Melodrama and Nation on Brazilian Cinema of the Forties

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cid Vasconcelos de Carvalho
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC
Texto Completo: http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=2354
Resumo: I wanna to realize an approach about brazilian film production linked with Estado Novo values. The movies are the feature films Birds without Nest (1939) by Raul Roulien, Clay (1940) by Humberto Mauro and Forbidden Romance (1944) by Adhemar Gonzaga. My key matter is to show the easy or difficult relations of those ideological values with the melodramatic structure of its dramaturgy. I use, above all, of the filmic analyses methodology. However, it was important a bibliographical survey under the historical moment and the conceptions of nation and melodrama used. I discovered, in many points, that some constructions of the nation as immagined community, were opposed of the subtitles that could be note on the narratives, specially in some matters like social classes relations and ethnics and gender representations. In respect the last theme, some important matters could be observed in that movies, all of them with women in the main roles.
id UFC_60d782ba4a72176d3abb2acfe78fe378
oai_identifier_str oai:www.teses.ufc.br:946
network_acronym_str UFC
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC
spelling info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisMelodrama and Nation on Brazilian Cinema of the FortiesMelodrama e NaÃÃo no Cinema Brasileiro dos Anos 19402007-05-18JÃlia Maria Pereira de Miranda Henriques 02503999387Linda Maria de Pontes Gondim04331583368http://lattes.cnpq.br/8454836612072714Meize Regina de Lucena Lucas40990559300 http://lattes.cnpq.br/0794377504173120Eduardo Victorio Morettin06297326800http://lattes.cnpq.br/467351250358552943503560378http://lattes.cnpq.br/4562106469649026Cid Vasconcelos de CarvalhoUniversidade Federal do CearÃPrograma de PÃs-GraduaÃÃo em SociologiaUFCBRCOMUNICACAO VISUAL I wanna to realize an approach about brazilian film production linked with Estado Novo values. The movies are the feature films Birds without Nest (1939) by Raul Roulien, Clay (1940) by Humberto Mauro and Forbidden Romance (1944) by Adhemar Gonzaga. My key matter is to show the easy or difficult relations of those ideological values with the melodramatic structure of its dramaturgy. I use, above all, of the filmic analyses methodology. However, it was important a bibliographical survey under the historical moment and the conceptions of nation and melodrama used. I discovered, in many points, that some constructions of the nation as immagined community, were opposed of the subtitles that could be note on the narratives, specially in some matters like social classes relations and ethnics and gender representations. In respect the last theme, some important matters could be observed in that movies, all of them with women in the main roles. Procuro realizar uma abordagem sobre a produÃÃo nacional cinematogrÃfica ficcional considera mais prÃxima de valores que diziam interesse ao Estado Novo. Trata-se dos filmes de longa-metragem Aves sem Ninho (1939), de Raul Roulien; Argila (1940), de Humberto Mauro e Romance Proibido (1944), de Adhemar Gonzaga. Minha principal preocupaÃÃo à observar como tais valores ideolÃgicos convivem com a estrutura notadamente melodramÃtica que acompanha tal produÃÃo em harmonia ou nÃo. Para tanto faÃo uso, sobretudo, da anÃlise fÃlmica dos filmes em questÃo, mas igualmente de uma pesquisa bibliogrÃfica sobre a produÃÃo em questÃo e sobre o momento histÃrico no qual foi produzida e uma pesquisa bibliogrÃfica que fundamente as concepÃÃes de naÃÃo e melodrama que sÃo trabalhadas na tese. Percebo, em vÃrios momentos, que muito do que à construÃdo em busca de evocar uma naÃÃo enquanto âcomunidade imaginadaâ despida de problemas, acaba nas entrelinhas demonstrando uma relaÃÃo bem mais complexa e difÃcil na abordagem de temas como a relaÃÃo entre classes, a representaÃÃo das raÃas e a abordagem sobre a mulher, sendo que todas as trÃs produÃÃes possuem protagonistas femininas. CoordenaÃÃo de AperfeiÃoamento de Pessoal de NÃvel Superiorhttp://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=2354application/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFCinstname:Universidade Federal do Cearáinstacron:UFC2019-01-21T11:15:28Zmail@mail.com -
dc.title.en.fl_str_mv Melodrama and Nation on Brazilian Cinema of the Forties
dc.title.alternative.pt.fl_str_mv Melodrama e NaÃÃo no Cinema Brasileiro dos Anos 1940
title Melodrama and Nation on Brazilian Cinema of the Forties
spellingShingle Melodrama and Nation on Brazilian Cinema of the Forties
Cid Vasconcelos de Carvalho
COMUNICACAO VISUAL
title_short Melodrama and Nation on Brazilian Cinema of the Forties
title_full Melodrama and Nation on Brazilian Cinema of the Forties
title_fullStr Melodrama and Nation on Brazilian Cinema of the Forties
title_full_unstemmed Melodrama and Nation on Brazilian Cinema of the Forties
title_sort Melodrama and Nation on Brazilian Cinema of the Forties
author Cid Vasconcelos de Carvalho
author_facet Cid Vasconcelos de Carvalho
