Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Ludmylla Nádja Silva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
Texto Completo: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6227
Resumo: Urban planning, which does not apply moderate traffic measures to improve mobility and environmental quality in small, medium and large cities, is mostly inadequate and inefficient. In the city of Jaguaribe, territorial expansion and its consequences are noticeable, since the city presents problems in its circulation systems and inadequate quality of life and environment. For resolution purposes, soothing traffic solutions have been implemented in some major routes. This paper aims to discuss and analyze the impacts of the implementation of traffic control measures in one of the main roads of the city, a Beira Rio Avenue, marked by problems of search of programming failures. The methodology used is the documentary part, followed by the area study, the qualitative research and the data analysis, comparing theinterviewees' perception about the characteristics of the research and the application of the soothing transit measures. From a perspective, through the answers of the questionnaires, it was considered as having been attributed to the volume and speed of traffic, occurrence and pregnancy of the accidents, with the increase in the probability of death, improvement in the support quality of the road and urban landscape, in addition to redeeming the use of games and landscape harmony of the area, like postcard of the city.
id UFER_699e05e805135dcdfe00a3be36c4c40b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6227
network_acronym_str UFER
network_name_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository_id_str
spelling Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CETraffic CalmingMobilidadePlanejamento urbanoMobilityUrban planningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA E TECNOLOGIAUrban planning, which does not apply moderate traffic measures to improve mobility and environmental quality in small, medium and large cities, is mostly inadequate and inefficient. In the city of Jaguaribe, territorial expansion and its consequences are noticeable, since the city presents problems in its circulation systems and inadequate quality of life and environment. For resolution purposes, soothing traffic solutions have been implemented in some major routes. This paper aims to discuss and analyze the impacts of the implementation of traffic control measures in one of the main roads of the city, a Beira Rio Avenue, marked by problems of search of programming failures. The methodology used is the documentary part, followed by the area study, the qualitative research and the data analysis, comparing theinterviewees' perception about the characteristics of the research and the application of the soothing transit measures. From a perspective, through the answers of the questionnaires, it was considered as having been attributed to the volume and speed of traffic, occurrence and pregnancy of the accidents, with the increase in the probability of death, improvement in the support quality of the road and urban landscape, in addition to redeeming the use of games and landscape harmony of the area, like postcard of the city.O planejamento urbano, no que se refere à aplicação de medidas moderadoras de tráfego para a melhora da mobilidade e qualidade ambiental nas pequenas, médias e grandes cidades, em sua grande maioria, se apresenta de forma insuficiente e ineficaz. Na cidade de Jaguaribe, é perceptível a expansão territorial e suas consequências, visto que a cidade apresenta problemas em seus sistemas de circulação e padrões inadequados de qualidade de vida e ambiental. Para combater esses conflitos, foram implementadas soluções de traffic calming em algumas vias principais. Este trabalho tem como objetivo discutir e analisar os impactos da implementação das medidas moderadoras de tráfego em uma das principais vias da cidade, a Avenida Beira Rio, marcada por problemas provenientes da falta de planejamento urbano. A metodologia utilizada partiu da pesquisa documental, seguida do estudo da área, pesquisa qualitativa e análise dos dados, comparando a percepção dos entrevistados acerca das características da via antes e depois da aplicação das medidas de traffic calming. Sob essa perspectiva, através das respostas dos questionados, percebeu-se que as medidas propostas foram responsáveis pela diminuição do volume e velocidade do tráfego, ocorrência e gravidade dos acidentes, diminuição da poluição sonora, melhora na qualidade do revestimento da via e paisagem urbana, além de resgatar o uso de recreação e harmonia paisagística da área, conhecida como cartão postal da cidade.Trabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro Multidisciplinar de Pau dos FerrosUFERSASantiago, Marília CavalcantiSilva, José Daniel JalesRamalho, Trícia Caroline da Silva SantanaMoreira, Ludmylla Nádja Silva2021-05-28T18:29:46Z2021-05-282021-05-28T18:29:46Z2019-07-24Monografiainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfMoreira(2019) (MOREIRA, 2019)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6227porMOREIRA, Ludmylla Nádja Silva. Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe/CE. 2019. 50 f. Monografia (Graduação em Engenharia Civil), Centro Multidisciplinar de Pau dos Ferros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Pau dos Ferros, 2019.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2023-09-14T21:11:53Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6227Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2023-09-14T21:11:53Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false
dc.title.none.fl_str_mv Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE
title Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE
spellingShingle Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE
Moreira, Ludmylla Nádja Silva
Traffic Calming
Mobilidade
Planejamento urbano
Mobility
Urban planning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA E TECNOLOGIA
title_short Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE
title_full Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE
title_fullStr Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE
title_full_unstemmed Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE
title_sort Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe – CE
author Moreira, Ludmylla Nádja Silva
author_facet Moreira, Ludmylla Nádja Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santiago, Marília Cavalcanti
Silva, José Daniel Jales
Ramalho, Trícia Caroline da Silva Santana
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Ludmylla Nádja Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Traffic Calming
Mobilidade
Planejamento urbano
Mobility
Urban planning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA E TECNOLOGIA
topic Traffic Calming
Mobilidade
Planejamento urbano
Mobility
Urban planning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA E TECNOLOGIA
description Urban planning, which does not apply moderate traffic measures to improve mobility and environmental quality in small, medium and large cities, is mostly inadequate and inefficient. In the city of Jaguaribe, territorial expansion and its consequences are noticeable, since the city presents problems in its circulation systems and inadequate quality of life and environment. For resolution purposes, soothing traffic solutions have been implemented in some major routes. This paper aims to discuss and analyze the impacts of the implementation of traffic control measures in one of the main roads of the city, a Beira Rio Avenue, marked by problems of search of programming failures. The methodology used is the documentary part, followed by the area study, the qualitative research and the data analysis, comparing theinterviewees' perception about the characteristics of the research and the application of the soothing transit measures. From a perspective, through the answers of the questionnaires, it was considered as having been attributed to the volume and speed of traffic, occurrence and pregnancy of the accidents, with the increase in the probability of death, improvement in the support quality of the road and urban landscape, in addition to redeeming the use of games and landscape harmony of the area, like postcard of the city.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-24
2021-05-28T18:29:46Z
2021-05-28
2021-05-28T18:29:46Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Moreira(2019) (MOREIRA, 2019)
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6227
identifier_str_mv Moreira(2019) (MOREIRA, 2019)
url https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6227
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv MOREIRA, Ludmylla Nádja Silva. Os impactos da implementação do traffic calming: estudo de caso na cidade de Jaguaribe/CE. 2019. 50 f. Monografia (Graduação em Engenharia Civil), Centro Multidisciplinar de Pau dos Ferros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Pau dos Ferros, 2019.
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro Multidisciplinar de Pau dos Ferros
UFERSA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro Multidisciplinar de Pau dos Ferros
UFERSA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron:UFERSA
instname_str Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron_str UFERSA
institution UFERSA
reponame_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
collection Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br
_version_ 1809747473579638784