Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Rafael Castro de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
Texto Completo: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/tede/648
Resumo: The growing evolution of technology in conjunction with its computing resources has provided new expectations in several areas of research such as industry, health and education. Such integration of technology in these environments combined with its widespread use has led to an increase in the volume of stored data. Therefore, researchers then realized the possibility of analyzing this large volume information in order to extract knowledge, so that this information can, for example, help to support on making decision. When applied in the education area, the collection, measurement and analysis of educational data to identify factors that may impact positively or negatively the teaching process are called Learning Analytics. Given this perspective, this work presents an assessment tool of behavioral actions of tutors teaching mode disciplines distance, so that through this be possible to evaluate the behavior of tutors and classes, as well as identify tutor behaviors that may or may not be related to the behavior of the class. With the information resulting from this work, one can better understand the impact of the behavior of tutors in the teaching mode groups at a distance, and enables pedagogical interventions guided in concise information in order to alleviate the problems faced by this type of education
id UFER_0587771ee1f8f762ebb41c939337e959
oai_identifier_str oai:repositorio.ufersa.edu.br:tede/648
network_acronym_str UFER
network_name_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository_id_str
spelling Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distânciaLearning AnalyticsAvaliação de tutoresIndicadores de desempenho comportamental na educaçãoLearning AnalyticsTutors ratingBehavioral performance indicators in educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThe growing evolution of technology in conjunction with its computing resources has provided new expectations in several areas of research such as industry, health and education. Such integration of technology in these environments combined with its widespread use has led to an increase in the volume of stored data. Therefore, researchers then realized the possibility of analyzing this large volume information in order to extract knowledge, so that this information can, for example, help to support on making decision. When applied in the education area, the collection, measurement and analysis of educational data to identify factors that may impact positively or negatively the teaching process are called Learning Analytics. Given this perspective, this work presents an assessment tool of behavioral actions of tutors teaching mode disciplines distance, so that through this be possible to evaluate the behavior of tutors and classes, as well as identify tutor behaviors that may or may not be related to the behavior of the class. With the information resulting from this work, one can better understand the impact of the behavior of tutors in the teaching mode groups at a distance, and enables pedagogical interventions guided in concise information in order to alleviate the problems faced by this type of education2017-04-10A crescente evolução da tecnologia, em conjunto com seus recursos computacionais, tem propiciado novas expectativas em várias áreas de pesquisa, tais como na indústria, saúde e educação. A inserção da tecnologia nesses ambientes, combinada com sua larga utilização, tem gerado um aumento no volume dos dados armazenados. Diante disso, pesquisadores perceberam a possibilidade de analisar esse grande volume de informações a fim de extrair conhecimento, de modo que essas informações possam, por exemplo, auxiliar no suporte à tomada de decisão. Quando aplicadas no âmbito educacional, a coleta, a medição e a análise de dados educacionais, a fim de identificar fatores que possam impactar positivamente ou negativamente o processo de ensino, são denominadas Learning Analytics. Diante dessa perspectiva, o presente trabalho apresenta uma ferramenta de avaliação das ações comportamentais dos tutores de disciplinas da modalidade de ensino a distância, de modo que, por meio desta, seja possível avaliar os comportamentos de tutores e turmas, bem como identificar quais os comportamentos do tutor que podem ou não estarem relacionados com os comportamentos da turma. Com as informações resultantes deste trabalho, pode-se compreender melhor o impacto dos comportamentos dos tutores nas turmas da modalidade de ensino a distância, além de possibilitar intervenções pedagógicas pautadas em informações objetivas, a fim de atenuar os problemas enfrentados por essa modalidade de ensinoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilUFERSAPrograma de Pós-Graduação em Ciência da ComputaçãoSantos, Araken de Medeiros00739803409http://lattes.cnpq.br/8059198436766378Mendes Neto, Francisco Milton67304133449http://lattes.cnpq.br/572502166691634109006048402http://lattes.cnpq.br/0508592530723858Nascimento, Rogério Patrício Chagas do46416668572http://lattes.cnpq.br/1429326310775024Silva, Patrício de Alencar01032302461http://lattes.cnpq.br/1271566719998197Souza, Rafael Castro de2017-04-13T15:04:46Z2016-09-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSOUZA, Rafael Castro de. Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância. 2016. 108 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-graduação em Ciência da Computação, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2016.https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/tede/648porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2023-09-14T02:32:14Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:tede/648Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2023-09-14T02:32:14Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false
dc.title.none.fl_str_mv Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância
title Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância
spellingShingle Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância
Souza, Rafael Castro de
Learning Analytics
Avaliação de tutores
Indicadores de desempenho comportamental na educação
Learning Analytics
Tutors rating
Behavioral performance indicators in education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância
title_full Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância
title_fullStr Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância
title_full_unstemmed Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância
title_sort Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância
author Souza, Rafael Castro de
author_facet Souza, Rafael Castro de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Araken de Medeiros
00739803409
http://lattes.cnpq.br/8059198436766378
Mendes Neto, Francisco Milton
67304133449
http://lattes.cnpq.br/5725021666916341
09006048402
http://lattes.cnpq.br/0508592530723858
Nascimento, Rogério Patrício Chagas do
46416668572
http://lattes.cnpq.br/1429326310775024
Silva, Patrício de Alencar
01032302461
http://lattes.cnpq.br/1271566719998197
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Rafael Castro de
dc.subject.por.fl_str_mv Learning Analytics
Avaliação de tutores
Indicadores de desempenho comportamental na educação
Learning Analytics
Tutors rating
Behavioral performance indicators in education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Learning Analytics
Avaliação de tutores
Indicadores de desempenho comportamental na educação
Learning Analytics
Tutors rating
Behavioral performance indicators in education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description The growing evolution of technology in conjunction with its computing resources has provided new expectations in several areas of research such as industry, health and education. Such integration of technology in these environments combined with its widespread use has led to an increase in the volume of stored data. Therefore, researchers then realized the possibility of analyzing this large volume information in order to extract knowledge, so that this information can, for example, help to support on making decision. When applied in the education area, the collection, measurement and analysis of educational data to identify factors that may impact positively or negatively the teaching process are called Learning Analytics. Given this perspective, this work presents an assessment tool of behavioral actions of tutors teaching mode disciplines distance, so that through this be possible to evaluate the behavior of tutors and classes, as well as identify tutor behaviors that may or may not be related to the behavior of the class. With the information resulting from this work, one can better understand the impact of the behavior of tutors in the teaching mode groups at a distance, and enables pedagogical interventions guided in concise information in order to alleviate the problems faced by this type of education
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-27
2017-04-13T15:04:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Rafael Castro de. Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância. 2016. 108 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-graduação em Ciência da Computação, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2016.
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/tede/648
identifier_str_mv SOUZA, Rafael Castro de. Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância. 2016. 108 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-graduação em Ciência da Computação, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2016.
url https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/tede/648
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron:UFERSA
instname_str Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron_str UFERSA
institution UFERSA
reponame_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
collection Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br
_version_ 1809747464076394496