AVALIAÇÃO QUALITATIVA DE UM PROGRAMA DE TREINAMENTO PARA EQUIPES VIRTUAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | REUNIR: Revista de Administração. Contabilidade e Sustentabilidade |
Texto Completo: | https://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/article/view/1683 |
Resumo: | The objective of this work is to evaluate the Instructional Design (ID) quality of a training program for working skills in virtual teams offered by a Brazilian organization in the financial sector. The program was developed to meet the demand for emergency virtual work during the Covid-19 pandemic and has 73 hours for ergonomic adaptation, the assertiveness of communication, and the development of empathy, among others. The data were obtained through secondary sources, analyzing the virtual training's contents and environment. The quality analysis was carried out by 14 specialists, with the support of a script in three evaluation rounds, seeking consensus among the specialist judges. The results showed that the training contents were aimed at both the team and the individual and were relevant to prepare workers to continue their work from home. However, the instructional design of the training needed more proximity to the theory and instructional principles, which may compromise the potential to provide behavior change in graduates and achieve the expected performance. The results and the instructional design literature presented suggestions to guide managers and instructional designers in future training. |
id |
UFCG-4_452a05e151a7cc2ed31b2ad7e5a163a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.150.165.111.246:article/1683 |
network_acronym_str |
UFCG-4 |
network_name_str |
REUNIR: Revista de Administração. Contabilidade e Sustentabilidade |
repository_id_str |
|
spelling |
AVALIAÇÃO QUALITATIVA DE UM PROGRAMA DE TREINAMENTO PARA EQUIPES VIRTUAISTeletrabalho Eficaz: avaliação do desenho instrucional em treinamentosAvaliação de treinamentoDesenho instrucionalTeletrabalhoTraining evaluation.Instructional designTeleworkThe objective of this work is to evaluate the Instructional Design (ID) quality of a training program for working skills in virtual teams offered by a Brazilian organization in the financial sector. The program was developed to meet the demand for emergency virtual work during the Covid-19 pandemic and has 73 hours for ergonomic adaptation, the assertiveness of communication, and the development of empathy, among others. The data were obtained through secondary sources, analyzing the virtual training's contents and environment. The quality analysis was carried out by 14 specialists, with the support of a script in three evaluation rounds, seeking consensus among the specialist judges. The results showed that the training contents were aimed at both the team and the individual and were relevant to prepare workers to continue their work from home. However, the instructional design of the training needed more proximity to the theory and instructional principles, which may compromise the potential to provide behavior change in graduates and achieve the expected performance. The results and the instructional design literature presented suggestions to guide managers and instructional designers in future training.O objetivo deste trabalho é avaliar a qualidade do Desenho Instrucional (DI) de um programa de treinamentos de habilidades de trabalho em equipes virtuais oferecido por uma organização brasileira do segmento financeiro. O programa foi desenvolvido para atender à demanda de trabalho virtual emergencial na pandemia de Covid-19 e possui 73 horas para adequação ergonômica, assertividade da comunicação e desenvolvimento de empatia, dentre outros. Os dados foram obtidos por meio de fontes secundárias, com a análise dos conteúdos e do ambiente do treinamento virtual. A análise da qualidade foi realizada por 14 especialistas, com o apoio de um roteiro em três rodadas avaliativas e foi considerado o consenso entre os juízes especialistas. Os resultados mostraram que os conteúdos dos treinamentos foram voltados tanto para a equipe, quanto para o indivíduo e foram relevantes para preparar os trabalhadores a dar continuidade aos seus trabalhos a partir de casa. Entretanto, o DI dos treinamentos teve pouca proximidade com a teoria e os princípios instrucionais, o que pode comprometer o potencial para proporcionar a mudança de comportamento nos egressos e alcançar os desempenhos esperados. A partir dos resultados e da literatura de DI, foram apresentadas sugestões que podem orientar gestores e desenhistas instrucionais em futuros treinamentos.Universidade Federal de Campina Grande2024-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/article/view/168310.18696/reunir.v13i5.1683REUNIR Revista de Administração Contabilidade e Sustentabilidade; v. 13 n. 5 (2023): Edição Especial Competências e Aprendizagem nas Organizações; 60 - 792237-366710.18696/reunir.v13i5reponame:REUNIR: Revista de Administração. Contabilidade e Sustentabilidadeinstname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)instacron:UFCGporenghttps://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/article/view/1683/809https://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/article/view/1683/810Copyright (c) 2024 REUNIR Revista de Administração Contabilidade e Sustentabilidadehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarmo, Eliane Almeida doAbbad, Gardênia da SilvaMiranda, Vivian dos Santos Meira , Letícia Mara de Lima 2024-04-09T19:09:49Zoai:ojs.150.165.111.246:article/1683Revistahttps://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/indexPUBhttps://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/oairevistareunir2021@gmail.com |2237-36672237-3667opendoar:2024-04-09T19:09:49REUNIR: Revista de Administração. Contabilidade e Sustentabilidade - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AVALIAÇÃO QUALITATIVA DE UM PROGRAMA DE TREINAMENTO PARA EQUIPES VIRTUAIS Teletrabalho Eficaz: avaliação do desenho instrucional em treinamentos |
title |
AVALIAÇÃO QUALITATIVA DE UM PROGRAMA DE TREINAMENTO PARA EQUIPES VIRTUAIS |
spellingShingle |
AVALIAÇÃO QUALITATIVA DE UM PROGRAMA DE TREINAMENTO PARA EQUIPES VIRTUAIS Carmo, Eliane Almeida do Avaliação de treinamento Desenho instrucional Teletrabalho Training evaluation. Instructional design Telework |
title_short |
AVALIAÇÃO QUALITATIVA DE UM PROGRAMA DE TREINAMENTO PARA EQUIPES VIRTUAIS |
title_full |
AVALIAÇÃO QUALITATIVA DE UM PROGRAMA DE TREINAMENTO PARA EQUIPES VIRTUAIS |
title_fullStr |
AVALIAÇÃO QUALITATIVA DE UM PROGRAMA DE TREINAMENTO PARA EQUIPES VIRTUAIS |
title_full_unstemmed |
AVALIAÇÃO QUALITATIVA DE UM PROGRAMA DE TREINAMENTO PARA EQUIPES VIRTUAIS |
title_sort |
AVALIAÇÃO QUALITATIVA DE UM PROGRAMA DE TREINAMENTO PARA EQUIPES VIRTUAIS |
author |
Carmo, Eliane Almeida do |
author_facet |
Carmo, Eliane Almeida do Abbad, Gardênia da Silva Miranda, Vivian dos Santos Meira , Letícia Mara de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Abbad, Gardênia da Silva Miranda, Vivian dos Santos Meira , Letícia Mara de Lima |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carmo, Eliane Almeida do Abbad, Gardênia da Silva Miranda, Vivian dos Santos Meira , Letícia Mara de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação de treinamento Desenho instrucional Teletrabalho Training evaluation. Instructional design Telework |
topic |
Avaliação de treinamento Desenho instrucional Teletrabalho Training evaluation. Instructional design Telework |
description |
The objective of this work is to evaluate the Instructional Design (ID) quality of a training program for working skills in virtual teams offered by a Brazilian organization in the financial sector. The program was developed to meet the demand for emergency virtual work during the Covid-19 pandemic and has 73 hours for ergonomic adaptation, the assertiveness of communication, and the development of empathy, among others. The data were obtained through secondary sources, analyzing the virtual training's contents and environment. The quality analysis was carried out by 14 specialists, with the support of a script in three evaluation rounds, seeking consensus among the specialist judges. The results showed that the training contents were aimed at both the team and the individual and were relevant to prepare workers to continue their work from home. However, the instructional design of the training needed more proximity to the theory and instructional principles, which may compromise the potential to provide behavior change in graduates and achieve the expected performance. The results and the instructional design literature presented suggestions to guide managers and instructional designers in future training. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/article/view/1683 10.18696/reunir.v13i5.1683 |
url |
https://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/article/view/1683 |
identifier_str_mv |
10.18696/reunir.v13i5.1683 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/article/view/1683/809 https://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/article/view/1683/810 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 REUNIR Revista de Administração Contabilidade e Sustentabilidade https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 REUNIR Revista de Administração Contabilidade e Sustentabilidade https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Campina Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Campina Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
REUNIR Revista de Administração Contabilidade e Sustentabilidade; v. 13 n. 5 (2023): Edição Especial Competências e Aprendizagem nas Organizações; 60 - 79 2237-3667 10.18696/reunir.v13i5 reponame:REUNIR: Revista de Administração. Contabilidade e Sustentabilidade instname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) instacron:UFCG |
instname_str |
Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) |
instacron_str |
UFCG |
institution |
UFCG |
reponame_str |
REUNIR: Revista de Administração. Contabilidade e Sustentabilidade |
collection |
REUNIR: Revista de Administração. Contabilidade e Sustentabilidade |
repository.name.fl_str_mv |
REUNIR: Revista de Administração. Contabilidade e Sustentabilidade - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareunir2021@gmail.com | |
_version_ |
1799319823003418624 |