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv JÃlia Maria Pereira de Miranda Henriques
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv 02503999387
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Linda Maria de Pontes Gondim
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv 04331583368
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8454836612072714
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Meize Regina de Lucena Lucas
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv 40990559300
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0794377504173120
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Eduardo Victorio Morettin
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv 06297326800
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4673512503585529
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 43503560378
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4562106469649026
dc.contributor.author.fl_str_mv Cid Vasconcelos de Carvalho
contributor_str_mv JÃlia Maria Pereira de Miranda Henriques
Linda Maria de Pontes Gondim
Meize Regina de Lucena Lucas
Eduardo Victorio Morettin
dc.subject.cnpq.fl_str_mv COMUNICACAO VISUAL
topic COMUNICACAO VISUAL
dc.description.sponsorship.fl_txt_mv CoordenaÃÃo de AperfeiÃoamento de Pessoal de NÃvel Superior
dc.description.abstract.por.fl_txt_mv I wanna to realize an approach about brazilian film production linked with Estado Novo values. The movies are the feature films Birds without Nest (1939) by Raul Roulien, Clay (1940) by Humberto Mauro and Forbidden Romance (1944) by Adhemar Gonzaga. My key matter is to show the easy or difficult relations of those ideological values with the melodramatic structure of its dramaturgy. I use, above all, of the filmic analyses methodology. However, it was important a bibliographical survey under the historical moment and the conceptions of nation and melodrama used. I discovered, in many points, that some constructions of the nation as immagined community, were opposed of the subtitles that could be note on the narratives, specially in some matters like social classes relations and ethnics and gender representations. In respect the last theme, some important matters could be observed in that movies, all of them with women in the main roles.
Procuro realizar uma abordagem sobre a produÃÃo nacional cinematogrÃfica ficcional considera mais prÃxima de valores que diziam interesse ao Estado Novo. Trata-se dos filmes de longa-metragem Aves sem Ninho (1939), de Raul Roulien; Argila (1940), de Humberto Mauro e Romance Proibido (1944), de Adhemar Gonzaga. Minha principal preocupaÃÃo à observar como tais valores ideolÃgicos convivem com a estrutura notadamente melodramÃtica que acompanha tal produÃÃo em harmonia ou nÃo. Para tanto faÃo uso, sobretudo, da anÃlise fÃlmica dos filmes em questÃo, mas igualmente de uma pesquisa bibliogrÃfica sobre a produÃÃo em questÃo e sobre o momento histÃrico no qual foi produzida e uma pesquisa bibliogrÃfica que fundamente as concepÃÃes de naÃÃo e melodrama que sÃo trabalhadas na tese. Percebo, em vÃrios momentos, que muito do que à construÃdo em busca de evocar uma naÃÃo enquanto âcomunidade imaginadaâ despida de problemas, acaba nas entrelinhas demonstrando uma relaÃÃo bem mais complexa e difÃcil na abordagem de temas como a relaÃÃo entre classes, a representaÃÃo das raÃas e a abordagem sobre a mulher, sendo que todas as trÃs produÃÃes possuem protagonistas femininas.
description I wanna to realize an approach about brazilian film production linked with Estado Novo values. The movies are the feature films Birds without Nest (1939) by Raul Roulien, Clay (1940) by Humberto Mauro and Forbidden Romance (1944) by Adhemar Gonzaga. My key matter is to show the easy or difficult relations of those ideological values with the melodramatic structure of its dramaturgy. I use, above all, of the filmic analyses methodology. However, it was important a bibliographical survey under the historical moment and the conceptions of nation and melodrama used. I discovered, in many points, that some constructions of the nation as immagined community, were opposed of the subtitles that could be note on the narratives, specially in some matters like social classes relations and ethnics and gender representations. In respect the last theme, some important matters could be observed in that movies, all of them with women in the main roles.
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-05-18
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
status_str publishedVersion
format doctoralThesis
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=2354
url http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=2354
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do CearÃ
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de PÃs-GraduaÃÃo em Sociologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFC
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do CearÃ
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC
instname:Universidade Federal do Ceará
instacron:UFC
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará
instacron_str UFC
institution UFC
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1643295125237923840