Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/tede/648 |
Resumo: | The growing evolution of technology in conjunction with its computing resources has provided new expectations in several areas of research such as industry, health and education. Such integration of technology in these environments combined with its widespread use has led to an increase in the volume of stored data. Therefore, researchers then realized the possibility of analyzing this large volume information in order to extract knowledge, so that this information can, for example, help to support on making decision. When applied in the education area, the collection, measurement and analysis of educational data to identify factors that may impact positively or negatively the teaching process are called Learning Analytics. Given this perspective, this work presents an assessment tool of behavioral actions of tutors teaching mode disciplines distance, so that through this be possible to evaluate the behavior of tutors and classes, as well as identify tutor behaviors that may or may not be related to the behavior of the class. With the information resulting from this work, one can better understand the impact of the behavior of tutors in the teaching mode groups at a distance, and enables pedagogical interventions guided in concise information in order to alleviate the problems faced by this type of education |
id |
UFER_0587771ee1f8f762ebb41c939337e959 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:tede/648 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distânciaLearning AnalyticsAvaliação de tutoresIndicadores de desempenho comportamental na educaçãoLearning AnalyticsTutors ratingBehavioral performance indicators in educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThe growing evolution of technology in conjunction with its computing resources has provided new expectations in several areas of research such as industry, health and education. Such integration of technology in these environments combined with its widespread use has led to an increase in the volume of stored data. Therefore, researchers then realized the possibility of analyzing this large volume information in order to extract knowledge, so that this information can, for example, help to support on making decision. When applied in the education area, the collection, measurement and analysis of educational data to identify factors that may impact positively or negatively the teaching process are called Learning Analytics. Given this perspective, this work presents an assessment tool of behavioral actions of tutors teaching mode disciplines distance, so that through this be possible to evaluate the behavior of tutors and classes, as well as identify tutor behaviors that may or may not be related to the behavior of the class. With the information resulting from this work, one can better understand the impact of the behavior of tutors in the teaching mode groups at a distance, and enables pedagogical interventions guided in concise information in order to alleviate the problems faced by this type of education2017-04-10A crescente evolução da tecnologia, em conjunto com seus recursos computacionais, tem propiciado novas expectativas em várias áreas de pesquisa, tais como na indústria, saúde e educação. A inserção da tecnologia nesses ambientes, combinada com sua larga utilização, tem gerado um aumento no volume dos dados armazenados. Diante disso, pesquisadores perceberam a possibilidade de analisar esse grande volume de informações a fim de extrair conhecimento, de modo que essas informações possam, por exemplo, auxiliar no suporte à tomada de decisão. Quando aplicadas no âmbito educacional, a coleta, a medição e a análise de dados educacionais, a fim de identificar fatores que possam impactar positivamente ou negativamente o processo de ensino, são denominadas Learning Analytics. Diante dessa perspectiva, o presente trabalho apresenta uma ferramenta de avaliação das ações comportamentais dos tutores de disciplinas da modalidade de ensino a distância, de modo que, por meio desta, seja possível avaliar os comportamentos de tutores e turmas, bem como identificar quais os comportamentos do tutor que podem ou não estarem relacionados com os comportamentos da turma. Com as informações resultantes deste trabalho, pode-se compreender melhor o impacto dos comportamentos dos tutores nas turmas da modalidade de ensino a distância, além de possibilitar intervenções pedagógicas pautadas em informações objetivas, a fim de atenuar os problemas enfrentados por essa modalidade de ensinoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilUFERSAPrograma de Pós-Graduação em Ciência da ComputaçãoSantos, Araken de Medeiros00739803409http://lattes.cnpq.br/8059198436766378Mendes Neto, Francisco Milton67304133449http://lattes.cnpq.br/572502166691634109006048402http://lattes.cnpq.br/0508592530723858Nascimento, Rogério Patrício Chagas do46416668572http://lattes.cnpq.br/1429326310775024Silva, Patrício de Alencar01032302461http://lattes.cnpq.br/1271566719998197Souza, Rafael Castro de2017-04-13T15:04:46Z2016-09-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSOUZA, Rafael Castro de. Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância. 2016. 108 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-graduação em Ciência da Computação, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2016.https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/tede/648porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2023-09-14T02:32:14Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:tede/648Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2023-09-14T02:32:14Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância |
title |
Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância |
spellingShingle |
Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância Souza, Rafael Castro de Learning Analytics Avaliação de tutores Indicadores de desempenho comportamental na educação Learning Analytics Tutors rating Behavioral performance indicators in education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
title_short |
Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância |
title_full |
Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância |
title_fullStr |
Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância |
title_full_unstemmed |
Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância |
title_sort |
Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância |
author |
Souza, Rafael Castro de |
author_facet |
Souza, Rafael Castro de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santos, Araken de Medeiros 00739803409 http://lattes.cnpq.br/8059198436766378 Mendes Neto, Francisco Milton 67304133449 http://lattes.cnpq.br/5725021666916341 09006048402 http://lattes.cnpq.br/0508592530723858 Nascimento, Rogério Patrício Chagas do 46416668572 http://lattes.cnpq.br/1429326310775024 Silva, Patrício de Alencar 01032302461 http://lattes.cnpq.br/1271566719998197 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Rafael Castro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Analytics Avaliação de tutores Indicadores de desempenho comportamental na educação Learning Analytics Tutors rating Behavioral performance indicators in education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
topic |
Learning Analytics Avaliação de tutores Indicadores de desempenho comportamental na educação Learning Analytics Tutors rating Behavioral performance indicators in education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
description |
The growing evolution of technology in conjunction with its computing resources has provided new expectations in several areas of research such as industry, health and education. Such integration of technology in these environments combined with its widespread use has led to an increase in the volume of stored data. Therefore, researchers then realized the possibility of analyzing this large volume information in order to extract knowledge, so that this information can, for example, help to support on making decision. When applied in the education area, the collection, measurement and analysis of educational data to identify factors that may impact positively or negatively the teaching process are called Learning Analytics. Given this perspective, this work presents an assessment tool of behavioral actions of tutors teaching mode disciplines distance, so that through this be possible to evaluate the behavior of tutors and classes, as well as identify tutor behaviors that may or may not be related to the behavior of the class. With the information resulting from this work, one can better understand the impact of the behavior of tutors in the teaching mode groups at a distance, and enables pedagogical interventions guided in concise information in order to alleviate the problems faced by this type of education |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-27 2017-04-13T15:04:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Rafael Castro de. Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância. 2016. 108 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-graduação em Ciência da Computação, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2016. https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/tede/648 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Rafael Castro de. Aplicação de Learning Analytics para avaliação do desempenho de tutores a distância. 2016. 108 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-graduação em Ciência da Computação, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2016. |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/tede/648 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil UFERSA Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil UFERSA Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747464076394496 |