O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5408 |
Resumo: | The data from the large-scale assessments show us that school education in Brazil is in crisis and, amid this crisis, one of the weaknesses is in mathematics teaching and learning process. This paper presents a bibliographic research, in which we present the history of mathematics teaching, focusing on geometry, and the history of geometric design and its influence on other branches of science and arts. This research reflects the modus operandi of the researcher, who teaches geometry classes with the support of the ruler and compass in basic education. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones. |
id |
UFER_50d8bfb4a62fbf12faa628dd95fe90cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5408 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didáticaGeometriaEnsino da MatemáticaDesenho GeométricoGeometryMathematics teachingGeometric drawCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe data from the large-scale assessments show us that school education in Brazil is in crisis and, amid this crisis, one of the weaknesses is in mathematics teaching and learning process. This paper presents a bibliographic research, in which we present the history of mathematics teaching, focusing on geometry, and the history of geometric design and its influence on other branches of science and arts. This research reflects the modus operandi of the researcher, who teaches geometry classes with the support of the ruler and compass in basic education. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones.Os dados das avaliações em larga escala nos mostram que a educação escolar no Brasil está em crise e, em meio a essa crise, um dos pontos frágeis está no ensino e aprendizado da matemática. Este trabalho apresenta uma pesquisa bibliográfica, na qual apresentamos a história do ensino da matemática, com o enfoque na geometria, e a história do desenho geométrico e sua influência em outros ramos das ciências e das artes. Esta pesquisa reflete o modus operandi do pesquisador, que ministra aulas de geometria com o amparo da régua e do compasso na educação básica. Esse trabalho busca mostrar uma alternativa para melhorar a aprendizagem dos educandos nesta área da matemática, que vem sendo negligenciada nas últimas décadas, com uma forte influência do Movimento da Matemática Moderna, que procurou focar o ensino nos procedimentos algébricos em detrimento dos geométricos. Neste trabalho, lançamos mão de uma proposta de ensino de geometria com a utilização de instrumentos de desenho, régua e compasso, apresentando uma sequência didática sobre triângulos e abordando algumas das propriedades deste polígono. Sequência esta, indicada para turmas de 9º ano do Ensino Fundamental ou 1º ano de ensino médio, inseridas na abordagem de geometria plana.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaDantas, Franceliza Monteiro da Silva81220316415http://lattes.cnpq.br/7230325654670583Garcia, Antonio Ronaldo Gomes27476273818http://lattes.cnpq.br/1291080711578781Garcia, Antonio Ronaldo Gomes27476273818http://lattes.cnpq.br/1291080711578781Dantas, Franceliza Monteiro da Silva81220316415http://lattes.cnpq.br/7230325654670583Rodrigues, Walter Martins10304206881http://lattes.cnpq.br/9658022121769752Silva, Willamy Adriano Matias da2020-08-31T23:23:34Z2020-02-072020-08-31T23:23:34Z2019-08-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Silva (2019) Citação com autor não incluído no texto: (SILVA, 2019)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5408porSILVA, Willamy Adriano Matias da. O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática. 2019. 69 f. Dissertação (Mestrado em Ensino - Posensino), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-23T19:56:55Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5408Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-23T19:56:55Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática |
title |
O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática |
spellingShingle |
O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática Silva, Willamy Adriano Matias da Geometria Ensino da Matemática Desenho Geométrico Geometry Mathematics teaching Geometric draw CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática |
title_full |
O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática |
title_fullStr |
O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática |
title_full_unstemmed |
O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática |
title_sort |
O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática |
author |
Silva, Willamy Adriano Matias da |
author_facet |
Silva, Willamy Adriano Matias da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Dantas, Franceliza Monteiro da Silva 81220316415 http://lattes.cnpq.br/7230325654670583 Garcia, Antonio Ronaldo Gomes 27476273818 http://lattes.cnpq.br/1291080711578781 Garcia, Antonio Ronaldo Gomes 27476273818 http://lattes.cnpq.br/1291080711578781 Dantas, Franceliza Monteiro da Silva 81220316415 http://lattes.cnpq.br/7230325654670583 Rodrigues, Walter Martins 10304206881 http://lattes.cnpq.br/9658022121769752 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Willamy Adriano Matias da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria Ensino da Matemática Desenho Geométrico Geometry Mathematics teaching Geometric draw CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Geometria Ensino da Matemática Desenho Geométrico Geometry Mathematics teaching Geometric draw CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The data from the large-scale assessments show us that school education in Brazil is in crisis and, amid this crisis, one of the weaknesses is in mathematics teaching and learning process. This paper presents a bibliographic research, in which we present the history of mathematics teaching, focusing on geometry, and the history of geometric design and its influence on other branches of science and arts. This research reflects the modus operandi of the researcher, who teaches geometry classes with the support of the ruler and compass in basic education. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones. This paper aims to show an alternative to improve students' learning in this area of mathematics, which has been neglected in recent decades, with a strong influence of the Modern Mathematics Movement, which sought to focus teaching on algebraic procedures to the detriment of geometrical ones. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-20 2020-08-31T23:23:34Z 2020-02-07 2020-08-31T23:23:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Silva (2019) Citação com autor não incluído no texto: (SILVA, 2019) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5408 |
identifier_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Silva (2019) Citação com autor não incluído no texto: (SILVA, 2019) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5408 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
SILVA, Willamy Adriano Matias da. O desenho geométrico no ensino da geometria: uma sequência didática. 2019. 69 f. Dissertação (Mestrado em Ensino - Posensino), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747474447859712 |