Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Letras Raras |
Texto Completo: | https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/469 |
Resumo: | Sharing the reflections of Marcuschi (2002), Rojo (2013, 2012), Lemke (2010), among others about the relevance of Multiliteracy Pedagogy, and Digital Technologies, this article aims to present theoretical reflections about this multimodal perspective and its assumptions for teaching the Portuguese language. Multiliteracies and digital technologies express one of the challenges for stricto sensu graduate programs in the country, as well as for teachers' daily practice. This is a bibliographical research, in the area of Applied Linguistics in theoretical contributions of scholars who have been discussing pointing challenges and contributions of multiliteracies and digital technologies. The study points to the alternative of increasingly resizing the curriculum of educational contexts to incorporate multiliteracies allied to digital artifices in order to reflect on the perceptions of language in modern times and the emerging demands. |
id |
UFCG-2_de24dcc018e7bbb96adfdf99dfc81b2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/469 |
network_acronym_str |
UFCG-2 |
network_name_str |
Revista Letras Raras |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genresAs tecnologias digitais e a pedagogia dos multiletramentos: desafios para o ensino dos gêneros textuaisMultiletramentos; Tecnologias digitais; Gêneros textuais; Ensino.Multiliteracies; Digital technologies; Textual genres; Teaching.Sharing the reflections of Marcuschi (2002), Rojo (2013, 2012), Lemke (2010), among others about the relevance of Multiliteracy Pedagogy, and Digital Technologies, this article aims to present theoretical reflections about this multimodal perspective and its assumptions for teaching the Portuguese language. Multiliteracies and digital technologies express one of the challenges for stricto sensu graduate programs in the country, as well as for teachers' daily practice. This is a bibliographical research, in the area of Applied Linguistics in theoretical contributions of scholars who have been discussing pointing challenges and contributions of multiliteracies and digital technologies. The study points to the alternative of increasingly resizing the curriculum of educational contexts to incorporate multiliteracies allied to digital artifices in order to reflect on the perceptions of language in modern times and the emerging demands.Compartilhando das reflexões de Marcuschi (2002), Rojo ( 2013, 2012), Lemke (2010),entre outros acerca da relevância da Pedagogia dos Multiletramentos, e das Tecnologias Digitais o referido artigo, objetiva apresentar reflexões teóricas acerca desta perspectiva multimodal e os seus pressupostos para o ensino de língua portuguesa. Os multiletramentos e as tecnologias digitais exprimem um dos desafios para os programas de pós-graduação stricto sensu do país, bem como para a prática cotidiana dos professores. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, na área da Linguística Aplicada em aportes teóricos de estudiosos que vem discutindo apontando desafios e contribuições dos multiletramentos e das tecnologias digitais. O estudo assinala para a alternativa de cada vez mais redimensionar o currículo dos contextos educacionais a incorporar dos multiletramentos aliados aos artifícios digitais com o fito de refletir sobre as percepções de linguagem em tempos modernos e as exigências emergentes.Editora Universitaria da UFCG2023-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/46910.5281/zenodo.8302209Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139Revista Letras Raras; Vol. 12 No 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139Revista Letras Raras; v. 12 n. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-1392317-2347reponame:Revista Letras Rarasinstname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)instacron:UFCGporhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/469/872© 2023 Revista Letras Rarashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeno, Neide Araujo CastilhoDias , Alessandra Risalde Ojeda , Rosely Brum 2023-11-18T00:36:58Zoai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/469Revistahttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLRPUBhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/oai||letrasrarasufcg@gmail.com2317-23472317-2347opendoar:2023-11-18T00:36:58Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres As tecnologias digitais e a pedagogia dos multiletramentos: desafios para o ensino dos gêneros textuais |
title |
Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres |
spellingShingle |
Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres Teno, Neide Araujo Castilho Multiletramentos; Tecnologias digitais; Gêneros textuais; Ensino. Multiliteracies; Digital technologies; Textual genres; Teaching. |
title_short |
Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres |
title_full |
Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres |
title_fullStr |
Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres |
title_full_unstemmed |
Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres |
title_sort |
Digital technologies and multiliteracies y pedagogy: challenges for teaching textual genres |
author |
Teno, Neide Araujo Castilho |
author_facet |
Teno, Neide Araujo Castilho Dias , Alessandra Risalde Ojeda , Rosely Brum |
author_role |
author |
author2 |
Dias , Alessandra Risalde Ojeda , Rosely Brum |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teno, Neide Araujo Castilho Dias , Alessandra Risalde Ojeda , Rosely Brum |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Multiletramentos; Tecnologias digitais; Gêneros textuais; Ensino. Multiliteracies; Digital technologies; Textual genres; Teaching. |
topic |
Multiletramentos; Tecnologias digitais; Gêneros textuais; Ensino. Multiliteracies; Digital technologies; Textual genres; Teaching. |
description |
Sharing the reflections of Marcuschi (2002), Rojo (2013, 2012), Lemke (2010), among others about the relevance of Multiliteracy Pedagogy, and Digital Technologies, this article aims to present theoretical reflections about this multimodal perspective and its assumptions for teaching the Portuguese language. Multiliteracies and digital technologies express one of the challenges for stricto sensu graduate programs in the country, as well as for teachers' daily practice. This is a bibliographical research, in the area of Applied Linguistics in theoretical contributions of scholars who have been discussing pointing challenges and contributions of multiliteracies and digital technologies. The study points to the alternative of increasingly resizing the curriculum of educational contexts to incorporate multiliteracies allied to digital artifices in order to reflect on the perceptions of language in modern times and the emerging demands. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/469 10.5281/zenodo.8302209 |
url |
https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/469 |
identifier_str_mv |
10.5281/zenodo.8302209 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/469/872 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
© 2023 Revista Letras Raras https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
© 2023 Revista Letras Raras https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitaria da UFCG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitaria da UFCG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139 Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139 Revista Letras Raras; Vol. 12 No 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139 Revista Letras Raras; v. 12 n. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 127-139 2317-2347 reponame:Revista Letras Raras instname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) instacron:UFCG |
instname_str |
Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) |
instacron_str |
UFCG |
institution |
UFCG |
reponame_str |
Revista Letras Raras |
collection |
Revista Letras Raras |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||letrasrarasufcg@gmail.com |
_version_ |
1799319781099175936 |