Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/4736 |
Resumo: | Currently, the civil aviation industry enjoys high-speed development and is receiving increasing attention with increasing travel networks are changing and hub and spoke wheels are increasingly desired by airports. In the choice of an airport hub by an airline are several benefits related to the movement of passengers, which implies a detailed study of the demand, geographic location and airport infrastructure available to accommodate this new model of flight operations. In this sense, this work aims to carry out a multicriteria study on the main characteristics for an airport to establish itself as a hub, establishing the importance that one component has over another as a system installation factor. In this way, this research is directed the recent news of the choice of hub of the airline Latam Airlines Brasil, which intends to bring a connection of flights to the Nordeste region. The company reports difficulties in deciding between the airports of Fortaleza, Natal and Recife. With the help of secondary sources and the opinion of specialists in the area of operations, these airports were quantified according to the indicators analyzed, and through a methodology based on the use of the Analytical Hierarchy Process (AHP), it was possible to determine the relevance of the components and the choice of airport in the Nordeste that would be better able to receive the Latam hub. |
id |
UFER_3d6d5cbdc08c88b6c6341d3afbed5e2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/4736 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy processAeroportosHub and spokeAHPNordesteAirportsHub and spokeAHPNordesteCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILCurrently, the civil aviation industry enjoys high-speed development and is receiving increasing attention with increasing travel networks are changing and hub and spoke wheels are increasingly desired by airports. In the choice of an airport hub by an airline are several benefits related to the movement of passengers, which implies a detailed study of the demand, geographic location and airport infrastructure available to accommodate this new model of flight operations. In this sense, this work aims to carry out a multicriteria study on the main characteristics for an airport to establish itself as a hub, establishing the importance that one component has over another as a system installation factor. In this way, this research is directed the recent news of the choice of hub of the airline Latam Airlines Brasil, which intends to bring a connection of flights to the Nordeste region. The company reports difficulties in deciding between the airports of Fortaleza, Natal and Recife. With the help of secondary sources and the opinion of specialists in the area of operations, these airports were quantified according to the indicators analyzed, and through a methodology based on the use of the Analytical Hierarchy Process (AHP), it was possible to determine the relevance of the components and the choice of airport in the Nordeste that would be better able to receive the Latam hub.Atualmente, a indústria da aviação civil desfruta de desenvolvimento de alta velocidade e recebe uma atenção cada vez maior, com o aumento de viagens as redes estão se modificando e as redes hub and spoke são cada vez mais desejadas pelos aeroportos. Na escolha de um aeroporto hub por uma empresa aérea são diversos os benefícios relacionados à movimentação de passageiros, o que implica em um estudo detalhado quanto a demanda, localização geográfica e infraestrutura aeroportuária disponível para acomodar esse novo modelo de operação de voos. Neste sentido, este trabalho tem como objetivo realizar um estudo multicritério quanto às principais características para que um aeroporto se estabeleça como um hub, firmando a importância que um componente tem sobre outro como fator de instalação do sistema. Desta forma, esta pesquisa se direciona as recentes notícias da escolha de hub da empresa aérea Latam Airlines Brasil, que pretende trazer uma conexão de voos para região Nordeste. A empresa relata dificuldades em decidir entre os aeroportos de Fortaleza, Natal e Recife. Contando com o auxílio de fontes secundarias e a opinião de especialistas da área de operações estes aeroportos foram quantificados de acordo com os indicadores analisados, e por meio de uma metodologia baseada na utilização do método Analytical Hierarchy Process (AHP), foi possível determinar a relevância dos componentes e a escolha do aeroporto no Nordeste que estaria mais apto a receber o hub da Latam.Trabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro Multidisciplinar de AngicosUFERSACosta, Luís Henrique Gonçalveshttp://lattes.cnpq.br/Cabral, Kleber Cavalcantihttp://lattes.cnpq.br/Souza, Wendell Rossine Medeiros dehttp://lattes.cnpq.br/Moura, Ingrid Rebouças de2020-04-06T19:15:25Z2020-04-062020-04-06T19:15:25Z2019-02-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMoura (2018) (MOURA, 2018)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/4736porMOURA, Ingrid Rebouças de. Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy process. 2018. 62f. Monografia (Graduação em Engenharia Civil), Centro Multidisciplinar de Angicos, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Angicos, 2018.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2023-09-14T15:20:05Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/4736Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2023-09-14T15:20:05Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy process |
title |
Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy process |
spellingShingle |
Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy process Moura, Ingrid Rebouças de Aeroportos Hub and spoke AHP Nordeste Airports Hub and spoke AHP Nordeste CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
title_short |
Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy process |
title_full |
Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy process |
title_fullStr |
Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy process |
title_full_unstemmed |
Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy process |
title_sort |
Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy process |
author |
Moura, Ingrid Rebouças de |
author_facet |
Moura, Ingrid Rebouças de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Costa, Luís Henrique Gonçalves http://lattes.cnpq.br/ Cabral, Kleber Cavalcanti http://lattes.cnpq.br/ Souza, Wendell Rossine Medeiros de http://lattes.cnpq.br/ |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Ingrid Rebouças de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aeroportos Hub and spoke AHP Nordeste Airports Hub and spoke AHP Nordeste CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
topic |
Aeroportos Hub and spoke AHP Nordeste Airports Hub and spoke AHP Nordeste CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
description |
Currently, the civil aviation industry enjoys high-speed development and is receiving increasing attention with increasing travel networks are changing and hub and spoke wheels are increasingly desired by airports. In the choice of an airport hub by an airline are several benefits related to the movement of passengers, which implies a detailed study of the demand, geographic location and airport infrastructure available to accommodate this new model of flight operations. In this sense, this work aims to carry out a multicriteria study on the main characteristics for an airport to establish itself as a hub, establishing the importance that one component has over another as a system installation factor. In this way, this research is directed the recent news of the choice of hub of the airline Latam Airlines Brasil, which intends to bring a connection of flights to the Nordeste region. The company reports difficulties in deciding between the airports of Fortaleza, Natal and Recife. With the help of secondary sources and the opinion of specialists in the area of operations, these airports were quantified according to the indicators analyzed, and through a methodology based on the use of the Analytical Hierarchy Process (AHP), it was possible to determine the relevance of the components and the choice of airport in the Nordeste that would be better able to receive the Latam hub. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-27 2020-04-06T19:15:25Z 2020-04-06 2020-04-06T19:15:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Moura (2018) (MOURA, 2018) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/4736 |
identifier_str_mv |
Moura (2018) (MOURA, 2018) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/4736 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
MOURA, Ingrid Rebouças de. Análise multicritério dos principais indicadores de um aeroporto hub no nordeste: aplicação do método analytical hierarchy process. 2018. 62f. Monografia (Graduação em Engenharia Civil), Centro Multidisciplinar de Angicos, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Angicos, 2018. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro Multidisciplinar de Angicos UFERSA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro Multidisciplinar de Angicos UFERSA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747450647281664 |