Análise de políticas públicas em Direito: Projetos pedagógicos das faculdades em Franca/SP
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Jurídica da Ufersa |
Texto Completo: | https://periodicos.ufersa.edu.br/rejur/article/view/12221 |
Resumo: | The discussion related to detachment from the individualism of the last century have been constant in the modern society, wich is concerned with the well-being of the individuals and the generations to come, that’s why the question of decent living conditions and development is urgent. In this sense, the discussion about public policies gains relevance. This question, to the extent that it is also projected into the future, has come to deserve special attention in the academic environment, notably in relation to the social sciences. It is known, however, that the law is still attached to positivism and dogmatics and hence the need to discuss this topic within the scope of the courses that are suitable for its study. At this moment, the city of Franca / SP, which has four higher education institutions offering the Law course, stands out. These institutions will be investigated in the present study, whose objective is to analyze their respective pedagogical projects in order to infer to what extent they have contributed - or not - to graduate professionals concerned with the identification, creation of public policies and solution of social problems. |
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Análise de políticas públicas em Direito: Projetos pedagógicos das faculdades em Franca/SPThe discussion related to detachment from the individualism of the last century have been constant in the modern society, wich is concerned with the well-being of the individuals and the generations to come, that’s why the question of decent living conditions and development is urgent. In this sense, the discussion about public policies gains relevance. This question, to the extent that it is also projected into the future, has come to deserve special attention in the academic environment, notably in relation to the social sciences. It is known, however, that the law is still attached to positivism and dogmatics and hence the need to discuss this topic within the scope of the courses that are suitable for its study. At this moment, the city of Franca / SP, which has four higher education institutions offering the Law course, stands out. These institutions will be investigated in the present study, whose objective is to analyze their respective pedagogical projects in order to infer to what extent they have contributed - or not - to graduate professionals concerned with the identification, creation of public policies and solution of social problems.Na sociedade atual têm sido constantes as discussões que se relacionam ao desapego ao individualismo próprio do século passado, afigurando-se cada dia mais relevante a preocupação com o bem-estar dos indivíduos que a integram. Essa preocupação diz respeito tanto àqueles que aqui se encontram como àqueles que ainda virão, numa busca por assegurar condições de vida digna às gerações atuais e futuras. Nesse sentido, ganha relevância a discussão acerca das políticas públicas. Essa questão, na medida em que se projeta também para o futuro, passou a merecer espeço no ambiente acadêmico, notadamente em relação às ciências sociais. É sabido, porém, que o Direito ainda resguarda certa dose de apego ao positivismo e à dogmática e daí a necessidade da discussão deste tema no âmbito dos cursos que se prestam ao seu estudo. Ganha destaque, nesse momento, a cidade de Franca/SP, que dispõe de quatro instituições de ensino superior que oferecem o curso de Direito, instituições estas que serão objeto de investigação do presente estudo, cujo objetivo é analisar seus respectivos projetos pedagógicos a fim de inferir até que ponto elas têm contribuído – ou não – para a formação profissional preocupada com a identificação, criação de diretrizes e solução de problemas sociais.Universidade Federal Rural do Semi-Árido2024-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufersa.edu.br/rejur/article/view/1222110.21708/issn2526-9488.v8.n15.p175-188.2024UFERSA's Law Review; Vol. 8 No. 15 (2024): UFERSA's Law Review; 175-188Revista Jurídica da UFERSA; v. 8 n. 15 (2024): Revista Jurídica da UFERSA; 175-1882526-948810.21708/issn2526-9488.v8.n15.2024reponame:Revista Jurídica da Ufersainstname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSAporhttps://periodicos.ufersa.edu.br/rejur/article/view/12221/11487Copyright (c) 2024 Revista Jurídica da UFERSAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerraz, Fabio Garcia LealBarbosa, Ana Paula Bagaiolo Moraes Canavez, Luciana Lopes 2024-03-08T12:50:45Zoai:ojs.periodicos.ufersa.edu.br:article/12221Revistahttps://periodicos.ufersa.edu.br/index.php/rejur/indexPUBhttps://periodicos.ufersa.edu.br/index.php/rejur/oairejur.direito@ufersa.edu.br||2526-94882526-9488opendoar:2024-03-08T12:50:45Revista Jurídica da Ufersa - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
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