O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Willamy Adriano Matias da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
Texto Completo: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5408
Resumo: The data from the large-scale assessments show us that school education in Brazil is in crisis and, amid this crisis, one of the weaknesses is in mathematics teaching and learning process. This paper presents a bibliographic research, in which we present the history of mathematics teaching, focusing on geometry, and the history of geometric design and its influence on other branches of science and arts. This research reflects the modus operandi of the researcher, who teaches geometry classes with the support of the ruler and compass in basic education. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones.
id UFER_50d8bfb4a62fbf12faa628dd95fe90cc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5408
network_acronym_str UFER
network_name_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository_id_str
spelling O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didáticaGeometriaEnsino da MatemáticaDesenho GeométricoGeometryMathematics teachingGeometric drawCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe data from the large-scale assessments show us that school education in Brazil is in crisis and, amid this crisis, one of the weaknesses is in mathematics teaching and learning process. This paper presents a bibliographic research, in which we present the history of mathematics teaching, focusing on geometry, and the history of geometric design and its influence on other branches of science and arts. This research reflects the modus operandi of the researcher, who teaches geometry classes with the support of the ruler and compass in basic education. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones.Os dados das avaliações em larga escala nos mostram que a educação escolar no Brasil está em crise e, em meio a essa crise, um dos pontos frágeis está no ensino e aprendizado da matemática. Este trabalho apresenta uma pesquisa bibliográfica, na qual apresentamos a história do ensino da matemática, com o enfoque na geometria, e a história do desenho geométrico e sua influência em outros ramos das ciências e das artes. Esta pesquisa reflete o modus operandi do pesquisador, que ministra aulas de geometria com o amparo da régua e do compasso na educação básica. Esse trabalho busca mostrar uma alternativa para melhorar a aprendizagem dos educandos nesta área da matemática, que vem sendo negligenciada nas últimas décadas, com uma forte influência do Movimento da Matemática Moderna, que procurou focar o ensino nos procedimentos algébricos em detrimento dos geométricos. Neste trabalho, lançamos mão de uma proposta de ensino de geometria com a utilização de instrumentos de desenho, régua e compasso, apresentando uma sequência didática sobre triângulos e abordando algumas das propriedades deste polígono. Sequência esta, indicada para turmas de 9º ano do Ensino Fundamental ou 1º ano de ensino médio, inseridas na abordagem de geometria plana.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaDantas, Franceliza Monteiro da Silva81220316415http://lattes.cnpq.br/7230325654670583Garcia, Antonio Ronaldo Gomes27476273818http://lattes.cnpq.br/1291080711578781Garcia, Antonio Ronaldo Gomes27476273818http://lattes.cnpq.br/1291080711578781Dantas, Franceliza Monteiro da Silva81220316415http://lattes.cnpq.br/7230325654670583Rodrigues, Walter Martins10304206881http://lattes.cnpq.br/9658022121769752Silva, Willamy Adriano Matias da2020-08-31T23:23:34Z2020-02-072020-08-31T23:23:34Z2019-08-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Silva (2019) Citação com autor não incluído no texto: (SILVA, 2019)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5408porSILVA, Willamy Adriano Matias da. O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática. 2019. 69 f. Dissertação (Mestrado em Ensino - Posensino), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-23T19:56:55Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5408Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-23T19:56:55Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false
dc.title.none.fl_str_mv O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática
title O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática
spellingShingle O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática
Silva, Willamy Adriano Matias da
Geometria
Ensino da Matemática
Desenho Geométrico
Geometry
Mathematics teaching
Geometric draw
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática
title_full O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática
title_fullStr O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática
title_full_unstemmed O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática
title_sort O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática
author Silva, Willamy Adriano Matias da
author_facet Silva, Willamy Adriano Matias da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Dantas, Franceliza Monteiro da Silva
81220316415
http://lattes.cnpq.br/7230325654670583
Garcia, Antonio Ronaldo Gomes
27476273818
http://lattes.cnpq.br/1291080711578781
Garcia, Antonio Ronaldo Gomes
27476273818
http://lattes.cnpq.br/1291080711578781
Dantas, Franceliza Monteiro da Silva
81220316415
http://lattes.cnpq.br/7230325654670583
Rodrigues, Walter Martins
10304206881
http://lattes.cnpq.br/9658022121769752
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Willamy Adriano Matias da
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria
Ensino da Matemática
Desenho Geométrico
Geometry
Mathematics teaching
Geometric draw
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Geometria
Ensino da Matemática
Desenho Geométrico
Geometry
Mathematics teaching
Geometric draw
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The data from the large-scale assessments show us that school education in Brazil is in crisis and, amid this crisis, one of the weaknesses is in mathematics teaching and learning process. This paper presents a bibliographic research, in which we present the history of mathematics teaching, focusing on geometry, and the history of geometric design and its influence on other branches of science and arts. This research reflects the modus operandi of the researcher, who teaches geometry classes with the support of the ruler and compass in basic education. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-20
2020-08-31T23:23:34Z
2020-02-07
2020-08-31T23:23:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Citação com autor incluído no texto: Silva (2019) Citação com autor não incluído no texto: (SILVA, 2019)
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5408
identifier_str_mv Citação com autor incluído no texto: Silva (2019) Citação com autor não incluído no texto: (SILVA, 2019)
url https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5408
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv SILVA, Willamy Adriano Matias da. O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática. 2019. 69 f. Dissertação (Mestrado em Ensino - Posensino), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron:UFERSA
instname_str Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron_str UFERSA
institution UFERSA
reponame_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
collection Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br
_version_ 1809747474447859712