express one of the challenges for stricto sensu graduate programs in the country, as well as for teachers' daily practice. This is a bibliographical research, in the area of ​​Applied Linguistics in theoretical contributions of scholars who have been discussing pointing challenges and contributions of multiliteracies and digital technologies. The study points to the alternative of increasingly resizing the curriculum of educational contexts to incorporate multiliteracies allied to digital artifices in order to reflect on the perceptions of language in modern times and the emerging demands.Compartilhando das reflexões de Marcuschi (2002), Rojo ( 2013, 2012), Lemke (2010),entre outros acerca da  relevância da Pedagogia dos Multiletramentos, e das Tecnologias Digitais  o referido artigo, objetiva apresentar reflexões teóricas acerca desta perspectiva multimodal e os seus pressupostos para o ensino de língua portuguesa. Os multiletramentos e as tecnologias digitais exprimem um dos desafios para os programas de pós-graduação stricto sensu do país, bem como para a prática cotidiana dos professores. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, na área da Linguística Aplicada em aportes teóricos de estudiosos que vem discutindo apontando desafios e contribuições dos multiletramentos e das tecnologias digitais. O estudo assinala para a alternativa  de cada vez mais redimensionar o currículo dos contextos educacionais  a incorporar dos multiletramentos aliados aos artifícios  digitais com o fito de  refletir sobre as percepções de linguagem em tempos modernos e as exigências emergentes.Editora Universitaria da UFCG2023-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/46910.5281/zenodo.8302209Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139Revista Letras Raras; Vol. 12 No 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139Revista Letras Raras; v. 12 n. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-1392317-2347reponame:Revista Letras Rarasinstname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)instacron:UFCGporhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/469/872© 2023 Revista Letras Rarashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeno, Neide Araujo CastilhoDias , Alessandra Risalde Ojeda , Rosely Brum 2023-11-18T00:36:58Zoai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/469Revistahttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLRPUBhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/oai||letrasrarasufcg@gmail.com2317-23472317-2347opendoar:2023-11-18T00:36:58Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres
As tecnologias digitais e a pedagogia dos multiletramentos: desafios para o ensino dos gêneros textuais
title Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres
spellingShingle Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres
Teno, Neide Araujo Castilho
Multiletramentos; Tecnologias digitais; Gêneros textuais; Ensino.
Multiliteracies; Digital technologies; Textual genres; Teaching.
title_short Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres
title_full Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres
title_fullStr Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres
title_full_unstemmed Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres
title_sort Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres
author Teno, Neide Araujo Castilho
author_facet Teno, Neide Araujo Castilho
Dias , Alessandra Risalde
Ojeda , Rosely Brum
author_role author
author2 Dias , Alessandra Risalde
Ojeda , Rosely Brum
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teno, Neide Araujo Castilho
Dias , Alessandra Risalde
Ojeda , Rosely Brum
dc.subject.por.fl_str_mv Multiletramentos; Tecnologias digitais; Gêneros textuais; Ensino.
Multiliteracies; Digital technologies; Textual genres; Teaching.
topic Multiletramentos; Tecnologias digitais; Gêneros textuais; Ensino.
Multiliteracies; Digital technologies; Textual genres; Teaching.
description Sharing the reflections of Marcuschi (2002), Rojo (2013, 2012), Lemke (2010), among others about the relevance of Multiliteracy Pedagogy, and Digital Technologies, this article aims to present theoretical reflections about this multimodal perspective and its assumptions for teaching the Portuguese language. Multiliteracies and digital technologies express one of the challenges for stricto sensu graduate programs in the country, as well as for teachers' daily practice. This is a bibliographical research, in the area of ​​Applied Linguistics in theoretical contributions of scholars who have been discussing pointing challenges and contributions of multiliteracies and digital technologies. The study points to the alternative of increasingly resizing the curriculum of educational contexts to incorporate multiliteracies allied to digital artifices in order to reflect on the perceptions of language in modern times and the emerging demands.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/469
10.5281/zenodo.8302209
url https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/469
identifier_str_mv 10.5281/zenodo.8302209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/469/872
dc.rights.driver.fl_str_mv © 2023 Revista Letras Raras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv © 2023 Revista Letras Raras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Universitaria da UFCG
publisher.none.fl_str_mv Editora Universitaria da UFCG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139
Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139
Revista Letras Raras; Vol. 12 No 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139
Revista Letras Raras; v. 12 n. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139
2317-2347
reponame:Revista Letras Raras
instname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
instacron:UFCG
instname_str Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
instacron_str UFCG
institution UFCG
reponame_str Revista Letras Raras
collection Revista Letras Raras
repository.name.fl_str_mv Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasrarasufcg@gmail.com
_version_ 1799319781099175936