Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6227 |
Resumo: | Urban planning, which does not apply moderate traffic measures to improve mobility and environmental quality in small, medium and large cities, is mostly inadequate and inefficient. In the city of Jaguaribe, territorial expansion and its consequences are noticeable, since the city presents problems in its circulation systems and inadequate quality of life and environment. For resolution purposes, soothing traffic solutions have been implemented in some major routes. This paper aims to discuss and analyze the impacts of the implementation of traffic control measures in one of the main roads of the city, a Beira Rio Avenue, marked by problems of search of programming failures. The methodology used is the documentary part, followed by the area study, the qualitative research and the data analysis, comparing theinterviewees' perception about the characteristics of the research and the application of the soothing transit measures. From a perspective, through the answers of the questionnaires, it was considered as having been attributed to the volume and speed of traffic, occurrence and pregnancy of the accidents, with the increase in the probability of death, improvement in the support quality of the road and urban landscape, in addition to redeeming the use of games and landscape harmony of the area, like postcard of the city. |
id |
UFER_699e05e805135dcdfe00a3be36c4c40b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6227 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CETraffic CalmingMobilidadePlanejamento urbanoMobilityUrban planningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA E TECNOLOGIAUrban planning, which does not apply moderate traffic measures to improve mobility and environmental quality in small, medium and large cities, is mostly inadequate and inefficient. In the city of Jaguaribe, territorial expansion and its consequences are noticeable, since the city presents problems in its circulation systems and inadequate quality of life and environment. For resolution purposes, soothing traffic solutions have been implemented in some major routes. This paper aims to discuss and analyze the impacts of the implementation of traffic control measures in one of the main roads of the city, a Beira Rio Avenue, marked by problems of search of programming failures. The methodology used is the documentary part, followed by the area study, the qualitative research and the data analysis, comparing theinterviewees' perception about the characteristics of the research and the application of the soothing transit measures. From a perspective, through the answers of the questionnaires, it was considered as having been attributed to the volume and speed of traffic, occurrence and pregnancy of the accidents, with the increase in the probability of death, improvement in the support quality of the road and urban landscape, in addition to redeeming the use of games and landscape harmony of the area, like postcard of the city.O planejamento urbano, no que se refere à aplicação de medidas moderadoras de tráfego para a melhora da mobilidade e qualidade ambiental nas pequenas, médias e grandes cidades, em sua grande maioria, se apresenta de forma insuficiente e ineficaz. Na cidade de Jaguaribe, é perceptível a expansão territorial e suas consequências, visto que a cidade apresenta problemas em seus sistemas de circulação e padrões inadequados de qualidade de vida e ambiental. Para combater esses conflitos, foram implementadas soluções de traffic calming em algumas vias principais. Este trabalho tem como objetivo discutir e analisar os impactos da implementação das medidas moderadoras de tráfego em uma das principais vias da cidade, a Avenida Beira Rio, marcada por problemas provenientes da falta de planejamento urbano. A metodologia utilizada partiu da pesquisa documental, seguida do estudo da área, pesquisa qualitativa e análise dos dados, comparando a percepção dos entrevistados acerca das características da via antes e depois da aplicação das medidas de traffic calming. Sob essa perspectiva, através das respostas dos questionados, percebeu-se que as medidas propostas foram responsáveis pela diminuição do volume e velocidade do tráfego, ocorrência e gravidade dos acidentes, diminuição da poluição sonora, melhora na qualidade do revestimento da via e paisagem urbana, além de resgatar o uso de recreação e harmonia paisagística da área, conhecida como cartão postal da cidade.Trabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro Multidisciplinar de Pau dos FerrosUFERSASantiago, Marília CavalcantiSilva, José Daniel JalesRamalho, Trícia Caroline da Silva SantanaMoreira, Ludmylla Nádja Silva2021-05-28T18:29:46Z2021-05-282021-05-28T18:29:46Z2019-07-24Monografiainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfMoreira(2019) (MOREIRA, 2019)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6227porMOREIRA, Ludmylla Nádja Silva. Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe/CE. 2019. 50 f. Monografia (Graduação em Engenharia Civil), Centro Multidisciplinar de Pau dos Ferros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Pau dos Ferros, 2019.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2023-09-14T21:11:53Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6227Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2023-09-14T21:11:53Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE |
title |
Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE |
spellingShingle |
Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE Moreira, Ludmylla Nádja Silva Traffic Calming Mobilidade Planejamento urbano Mobility Urban planning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA E TECNOLOGIA |
title_short |
Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE |
title_full |
Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE |
title_fullStr |
Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE |
title_full_unstemmed |
Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE |
title_sort |
Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE |
author |
Moreira, Ludmylla Nádja Silva |
author_facet |
Moreira, Ludmylla Nádja Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santiago, Marília Cavalcanti Silva, José Daniel Jales Ramalho, Trícia Caroline da Silva Santana |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Ludmylla Nádja Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Traffic Calming Mobilidade Planejamento urbano Mobility Urban planning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA E TECNOLOGIA |
topic |
Traffic Calming Mobilidade Planejamento urbano Mobility Urban planning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA E TECNOLOGIA |
description |
Urban planning, which does not apply moderate traffic measures to improve mobility and environmental quality in small, medium and large cities, is mostly inadequate and inefficient. In the city of Jaguaribe, territorial expansion and its consequences are noticeable, since the city presents problems in its circulation systems and inadequate quality of life and environment. For resolution purposes, soothing traffic solutions have been implemented in some major routes. This paper aims to discuss and analyze the impacts of the implementation of traffic control measures in one of the main roads of the city, a Beira Rio Avenue, marked by problems of search of programming failures. The methodology used is the documentary part, followed by the area study, the qualitative research and the data analysis, comparing theinterviewees' perception about the characteristics of the research and the application of the soothing transit measures. From a perspective, through the answers of the questionnaires, it was considered as having been attributed to the volume and speed of traffic, occurrence and pregnancy of the accidents, with the increase in the probability of death, improvement in the support quality of the road and urban landscape, in addition to redeeming the use of games and landscape harmony of the area, like postcard of the city. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-24 2021-05-28T18:29:46Z 2021-05-28 2021-05-28T18:29:46Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Moreira(2019) (MOREIRA, 2019) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6227 |
identifier_str_mv |
Moreira(2019) (MOREIRA, 2019) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6227 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
MOREIRA, Ludmylla Nádja Silva. Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe/CE. 2019. 50 f. Monografia (Graduação em Engenharia Civil), Centro Multidisciplinar de Pau dos Ferros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Pau dos Ferros, 2019. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro Multidisciplinar de Pau dos Ferros UFERSA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro Multidisciplinar de Pau dos Ferros UFERSA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747473579638784 |